Jeg kan skrive lidt af dem jeg selv ynder at holde i min vindueskarm:
Sydafrikanske mesembrinholdige sukkulenter:
Kanna (Sceletium tortuosum)-
http://www.erowid.org/plants/kanna/kanna.shtml
S'Keng-keng (Pleiospilus bolusii)- samme indhold som Kanna, i hvilken koncentration ved jeg ikke lige men den har samme brugshistorie som Kanna.
LSA-holdige snerler:
Blå tragtsnerle (Ipomoea violacea)-
http://www.erowid.org/plants/morning_gl ... lory.shtml
Hawaiian baby woodrose (Argyreia nervosa)- noget mere potent end ipomoea, frøene skal gerne ligge i blød inden de udplantes. lidt svær at få til at spire.
dertil kan
Rivea corymbosa nævnes men den har jeg ingen erfaringer med, hverken dyrkning eller indtagelse
Meso-amerikanske myntefamilie-ish:
Hellig salvie (Salvia divinorum)- Naturens stærkeste psykedelikum, ulovlig i DK.
Paletblad (Coleus blumei)- i familie med salvia divinorum, meget lidt vides om den mulige virkning. selv har jeg intet mærket. findes i mange flotte varianter og kan klart anbefales at dyrke.
Natskygger:
Djævletrumpet (Datura stramonium)- Potent giftplante, utrolig fascinerende at følge i vindueskarmen eller i haven.
Bulmeurt (Hyoscyamus niger)- en af nordens mest udbredte og anvendte shamanistiske planter, har været nordens 'svar på tobak' i lang tid før den rigtige tobak kom hertil.
Galnebær (Atropa belladonna)- Kraftig giftplante! Brugt af hekse i sin tid men opskrifter er gået tabt, men en dødelig dose skulle ligge på ned til 2-4 bær for et voksent menneske.
Tobak (Nicotiana tabacum)- Tobakplanten som vi kender den, kan sikkert sagtens trives i en sydvendt vindueskarm.
Opiatholdige planter:
Opiumsvalmue (Papaver somniferum)- Planten som springer fra blåbirkes, har bedst af at stå i en have da rødderne kan blive temmelig store på enkelte sorter. En vindueskarm kan gå men du skal ikke forvente at kunne høste nogen overraskende mængde. Og desuden er det en étårig fornøjelse.
Gul lærkespore (Corydalis lutea)- Flot og nem prydsplante med et form for aktivt opiat-lignende indhold.
Kakti:
Peyote (Lophophora williamsii)- Langsomtvoksende meskalinholdig kaktus. Ikke så meget vindueskarmsaction men sød følgesvend gennem mange år og spændende og vidstspredt brug i Amerikas shamanistiske traditioner.
San Pedro kaktus (Trichocereus/Echinopsis pachanoi)- En til gengæld hurtigt voksende meskalinkaktus ligeledes med en spændende tradition bag sig.
Derudover er der hamp, chili og en masse lægeurter at finde rundt omkring som er nice at have til at stå og pryde. God fornøjelse!