Soma Juice skrev:
Arpheus: Jesus snakker jo om at være et godt menneske i guds øjne.
Hvis man intet skal gøre for at være et godt menneske hvordan finder man så ud af om man er det eller ej?
Jesus opstillede da næstekærlighed som et krav for at være et godt menneske?
"Døm ikke, for at I ikke skal blive dømt" er det rigtige citat, pointet med citatet er at man skal koncentrer sig om at være god selv istedet for rende rundt og fordømme andre.
Ja, netop et godt menneske i guds øjne, ikke dine eller mine. Er det i dine eller mine øjne, så indebærer det en dom: Hvad er godt og hvad er ondt, hvem er god og hvem er ond, eller hvad er en god eller dårlig handling? Hvem dømmer?
Jesus opstillede (efter sigende) ingen krav for at være et godt menneske. Han dikterede ikke, men overlod netop ansvaret til den enkelte og fik med sine lignelser folk til at tænke over tingene selv (netop derfor brugte han lignelser).
Pointen med citatet kan diskuteres. Jeg ser ikke, at det indeholder et krav om en bestemt adfærd, men at det skal få dig til at tænke over hvad du selv gør. Ifølge Luthers tolkning er der tale om et forhold mellem dig og gud og for ham kan en præst heller ikke være bindeled mellem dig eller gud. Du står i et direkte forhold til gud og kun gud kan dømme. Derfor kan man heller ikke gå i skriftestolen hos protestanterne eller købe sig til aflad gennem handling eller penge. Det er rimelig fucked og der er ingen hjælp at hente udover guds ubetingede kærlighed.
Jesus døde (efter sigende) på korset for menneskets skyld, for at vi kunne tilgives vores synder. Vi er tilgivet vores menneskelige fejl og mangler.
Biblen tolkes forskelligt og de to største kristne trosretninger katolicismen og protestantismen erkender også, at det er en fortælling nedskrevet af mennesker og derfor ikke er guds ord og indeholder menneskelige fejl (modsat koranen ifølge islam).
Jeg skal for en god ordens skyld nævne, at jeg ikke tilhører nogen religiøs trosretning. Jeg ser biblen sådan: Mennesker har nedskrevet en fortælling, med de fejl og mangler mennesker har. Jesus kan ha eksisteret (jeg tror det), men hvad han reelt har sagt eller gjort er en anden sag. Jeg kan li ovenstående citat, fordi det for mig indeholder stor visdom og passer godt med min opfattelse, ligesom flere andre af de sætninger han (efter sigende) har sagt.
Hilsener herfra.