Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 17:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Man er vel et godt menneske, hvis man vedvarende spekulerer over hvad dette vil sige, samt prøve at efterleve det man kommer frem til? Hvis man vedvarende forsøger at være et godt menneske, kan man vel ikke forlange mere? Hvis man ikke gør sig nogle tanke om, hvad det vil sige at være et godt menneske, så er man et slet ditto i mine øjne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bull Lee skrev:
Man er vel et godt menneske, hvis man vedvarende spekulerer over hvad dette vil sige, samt prøve at efterleve det man kommer frem til? Hvis man vedvarende forsøger at være et godt menneske, kan man vel ikke forlange mere? Hvis man ikke gør sig nogle tanke om, hvad det vil sige at være et godt menneske, så er man et slet ditto i mine øjne.

Nej det har du godt nok fået helt galt fat i.

Man er tværtimod et godt menneske hvis man gør gode ting uden selv at vide det.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Bull Lee skrev:

Jeg synes ikke som sådan at man er et slet eller ondt menneske hvis man ikke spekulerer over hvad det vil sige at være god. Hvis man følger "Den gyldne regel" - "behandl andre som du gerne selv vil behandles" (eller endnu bedre - "behandl andre som du tror de gerne vil behandles") - uden at spekulere meget mere over tingene, synes jeg bestemt at man er et godt menneske.

Jeg mener bestemt at intentionen er vigtig - altså at man ønsker & vælger at gøre det gode. Men jeg mener ikke at man behøver sidde og fordybe sig i meta-etiske filosofiske spekulationer for at være god.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Zarathustra skrev:
Bull Lee skrev:

Jeg synes ikke som sådan at man er et slet eller ondt menneske hvis man ikke spekulerer over hvad det vil sige at være god. Hvis man følger "Den gyldne regel" - "behandl andre som du gerne selv vil behandles" (eller endnu bedre - "behandl andre som du tror de gerne vil behandles") - uden at spekulere meget mere over tingene, synes jeg bestemt at man er et godt menneske.

Jeg mener bestemt at intentionen er vigtig - altså at man ønsker & vælger at gøre det gode. Men jeg mener ikke at man behøver sidde og fordybe sig i meta-etiske filosofiske spekulationer for at være god.

Men jeg mener HELLER ikke at man behøver sidde og fordybe sig i meta-etiske filosofiske spekulationer for at være god. Jeg synes bare man skal overveje hvad det vil sige at være et godt menneske, og forsøge at efterleve det -og det gælder i mine øjne hele livet igennem. Det kan evt. lede til, at man når til den erkendelse (eller overtager denne fra andre), at man skal behandle andre som du gerne selv vil behandles.

Er vi uenige?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Moonage daydreamer skrev:

Jamen helt sikkert. Det siger vi så istedet.... :roll:

Fed argumentationsteknik, i øvrigt. Man skulle tro du havde øvet dig :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bull Lee skrev:
Moonage daydreamer skrev:

Jamen helt sikkert. Det siger vi så istedet.... :roll:

Fed argumentationsteknik, i øvrigt. Man skulle tro du havde øvet dig :wink:

:) Ok, dumt skrevet.

Mente bare at du istedet for at svare på spørgsmålet (hvad vil det sige at være et godt menneske?), giver din bud på "hvordan" man bliver et godt menneske.

Et godt menneske for mig, er én der sætter andres lykke over sin egen. Fx en mor eller jesus. Den sidstnævnte er jeg desuden ikke helt ulig.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Valhalla
I burde allesammen skrive en bog i fællesskab... Det er fantastisk så meget i kan skrive herinde :)

Et godt menneske er et menneske der lever livet fuldt ud... En der ikke er pessimistisk, men bare nyder den tid man har, for den er ikke så lang. Pis hul i hvad andre har brug for, du kan ikke redde verden. Du skal bare leve på den måde som du finder bedst. Hvis du har levet livet til det fulde er der ingen der kan bebrejde dig længere...

Jesus er en skrøne... datidens poul krebs som spillede lalleglade hippie toner for folket.

Lev ikke i fortiden, men lev i nu'et!

