Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 13:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Citat:
Der er meget tale om elektriske biler og hybridbiler som erstatning for diesel- og benzindrevne biler i disse tider, men nu kan en helt ny teknologi måske spille en væsentlig rolle i at sænke CO2-udslippet fra biler.

Det er den franske motordesigner Guy Negre, der, efter 10 års udvikling, fremviser en ny lille bybil ved bilmessen i Geneve. Bilen kører op til 200 km på en optankning af ganske almindelig luft.

Den trehjulede bil, der blot vejer 280 kg, har plads til tre personer og kan køre op til 65 km/t. Tanken er en trykluftbeholder, hvor luften lagres ved 345 bar og kan fyldes op på blot 90 sekunder, og det til en pris på blot en enkelt euro.

Firmaet bag bilen, MDI, kalder bilen AirPod, men har allerede flere andre biltyper på tegnebrættet.

http://newz.dk/fremtidens-braendstof-er-maaske-luft#new

Billede

Hold kæft mand, hvis man i forvejen ejer en luft kompressor og en vindmølle eller solcelle, er det bare at drøne derudaf uden at skulle bekymre sig om penge og miljø. Det kunne sagtens blive en god aspirant til den første bil jeg vil købe.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Genialt! Og så er bilen ovenikøbet ret syret at se på. Men burde der ikke næsten sættes en lille kompressor-motor på, således den kan tanke undervejs?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
de har udeladt en væsentlig detalje i den artikkel.
http://fpn.dk/motor/bil/article1486187.ece
Citat:
Motoren fungerer i princippet på samme måde som en forbrændingsmotor, men i stedet for benzin eller diesel er det luft under højt tryk, der presses ind i cylindrene. Varme får så luften til at udvide sig og presse stemplerne ned, så kraften kan overføres til hjulene. Det nødvendige varmeapparat, der skal varme luften op, kræver dog brændstof. Men ifølge firmaets hjemmeside skulle brændstofforbruget være mindre end to liter per 100 kilometer.

så bilen kører altså med andre ord 50 km på literen. ca. dobbelt så meget som de eksisterende hybridbiler. plus at der også skal energi til at komprimere luften, plus den ikke ubetydelige risiko forbundet med at have en luftbeholder med et tryk på 350 bar som sidemand.

...og hvordan mon den klarer sig i en crashtest? evt. med en voldsom volvo som modpart :shock:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
And skrev:
Genialt! Og så er bilen ovenikøbet ret syret at se på. Men burde der ikke næsten sættes en lille kompressor-motor på, således den kan tanke undervejs?

Det kræver jo også en energikilde.
Halugenlampe skrev:
de har udeladt en væsentlig detalje i den artikkel.
http://fpn.dk/motor/bil/article1486187.ece
Citat:
Motoren fungerer i princippet på samme måde som en forbrændingsmotor, men i stedet for benzin eller diesel er det luft under højt tryk, der presses ind i cylindrene. Varme får så luften til at udvide sig og presse stemplerne ned, så kraften kan overføres til hjulene. Det nødvendige varmeapparat, der skal varme luften op, kræver dog brændstof. Men ifølge firmaets hjemmeside skulle brændstofforbruget være mindre end to liter per 100 kilometer.

så bilen kører altså med andre ord 50 km på literen. ca. dobbelt så meget som de eksisterende hybridbiler. plus at der også skal energi til at komprimere luften, plus den ikke ubetydelige risiko forbundet med at have en luftbeholder med et tryk på 350 bar som sidemand.

...og hvordan mon den klarer sig i en crashtest? evt. med en voldsom volvo som modpart :shock:

BUSTED.
Så kan de sguda ikke tillade sig at skrive den kun kører på luft? Det er EB journalistik :hm:
Jeg skulle godtnok heller ikke have 350bar i en tank i den bette bil der, de fleste værksteds kompressorer kører lige omkring de 8-12 bar, så har man lidt en formodning om hvor meget 350bar er :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Øv det ku eller ha været fedt

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Yeah, nedtur!

