Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 10:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: bakterie lugt
Medlem
Brugeravatar

.

Senest rettet af slettet nu 07 aug 2019 19:15, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Virkeligt fælt, du vil ikke være i tvivl. Kun bakterier lugter, mug osv. er lugtfrit.

Medlem
Brugeravatar

.

Senest rettet af slettet nu 07 aug 2019 19:15, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Ja, det kan det godt. I begyndelsen kan det dog lugte lidt sødligt, hvis der (også) er tale om gæring. Jeg har oplevet sådan en sødlig lugt opstå og så forsvinde igen, fordi der sikkert bare var tale om en 'lokal' bakterieinfektion, så med mindre det er sådan at du får lyst til at brække dig når du lugter til det kan du jo lade det stå.

Men som sagt, dine glas skulle helst ikke lugte af andet end kogt rug, og senere den dejlige mycelieduft. Hvis du har problemer med bakterier og du steriliserer rugen så meget som du skriver, så skyldes problemet sandsynligvis at der kommer for meget vand til. Det er ikke den eneste mulige årsag.

For at finde ud af præcis hvor meget vand der er optimalt så gør som anbefalet på denne link:
http://www.fungifun.org/English/Grain-For-Simple-Minds
Tag fx fem forskellige glas med 100g rug i hver. Tilsæt så 100g vand til det første, 105, 110, 115, 120g vand til de næste glas. (eller 50g rug til 52,5g, 55g.... vand, osv.) Tryksteriliser, og se på resultatet. Der er nogle billeder på hjemmesiden af, hvordan rugen helst skal se ud. Hvis du allerede ved hvor meget vand du har hældt i dine nuværende glas og du bruger den samme slags rug behøver du selvfølgelig ikke gennemføre eksperimentet, men prøv at hælde lidt mindre i. En smule vermiculite på bunden kan opsuge det værste overskydende vand og holde det på sikker afstand af grynene.

Det nemmeste er selvfølgelig at holde sig til kager. Der er det en sjældenhed at opleve bakterieinfektion i inkubationsfasen. :-)

Held og lykke!

Medlem
Brugeravatar

.

Senest rettet af slettet nu 07 aug 2019 19:16, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Jeg vil lige kommentere at jeg også har oplevet den søde vamle lugt, fra raske kager, eller rettere når jeg åbnede kassen de stod i. når man lugtede direkte til kagerne var der dog ingen lugt. men jeg er helt sikker på at det er der fra lugten er kommet. men hvis der ikke er noget mycelie og det stinker, så er det helt sikkert bakterier.

Dedikeret medlem

Psilonautismus, godt du skrev, jeg kunne lige se at jeg har skrevet noget l*rt da jeg så dit indlæg, idet jeg blander gær og bakterier sammen. De optræder tit sammen IME, (først gæring, så bakterier) men er selvfølgelig ikke det samme. Gær er selvfølgelig gær, og ikke en bakterie, men derimod et stolt medlem af svamperiget.

Den "søde vamle" lugt = gæring.
Den fæle, hyper-kvalme-fremkaldende lugt = bakterier.

Jeg er som sagt helt enig i at en smule sød, vammel lugt (gæring) ikke er grund til at smide hele lortet ud. Bakterier kan muligvis også dø, hvis der eks. bare var tale om en lokal koloni, som så løber tør for næring - men hvem har tilstrækkeligt gode gasmasker til at gøre forsøget. :)
Bakterieinfektion kan også sagtens komme selvom myceliet er veletableret, bare der er en smule overskydende vand. Det der først og fremmest giver gæring er et iltfattigt miljø, men jeg TROR også at overskydende vand hjælper gevaldigt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]