Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 15:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Jeg har efter adskillige stof relaterede debatter på div forum's fået kylet dette link i fjæset http://www.grifo.dk/narko_nyheder.php?id=17 hver gang jeg har omtalt holland og deres narkotikalovgivning.
Nu kan jeg for det første se at den er fra 1999, altså 10 år gammel og det virker til at grifo ser sagen med fjendtlige øjne.

Men hvordan ser situationen egentlig ud i holland i dag? Jeg har aldrig været der og kender ikke det store til det udover hvad jeg har læst herinde.
Ifølge artiklen er det gået helt af H til med holland siden cannabis blev "legaliseret", mange unge er faldet i, det øvrige narkotika forbrug er eskaleret, og det illegale marked har fået et kraftigt skub. Alt dette taler jo ikke ligefrem for en legalisering i det øvrige EU.

Er der nogle herinde der kan skyde den artikel godt og grundigt til jorden (gerne med kilder) eller har de ret?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Situation i Holland idag er, at både cannabis og svampe nu er ulovlig. Men dette var du sikkert klar over i forvejen :wink:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Også cannabis?! Siden hvornår?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Siden 1. december, mener jeg.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Go'e gamle Danmark
hvad sker der så med cannabis-cup og alle turisterne? må indrømme jeg heller ikke har hørt om cannabisforbuddet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tjek http://www.emcdda.europa.eu/publication ... data-sheet
Der kan du se de nyeste pct. tal.

"Lifetime prevalence of drug use among all adults (15 to 64 years old) — cannabis 2005 22.6 % "
Der var den på 28 pct ifølge det andet halløj der...

Senest rettet af cake 05 mar 2009 23:51, rettet i alt 2 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Cannabis har aldrig været lovligt i Holland, men grundet en national politivedtægt der tillader betjente at se igennem fingre med mindre lovovertrædelser er brug af cannabis blevet tolereret i de sidste 40 år !
Derfor er det stort set også umuligt at indføre den hollandske model i andre lande, da der ingen egentlig model eksisterer.

Medlem

ahhh der er da stadig massere af coffee-shops i holland, mener jeg ellers kilde tak ?
Ved at de 1 dec gjorder svampe ulovlige.
De har efterfølgende fået lukket et par hundrede coffee-shops fordi politikerne mente de lå for tæt på skolerne. inden for 1-200 meter vidst så blev de lukket.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Kan vi PLEASE komme tilbage til topic?

cake skrev:
Tjek http://www.emcdda.europa.eu/publication ... data-sheet
Der kan du se de nyeste pct. tal.

"Lifetime prevalence of drug use among all adults (15 to 64 years old) — cannabis 2005 22.6 % "
Der var den på 28 pct ifølge det andet halløj der...

Tak skal du have cake, det var meget brugbart :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hvis du ikke selv har lagt mærke til det, så står de andre lande ude i siden og det er Danmark der sætter max-værdien for cannabisbrug i EU:

Lifetime prevalence of drug use among all adults (15 to 64 years old) — cannabis 2005 b 36.5 %

Det skulle kunne lukke munden på en konservativ eller 2.

EDIT: Lagde lige mærke til at kokainforbruger blandt danske unge er næsten dobbelt så stort som blandt hollandske.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Så vidt jeg ved har holland bare en tolorance der hedder max 5 gram hash, har du mere på dig og du bliver stoppet, så får du en mega bøde, lige som herhjemme

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
FlæmMing skrev:
Så vidt jeg ved har holland bare en tolorance der hedder max 5 gram hash, har du mere på dig og du bliver stoppet, så får du en mega bøde, lige som herhjemme

Viste I så at portugal har den samme lovgivning dog med den forskel at det gælder alle stoffer? Dog er selvfølgelig ulovligt at sælge stoffer og cannabis af coffeeshops og smartshops som i holland. Men hvis du blir taget med 4 gram hero eller coke, får du lov at beholde det og gå videre.

Medlem

Hvor bliver det egentlig produceret, den hash der bliver solgt i Hollandske coffeeshops?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Som cannabis nu gør?

Billede

Vi har også hampmarker herhjemme, det er jo en rigtig god fiber og plante til mange formål! Mad, beklædning, torvværk mv.