(Ps. Eedeolla eR mijn NK 10hi)

Medlem
Brugeravatar

Jeg skulle sku aldrig nyde noget af, at have så mange bar ved siden af mig !
I min dykkerflaske er der 215 bar.
Den kan flyve igennem en betonvæg, hvis den får revet ventilen af..

Jeg tør ikke tænke på følgerne :shock:

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
Det er nok den dummeste idé nogensinde.
En kompressor er sku ikke den mest energi effektive konstruktion, og at der samtidig skal bruges fossilt brændstof gør det ikke meget bedre.

Hvornår fatter folk mon hvor genial en løsning el-biler er?

Kør ind på en oplade-station, få skiftet dit tomme batteri med et friskt, ladet op ad sol,- vind,- eller geotermisk energi, og kør videre 60 sekunder senere.

Den eneste grund til dette ikke allerede er implementeret er selvfølgelig at prisen på 'gratis' energi er lidt svær at holde lige så høj som prisen på benzin og diesel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
For at tale om noget seriøst:
Roadster
Billede

Model S
Billede

Ingeniøren: Tesla løfter sløret: Ny elbil kører 480 kilometer i et stræk

- Jeg er begyndt at spare op! :rocking:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg kan umildbart ikke se det seriøse i sportsvogne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

så læs artiklerne. Det er el-biler..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Og hvad med lyden og duften?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

spiffeh skrev:

Jeg kender udemærket Tesla'en og synes også det er pænt extreme. Men jeg synes ikke man kan kalde det et seriøst bud på fremtidens transport middel. Hvorfor forsøger de ikke at fremstille en fornuftig el-bil, alle vil og KAN komme til at eje der kan køre 1000 km på en opladning?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

eedeolla skrev:
spiffeh skrev:

Jeg kender udemærket Tesla'en og synes også det er pænt extreme. Men jeg synes ikke man kan kalde det et seriøst bud på fremtidens transport middel. Hvorfor forsøger de ikke at fremstille en fornuftig el-bil, alle vil og KAN komme til at eje der kan køre 1000 km på en opladning?

Så læs artiklerne. Model S koster ikke engang en halv million. - Den er NETOP et bud på en bil folk KAN OG VIL købe.

... Desuden er der rigeligt med gode grunde, til hvorfor de ikke kan køre 1000km på en opladning.

Alt ætende ateist> et stykke pap og en klemme, så har du lyden... ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis man har en ½ mio til at bruge på en bil så ja

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så læs artiklerne!

Jeg sagde under. - Nu ved vi jo ikke helt hvordan div. tillæg er på elbiler i danmark endnu. - Men den står til 50.000 euro/372.410 DKR - (for den billigste skrapede model.. men stadig!)

- Personligt synes jeg det her er et bedre bud på fremtiden, end airpod ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

spiffeh skrev:

- Personligt synes jeg det her er et bedre bud på fremtiden, end airpod ;)

Ja hel klart, et seriøst bud til over -og øvre middelklasse. Men ikke et seriøst bud til masserne. Men jeps, hvis alle dem der køber Hummere og 4-hjuls trækker til at drøner rundt inde i byerne, køber den istedet har vi fat i den lange ende ;)

Men faktisk, der jeg så overskriften omhandlende Airpoden troede jeg først at den brugte ilt som en form for brændstof, da ilt jo faktisk er en temmlig hidsig kemisk forbinnelse. Men at det så hang sammen på en anden måde faldt det hele lidt til jorden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ny teknologi er netop ikke billig - men når middelklassen har råd til sådan en her bil(nogen skal selvfølgelig spare mere op end andre) - Så har vi et godt udgangspunkt...

Desuden er det efter min overbevisning vigtigt, at de el-biler der kommer ud er noget værd - kvalitet!... så de ikke ender som fusere!

... For begynder folk først at ville have el-biler, så får de sq elbiler!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis de kom op med noget lige som den gode gamle Volswagen "bobble" (der faktisk er den bil der er bygget og solgt absolut flest af) ville jeg virkelig tage hatten af. Den bil har drønet rundt siden midte af 1930erne og er stadig populær

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

JEG TROEDE DET VAR EN FORD-T SOM DER VAR BYGGET OG SOLGT FLEST AF?
GOD DISKUSSION, EL BILER RULES

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]