2 uger er sgu lang tid, det tyder på at de sporer ikke er helt nye, hvis i ellers har fulgt den almindelige pf tek procedure. Hvis man ikke har puttet vildt mange ml ind per glas kan der næppe ske noget negativt ved at give glassene nogle flere sporer. For meget vand er guf for bakterier. Men hvis det var mig, og jeg ikke havde uendeligt mange sporer at lege med, ville jeg hellere starte et par nye glas og så forsikre mig 100% at proceduren er rigtig. Lad bare de andre glas stå en måneds tid endnu. Hvis det er alder, der er problemet, så kan det ske i er heldige. Jeg har ikke været så uheldig at skulle bruge gamle sporer, men jeg har da set et par growlogs hvor folk har ventet år og dag (næsten) på at nogle gamle sporer kom igang.
Hvis i er 100% sikre på at i har fulgt pf tek guiden korrekt, og ikke kogt sporerne, blandet dem med isopropylalkohol eller et eller andet andet ved et uheld, så kunne i jo i hvert fald snakke sammen og konstatere om det tilfældigvis forholder sig sådan at i har fået sporer det samme sted fra. Hvis ja, kunne det jo være forklaringen, selvom man selvfølgelig skal passe på med at beskylde en forhandler for snyd eller dårlige varer, særligt hvis man ikke før har dyrket svampe. Men hvis i alle har fået det samme sted fra, så er der vel en god sag for at i kunne prikke til dem.
Rød farve kan godt være en af de mugarter, det helst ikke skulle være, men det kan også være rust. Jeg havde en flydende kultur der blev helt okkerrød, og var lige ved at smide det ud, inden jeg konstaterede at det kom fra det hul jeg havde banket i jernlåget. Det var efter at have studeret glasset og konsulteret alskens mugcypædier i en time eller to.