Jeg kender det selv; man ved ikke lige hvad ordet betyder, og kommunikation bliver forringet af sprogforskelligheder. Derfor præsenterer jeg her en lille samling fag- og slangudtryk som kan optræde herinde. For at gøre det nemmere at forklare, samt at forstå, vil jeg bruge et æbletræ som en referencemodel - så kan alle vist forstå hvad der menes! Opdater gerne, spørg til ord, og ret hvis jeg laver fejl.
Mycelieselve svampen eller træet. Svampe over medie-overfladen er frugtlegmer, æbler.
Pinsnår myceliet sætter frugt kommer der pins, som enten vokser til svampe, eller forbliver i denne tilstand.
Aborterpins der ikke udvikler sig videre - disse er også alkaloid-holdige!
Cold Chokat udsætte kagen/mediet for lave temperaturer i en mål tid, for at fremprovokere frugtsætning
Dunkningat komme kagen/mediet i vand for at fremprovokere frugtsætning, samt at tilføje mediet vand, som myceliet bl.a. lever af
Dunk 'n rollat dunke kagen/mediet samt rulle det i vermiculite eller perlite, for at dette kan sætte sig fast på kagen.
Kagese Medie.
Kontaminationbakterie- eller spore infektion i kagen/mediet.
Kontaminations leksikonMediedet myceliet lever af og gror i.
Perlitevulkansk glas med egenskaber og brugsmål som vermiculite.
Spore/sporerbittesmå partikler som svampe spreder for at videreføre kulturen, optræder til sidst på fuldmodne svampe.
Vermiculitevulkansk bjergart, utrolig porøs hvorfor det kan opbevare og afgive store mængder vand. Bruges til at holde en høj luftfugtighed.
FlushEn bølge af svampevækst. Svampe gror periodisk, så flere pins kommer samtidigt. Dette er ét flush.
Agar - Et stof udvundet fra alger. Bruges ofte til vækst af mycelie i petriskåle og gør mediet fast.
HEPA filter High Efficiency Particulate Air filter. Filtrerer luft for at eliminere fremmede sporer. Bruges i forbindelse med udluftning og vanding.
BrintoverilteHydrogenperoxid. Kemisk: H2O2. Bruges til desinficering.
GrowboxEt allerede koloniseret medie. En nem måde for en nybegnder til at gro sine første svampe.
Kolonisering Når et svampemycelie gror på et substrat kaldes det kolonisering. Når et substrat er fuldt koloniseret er det parat til birthing.
BirthingEt skifte fra koloniseringsstadie til reelt vækststadie, hvor frugtlegemerne vokser. Kan indebære ændring af vækstbetingelser (luftfugtighed, temperatur, lys).
StrainEn isoleret variant af en svampeart. Kan eventuelt have specifikke egenskaber og udseende.
AlkaloidKvælstofholdigt organisk stof. Mange euforiserende stoffer er alkaloider.
orker ikke lige at alfabetisere de sidste her
Svampes anatomi
Originalbillede er hapset fra Vis din Psilocybin svamp, ophavsmand er Inner Net Explorer 
En tilfældig svamp set nedefra. Her ser vi lamellerne.