Hej
jeg skriver den her fordi, jeg selv har haft utroligt mange erfaringer med, at koge kaktus.
lige fra små afkåg af 40 - 60 cm kaktus , til afkog der indvoldvere 6-8 m kaktus.
men jeg vil starte med at sige, at selve afkogningen er en del af "rejsen" i sig selv. Lige fra man sidder og har ondt i ens fingre, fra alle de gange piggene har stukket en. Til man oplever verden lige så ny og fantastisk som, da man var et barn, igen...
først vil jeg skrive lidt om det med at vente..
disse kaktuser er jo fantastiske på så mange måder, en af de bedste egenskaber de har er at man kan skære dem i 10-15 cm sykker , lade enderne tørre , og så plante dem .. det vil sige at for hvert år man venter med at lave et egentligt afkog , stiger ens kaktus antal dramatiskt.
de fleste af jer ved jo sikkert dette og når man laver et afkog, skal man altid lade spidsen og bunden være fordi hver af dine kaktusser så bliver til 2 !.
men nok om det ..
det egentlige afkog syntes jeg helt personligt godt må tage et par dage .. eller den tid det tager !
jeg har prøvet at koge kaktus i 5 dage straight .. men så er man også træt af lugten

.
jeg er ikke selv meget tilhænger af metoden med den flydende shot-glas metode , men vil man ikke bruge for lang tid på afkoget er det jo nok den bedste løsning .
min katus ven og jeg er mere til den metode hvor man ender med en sort/mørkebrun klump som er håndterbar, let at opbevare og smager og ligner egte sort engelsk lakrids .. hvis man laver et stort afkog vil det være ret næmt at bruge ; 20 g = fulblown experiance men jeg vil forslå folk , at efter som at der er forskel på styrken fra kaktus til kaktus, at man laver store afkog fordi slut produktet så bliver mere stabilt og man har mere materiale til at prøve sig frem med, til man ved den passende mengde der skal indtages.
jeg vil forslå, på baggrund af egen erfaringer at man bruger følgende redskaber ..
1 stor gryde 12-20 l (til den egentlige kaktus kogning)
2-3 alm. gryder (til neddampning)
2 stk. spand eller lig. til at si ned i
1 lukket 1½ l plast flaske fyldt med koldt vand
2 stk si .. en alm si og så en utroligt finmasket si her har vi faktiskt haft brugt en dafni si ..
først skal man selv fjerne piggene .. av av .. isært efter et par meter ..
efter alle piggene er fjernet skal kaktuserne skæres ud i tern ikke meget større end en terning.
herefter ligger du alt kaktusen op i den store gryde så gyden er fyldt ½ - 2/3 dele af vejen med kaktus.
så fylder du vand på indtil gryden er fyldt men så den stadigt kan spilkåge uden at sprøjte ud over det hele .
præs så meget citron som du lyster ud over .. vi bruger normalt 2-4 ved første kogning.
lad nu det her koge hårdt i 2 timers tid , hvis vandet svinder for meget så held noget mere på , evt. kog det i en elkeddel først så det ikke stopper kogningen.
her efter sir du det første gang , tømer alt vand fra og helder kaktus stykkerne tilbage i gryden. held det første siet væske over i din anden spand igennem din meget fine si og held det så i dine andre gryder og set dem til at reducere.
så tager du en 1½ l falske som du fylder med koldt vand og som du lukker. den bruger du så som en morder ned i dine kogte kaktus stykker og sørg for at mos det hele rigtigt grundigt.
så helder du vand på igen som ved første kogning , noget citron og så koger du det i jah .. 1-2 timer med samme fremgangs måde som første gang. anden gang tager det noget længere at si det .. du skal ungå at lade så lidt kaktus kød som muligt (hvis noget over hoved) komme ned i den siet væske. du kan sagtens koge dit kaktus køde flere gange efter 3 gang .. men resultatet bliver ikke meget bedre..
nu skal du så reducere det hele .. jo flere gryder der er i kog .. jo hurtigere går det
tilsidst er du nede på kun en gryde .. med en mørkebrun gullig-glinsende olie-væske når du når ned på en gryde .. så gå forsigtigt fem .. vesken må gerne kåge .. men ganske lidt .. den vil nu over de næste par timer bliver hurtigt tykkere og tykkere .. og man skal faktiskt være over den hele tiden .. især når du når ned til en maling/sirup konsistens .. så bør du skruge helt ned .. laveste indstilling på komfuret .. og bliv ved med at rør indtil massen har den ønskede tykkelse .
det hele tager lang tid .. men det kan være skide hyggeligt og når man har gået så mange timer i lugten af kaktus, snakket om kaktus og tænkt på kaktus .. så ender man med at føle sig høj på en særlig måde .. kan ikke forklare det men det er sket hver gang! undervejs i prosessen når du når hen og det er blevet forsent .. slukker du bare alle dine gryder og fortsætter dagen efter ..
du ender med en klump som er nem at opbevare i din fryser feks. og som ikke mister styrke selv efter 1-2 år .. på denne måde kan man bruge nogen dage 1 gang om året eller hver andet år på at koge .. og så ha' en forsygning der kan holde til næste gang !
jeg er også mere end villig til at ´give svar , tips og lære nyt så skriv endeligt til mig ..
mvh Azhanorr
ps. undskyld at jeg er en spasser til at lave nok kommaer (",")