Edit: "Jesus er en skrøne... datidens poul krebs som spillede lalleglade hippie toner for folket." - var selvf. en joke, folk må gerne have deres egne meninger :)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Espersen skrev:
Et godt menneske er et menneske der lever livet fuldt ud... En der ikke er pessimistisk, men bare nyder den tid man har, for den er ikke så lang. Pis hul i hvad andre har brug for, du kan ikke redde verden. Du skal bare leve på den måde som du finder bedst. Hvis du har levet livet til det fulde er der ingen der kan bebrejde dig længere...

Det er simpelthen det dårligste argument overhovedet indenfor etik/moral, men der er desværre utroligt mange der bruger det.

Mod-exempler er f.ex. Hitler, Ted Bundy, Joseph Fritzl osv. osv. - alle folk som vi vil være tilbøjelige til at dømme som onde/slette eller i det mindste "ikke gode", SELVOM de følger dine ultimative råd om at "leve på den måde som du finder bedst.". Jeg bebrejder Joseph Fritzl, SELVOM han nød al den tid han havde sammen med sin familie...

Det dér "man skal bare gøre hvad der gør én glad" eller "kig ind i dig selv og du vil finde svaret" giver jeg ikke særlig meget for.

Medlem
Brugeravatar

Selvfølgelig er der undtagelser.. men ret generelt (og i de fleste tilfælde) er det her helt klart den bedste (og sundeste) livsanskuelse man kan have, efter min mening... igen er det her jo bare folks forskellige syn og meninger på ting, så derfor er der vel ingen grund til at fare op? 8)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Espersen skrev:
Jesus er en skrøne... datidens poul krebs som spillede lalleglade hippie toner for folket

Så du siger altså at Poul Krebs er en skrøne?

Jeg tror helt ærligt at du ville have godt af at åbne dit hjerte for jesus. Kynisme er en nødvendig del af det at være menneske, men det betyder ikke at man skal latterliggøre de smukke og gode ting i livet.

Der er desuden en klar sammenhæng mellem jesus og den psykedeliske oplevelse, men det er folk som regel for dumme til at indse. Er du også?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Man taber mange mennesker, når man begynder at snakke om Jesus. :P
Måske skulle man holde sig til Gud og evt. en guddommelig energi eller "ånden over os alle", det kan folk vist bedre forholde sig til.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Minimal skrev:
Man taber mange mennesker, når man begynder at snakke om Jesus. :P
Måske skulle man holde sig til Gud og evt. en guddommelig energi eller "ånden over os alle", det kan folk vist bedre forholde sig til.

Er det måske fordi folk er bange for selverkendelse? Jeg mener gud bliver man aldrig, men Jesus derimod kan man optage i sig, blive og følge på himmelfarten, indtil man lander blødt som et almindeligt menneske igen.

Jesus er guds søn på jord; man kan komme i direkte kontakt med ham, og han vil udøve mirakler for én. Gud er et mere abstrakt begreb og det er svært at sige noget klogt om "Ham".

In our memories
Brugeravatar

Jeg tror på, at hvis der er en kraft bag universet, som vi kan kalde Gud, så er den kraft i os alle, og intet er hverken mere eller mindre. Og jeg tror på, at uanset hvad vi kalder vores "kraft", så vil den hjælpe os lige meget eller lige lidt. Men lad os ikke kaste os ud i diskussion om religiøs overbevisning nu. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du kan godt sige at alt dybest set er Gud, men det at se sig selv som menneske er jo netop at distancere sig selv fra Gud, at være noget "i sig selv".

Gud mener sikkert at vi er en del af Ham, men det gør vi ikke selv for vi har et ego der skal tilfredsstilles. Jeg mener dermed at Gud fra et jordnært perspektiv er uforeneligt med den menneskelige selvfølelse.

Jesus derimod FINDES og hvis du spiser ham bliver han en del af dig og du en del af ham, for en tid i hvert fald. Det er (bl.a.) det testamentet handler om.

