Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 21:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Hej alle tænkere... :)

Jeg søger nogle gode online film om skabelsesfilosofi, teologisk filosofi, videnskabelig filosofi osv.
Har fundet nogle på google video, men synes det er svært at finde noget som virkelig er noget værd.

Cheers :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
filosofi skal læses, film skal ses!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg vil give Halugenlampe ret. Der kan godt være nogle gode film der indeholder mange filosofiske pointer. Men de er tit oversimplificerede, og nemme at fejltolke. Det er bedre at læse filosofien som 1. prioritet, og derefter vægte en populærformidling af den igennem musik, film, teater eller andet.
Nu ved jeg ikke hvor meget du læser, men af det jeg har set fra dig i andre tråde virker du, med al respekt, letpåvirkelig overfor forsimplede udlægninger af mere komplekse ting.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
hvis du vil være seriøs omkring emnet må du nok have fat i en bog, det er også god trænning til at få udvidet sit "attention span"

Medlem

Geografisk sted: et eller andet sted
Martin Hollis har skrevet en udemærket bog omkring videnskabsteori, i hvert fald er pointerne klare og linjerne trukket skarpt op ift. de forskellige retninger.

Martian Hollis "The philosophy of social science - an introduction" Cambridge University

link til en forsmag: http://books.google.dk/books?id=1JcsHEm ... t#PPA40,M1

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Jeg har tidligere oprettet en tråd med links til tv-programmet "Tankens Magt" med den enormt dygtige filosof og logiker Vincent Hendricks (RUC): Tankens Magt - filosofi på tv

Programmerne er opbygget sådan at hver udsendelse har et specielt filosofisk tema, som f.ex. videnskabsteori, erkendelsesteori eller etik, og så er Vincent Hendricks vært og har en gæst i studiet som er ekspert indenfor området.
Gæsterne ser allesammen ud til at være rigtig dygtige danske filosoffer.

Det er ikke "underholdning med filosofiske pointer" (som f.ex. film, musik eller kunst), men en faglig/teoretisk samtale/interview. Det synes jeg dog kun er et plus.
Niveauet er vist overkommeligt, selvom man ikke kender noget til filosofi i forvejen. Programmerne er vist tænkt som en slags introduktion til filosofi.

EDIT EDIT: Jeg synes kun jeg kan se afsnittet om "Erkendelsesteori og logik", også når jeg klikker på de andre links.
Lidt er selvfølgelig bedre end intet, men hvis nogen kan finde ud af at få resten af programmerne til at fungere, må I meget gerne skrive!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Desværre har jeg ikke tiden til at sætte mig ned og læse bøger for tiden. Jeg er lige startet på ny skole og er flyttet til den anden ende af landet, så der er rigtig meget der tager min tid. Også derfor jeg gerne vil høre om der er nogen som har nogle gode anbefalinger til links til forelæsninger, film, docu's etc. Også fordi jeg lærere bedst ved at se personen som prøver at forklare mig noget... :)

P.S. Tak Zarathustra, vil lige lure senere idag :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Nu kan du jo bare tage det roligt med en bog. I stedet for at se en film i 1½ time, så dvæl over en bog...
Men sådan for at svare, så kan jeg faktisk ikke komme på nogle "filosofiske" film, som jeg synes er værd at nævne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Odden > Jeg ved det godt, men mellem min musik, skole osv, som tidligere nævnt, har jeg bare ikke tid til at sidde med andre bøger end fagbøger :(.
Nej, jeg synes nemlig heller ikke jeg kan finde noget som er voldsomt ophidsende at se på. Fandt dog et par forelæsninger om kvantefysik som jeg synes var spændende, men ikke rigtig noget om store tanker om livet osv...

Medlem

Geografisk sted: et eller andet sted
Hvordan kan du så have tid til at læse al den konspirationsteori om jeg må spørge? ;-)

Anhows kom i tanke om at DR på et tidspunkt havde en program række hvor man stillede filosofiske spørgsmål til børn - det var faktisk ret interessant.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Poke-1-Kenobi > Hvem siger at det er noget jeg har læst lige nu og her? Har lige haft en god lang ferie, inden skolestart... ;)
Det lyder spændende med det program med spørgsmål til børn... Hvis nogen kunne finde ud af hvad det hedder, eller hvor man kan hitte det henne, ville jeg blive rigtig glad :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Waking life er en meget god film.. Find noget om den på imdb!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

xun skrev:

Jeg søger nogle gode online film om skabelsesfilosofi, teologisk filosofi, videnskabelig filosofi osv.
Har fundet nogle på google video, men synes det er svært at finde noget som virkelig er noget værd.

Læs bibelen

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Moonage daydreamer skrev:
xun skrev:

Læs bibelen

Jeg er ikke meget til science fiction, desværre.

Insane psychedelia user!

Hvorfor ikke starte på den engelske wikipedia?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

xun skrev:
Moonage daydreamer skrev:
xun skrev:

Læs bibelen

Jeg er ikke meget til science fiction, desværre.

Jeg tror du lærer uendelig meget mere ved at læse bibelen og tage lidt syre end ved at høre nogle kloge mænd belære dig om hvordan du skal tænke.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Cubensis skrev:
Waking life er en meget god film.. Find noget om den på imdb!

Enig. Der kommer mange filosofiske ideer op i denne film, som man så kan fordybe sig i bagefter hvis det har interesse. Filmen kan ses på google video.

Junior medlem

Filmen Zeitgeist er en virkelig interessant film som handler om konspirations teorier. Den har måske ikke så meget med filosofi at gøre. Men det er en film der giver virkelig meget stof til eftertanke.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Valhalla
Requiem for a Dream - Det er ikke en filosofi film... men den er brand god! :D

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
GrandSkipper skrev:
Filmen Zeitgeist er en virkelig interessant film som handler om konspirations teorier. Den har måske ikke så meget med filosofi at gøre. Men det er en film der giver virkelig meget stof til eftertanke.

Jeg sad og tænkte over hvor stor en idiot man skal være for at tage den alvorligt, da jeg havde set den. Så ja, det må jeg give dig ret i.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]