Medlem

Er det virkelig almindelige hollandske landmænd der dyrker cannabis'en der bliver solgt i coffeeshopsne? :-)

Medlem

And skrev:
Som cannabis nu gør?
Vi har også hampmarker herhjemme, det er jo en rigtig god fiber og plante til mange formål! Mad, beklædning, torvværk mv.

Han spørger ikke hvordan, men hvor henne.
En stor del bliver produceret i holland. Men der kommer også en del ind fra marokko. Ergo er deres lovgivning fallit, da de krimminelle netværk stadig tjener penge på hashen.

Medlem

Vil det sige at der er landmænd der har licens til at dyrke hamp eller hvordan? :-)

Hvis det, som du antyder, bliver dyrket eller importeret illegalt, så er der jo ingen idé i den 'hollandske' model.

Medlem

Geografisk sted: ja
Jo, der er idé i den Hollandske model. Desvaerre har vi FN's konvention om psykotroper som saetter en fed bremseklods ned foran serioese forslag.

Hollands model adskilder markedet, og er baseret på (såvidt jeg har laest mig til) deres gode erfaringer da de bekaempede alkoholisme og illegal sprithandel ved at seperere det "bloede" alkohol fra staerk sprit. Man kunne koebe oel lovligt på barer, hvilket fjernede folk fra den ulovligt importerede sprit.

Hashen er fjernet fra undergrunden, og handel er rygget op i lyset, så myndighederne har bedre overblik... i stedet for blodige gadekrige og rygerklubber med våben og boeller. Jeg kan langt bedre lide den hollandske model end vores nultolerence-lort.

Medlem

Geografisk sted: ja
Jeg laeste en artikel i Urban, vedr. narkotika.

Den omhandlede doedsfald pr. 1.000.000 indbyggere:

Danmark lå hoejest i doedsfald, 40 pr. mio. så vidt jeg husker.
Sverige lå straks efter, 20 pr.mio
Holland: 10 pr. mio.

Her kommer stof til eftertanke:

Sverige har mest restriktiv lovgivning, og FAERREST misbrugere. Der er faerre folk (pr. mio) som doer, men flere pr. misbruger!

Danmark har flere misbrugere end Sverige.Kender ikke til forholdet mellem misbrug og doed i %.

Holland havde absolut flest BRUGERE, men faerrest doedsfald.

Noget tyder på at deres system mere effektivt til at samle de tabte op, og hjaelpe dem.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Jo men nu har Holland jo også deres vogne som kører rundt, hvor man kan få testet indholdet af diverse stoffer. Dette hjælper jo en del, da man kan blive oplyst hvis der er noget livsfarligt i dit stof (Pille, Coke, Speed whatever). Men sambo har været i Amsterdam sidste uge. Ja de har lukket alle coffeshops der lægger inden for 250 meter fra skoler. Der var før noget over 500 shops og nu er der noget med omkring 430 tilbage eller lignende. Svampe ja blev ulovligt 1 december sidste år. Der var også sager med såkaldte "Drug turister" som ikke kunne beherske deres svampetrip. Der var et tilfælde af en ung pige der havde fået noia trip og var hoppet ud fra en bro. Sådan nogle tilfælde er jo årsag til folks nuværende syn på diverse stoffer. Til gengæld i coffeshopsne er der 2 barer. Den ene kan man købe hash og den anden kan man købe alt muligt andet. Man må desuden ikke indtage både hash og alkohol på samme beværtning. Desuden er der også indendørs rygeforbud af cigaretter på coffeshopsne, så der er tobakserstatning på bordende, hvis man ikke bryder sig om at ryge det rent. Desuden er der stadig massere af ludere hvis nogen søgte den information :) Og pas på med at købe stoffer, det er nogenlunde ligesom at købe stoffer på istedgade. Man kan være heldig, eller man kan få bagepulver osv.

Og ja der er stadig bander, specielt mange afro-hollændere eller hvad man skal kalde dem. Det er selvfølgelig fordi de har fået en rigtig god idé og derefter ført den halvt ud i livet. Det er stadig de kriminelle der tjener på hashen overfor staten.

8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]