dankdawg skrev:
Der er selvfølgelig penge involveret i alle statslige projekter, det er vi enige om. Men min pointe var måske ikke tydeligt nok formuleret: Hvis det kun handlede om penge, så ville hensynet til at spare statens penge være størst. Det er det netop ikke, og derfor handler det om noget andet..er du med nu? Handlede det om penge, lod man markedet bestemme. Den film du har set bruger et dårligt økonomisk ræsonnement, for hvis man holdt op med at give penge til war on drugs, så ville de penge blive brugt andetsteds, og det ville betyde arbejdspladser andre steder, måske endda steder hvor man producerede ydelser, som borgerne faktisk havde brug for. Lige som andre krige skaber war on drugs ikke arbejdspladser, men flytter bare ressourcer fra fredelige formål til aggresive formål. Man vælger at spilde masser af penge på noget der er ineffektivt pga. moral, i stedet for at bruge penge effektivt på det der er efterspørgsel efter. Pengen er jo taget fra borgernes lommer. Jeg håber, at jeg har formuleret mig mere klart nu.
Jeg forstår godt hvad du mener; men hælder stadig til min egen opfattelse.
Den økonomiske anskuelse af narkokrigen, er baseret på amerikanske forhold i føromtalte film - det er sikker noget anderledes her i vores egen lille andedam; men vi (Danmark) har nok i virkeligheden meget lidt at skulle have sagt i den store internationale sammenhæng, hvis det skulle komme an på en prøve.
Det er muligt at narkokrigen er startet på et moralsk grundlag; men der er opstået en milliard-industri i kølevandet på den (som med alle andre krige) - der er ingen tvivl om du har nok ret mht det bedre kan betale sig økonomisk at opgive den nuværende metode/krig; men hvordan tror du "industrien" har det med at miste milliard bevillinger, tusindvis af jobs osv - de siger nok næppe bare "okay, så finder vi bare på noget nyt"... Jeg vil gætte på man holder krigen kørende med alle midler - men igen det er bare min mening.
Jeg er iøvrigt selv offentlig ansat og har efterhånden indset at hvis der er noget det offentlige er gode til, er det sgu ikke at holde på pengene; men at sikre sin egen røv
dankdawg skrev:
Det er så ikke så overbevisende, det der. Der er ingen grund til at tro, at tobaksindustrien tænker i de baner. Det kan da godt være, men for det første er det jo ikke sådan, at folk ryger eller drikker mindre hvis de tager narko. Tværtimod (som ateisten også siger). Har du aldrig lagt mærke til hvor meget folk ryger igennem sådan en aften, hvor de tager speed, MDMA eller coke? Ligeledes drikker folk der tager speed og coke rigtigt meget. Det ville nok nærmere booste deres markedsandele.
Jeg plejer at holde mig væk fra folk som ryger, da jeg ikke kan fordrage det; men jo, jeg er bekendt med at man kan drikke igennem på amf fx - personligt plejer jeg dog at holde sprut og narko forholdsvist adskilt.
Jeg husker da rygeforbuddet var på trapperne, der havde Horesta meget travlt med at argumentere for at de sandelig ikke kunne rende og holde øje med om folk røg indendøre - stort set samtidig med at de varslede (frivilligt) indførte drug-tests og livsvarig karentæne til påvirkede personer... Hvad mon er nemmest at spotte, en person som ryger eller en der er påvirket af stoffer?
Den analogi leder os så tilbage til at de kunne gøre det fordi de er gode moralske medmennesker - eller at de gør det for at beskytte markedsandele... Jeg gætter personligt på det sidste... og du er nok uening

dankdawg skrev:
Jeg ville bare vide om du vidste noget jeg ikke gjorde. Det gjorde du ikke, og dine spekulationer omkring det emne synes jeg ikke rigtigt giver mening. Jeg kan ikke udelukke det selvfølgelig, men indtil der i det mindste er indicier omkring noget, bør man ikke gå og slynge beskyldninger omkring sig på den måde.
Historisk set har især tobaksindustrien været taget på fast gerning flere gange (bevidst tilsætning af afhængighedsskabende stoffer, kampagner rettet mod børn fordi de var lettere af få hook'ed osv) - så at man skulle støtte den offentlige sandhed om at narkotika er farligt, finder jeg næppe usandsynligt.
Men for at undgå vi får fluebørn senere, så har du ret, jeg ved ikke noget mere om det end nogen andre og det er rene gætterier fra min side - men jeg finder mine spekulationer sandsynlige og vil gerne stå ved mine "beskyldninger"