Spis din nadver og stig til himmels :)

In our memories
Brugeravatar

Jeg har lige været til et meditationskursus, og jeg er blevet ret tændt på at finde en ren lykke ved netop at overvinde egoet, som bestemmer over de fleste mennesker her i Vesten i hvert fald. Jeg vil arbejde mig hen mod at være i bestemmende position over mig selv, så jeg kan fjerne alle de ligegyldige negative følelser, man oplever igennem en dag pga. sit ego (men som man tror kommer fra omverdenen).

Jeg er af den overbevisning, at lykke kræver lidt mere arbejde end at gå i kirke og spiser en nadver. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Espersen skrev:
Selvfølgelig er der undtagelser.. men ret generelt (og i de fleste tilfælde) er det her helt klart den bedste (og sundeste) livsanskuelse man kan have, efter min mening... igen er det her jo bare folks forskellige syn og meninger på ting, så derfor er der vel ingen grund til at fare op? 8)

Det er den mest usunde livsanskuelse du kan have, den er jo direkte egoistisk, hvem bestemmer hvad disse undtagelser skal være?? Tror du ikke at alle ville være mere glade hvis man tænkte på hinanden? istedet for bare gøre som du råder folk til:
Citat:
Pis hul i hvad andre har brug for, du kan ikke redde verden. Du skal bare leve på den måde som du finder bedst. Hvis du har levet livet til det fulde er der ingen der kan bebrejde dig længere...

mener du seriøst at det et råd at give andre mennesker? at pisse hul i hvad andre har brug?
Jeg er lamslået over du kan være så åbenlys egoistisk og stå ved det? Hvad hvis andre folk pisser på dig og tænker tjaaa jeg kan jo ikke redde verden så jeg er ligeglad om jeg gør noget dårligt over for andre, bare jeg har det sjovt?
Levede Stein Bagger ikke bare det liv han drømte om? med stor bil og båd?

Minimal: det er det bedste du nogensinde har gjordt for dig selv og verden :peace:

Medlem
Brugeravatar

Stein Bagger havde det da sikker ultimativt. Jeg bebrejder ham heller ikke. Pis løs.. du skal nok bare forvente at jeg pisser igen, for det er nok det jeg får lyst til :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Minimal skrev:
Jeg har lige været til et meditationskursus, og jeg er blevet ret tændt på at finde en ren lykke ved netop at overvinde egoet, som bestemmer over de fleste mennesker her i Vesten i hvert fald. Jeg vil arbejde mig hen mod at være i bestemmende position over mig selv, så jeg kan fjerne alle de ligegyldige negative følelser, man oplever igennem en dag pga. sit ego (men som man tror kommer fra omverdenen).

Jeg er af den overbevisning, at lykke kræver lidt mere arbejde end at gå i kirke og spiser en nadver. :)

Jeg synes det er synd at fornægte sine følelser på den måde, og jeg tror ikke på at man skal hage sig fast til lykken, snarere tag imod den når man har brug for den. Det er i orden at have det dårligt en gang imellem, bare man kommer videre.

Og jeg brugte nadver som et symbol på pykedeliske stoffer, men det ved du sikkert godt.

Jeg er overbevist om at det er det samme kirken gør.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Et godt menneske i hvis øjne? Dine egne eller andres? Hvem er "de" der vurderer dig? Er "de" gode? Hvem er "du" der vurderer dig?

Jesus havde flere gode, blandt andet en i sikkert kender, der frit efter hukommelsen lyder sådan her:

"Døm ikke, at du selv skal blive dømt..."

Man skal intet gøre for at være et godt menneske.
Vi er dømt til at lide og der er ikke nogen nemme veje til frelse... Såsom at forsøge på at være et "godt" menneske og opstille en formel for det.

Der er ingen formel, enhver skal finde sin egen.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
Arpheus: Jesus snakker jo om at være et godt menneske i guds øjne.

Hvis man intet skal gøre for at være et godt menneske hvordan finder man så ud af om man er det eller ej?

Jesus opstillede da næstekærlighed som et krav for at være et godt menneske?

"Døm ikke, for at I ikke skal blive dømt" er det rigtige citat, pointet med citatet er at man skal koncentrer sig om at være god selv istedet for rende rundt og fordømme andre.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]