Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 01:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej alle sammen :gud: . Jeg vil gerne starte med at rose dette forum og dets bruger. Har læst her inde i et stykke tid nu, og synes at jeg på mange måder har lært meget og har kunne finde svar på en masse. Har i det hele taget fået et bedre forhold til rusmidler, og ser det ikke længere som noget man bare indtager for at lamme sig selv. Nu til sagen...

Jeg er en dreng på 15 år der i de seneste 2 år har røget hash stortset hver eneste dag. Der har selfølgeligt været nogle dage hvor man ikke lige kan skaffe noget ryger (bor på landet :s) eller hvor pengene har manglet. Mit hash forbrug har på mange måder ændret mig. Mest positivt, men er begyndt at kunne mærke nogle negative tegn. Derfor har jeg lavet denne tråd, i håb om at i kan konstatere at det er pga. hashen, og håber at i kan komme med nogle gode råd.

Det første jeg har lagt mærke til er at jeg har meget svært med at falde i søvn om aftenen, selvom jeg for det meste har været meget påvirket (af hash). Dette forstår jeg ikke helt, da jeg selv mener jeg burde være meget træt efter en normal hverdag. Ryger mellem 1-2g hver dag (skal lige siges at jeg kun ryger enemandspibe & bong). Starter typisk med 2 hoveder på piben efter skole, også 2 hoveder efter aftensmad. Så stener jeg computer til klokken 21-22 hvor min mate har fri, så mødes jeg med ham og suger igen 2-3 hoveder. Derfor undrer det mig at jeg ikke kan falde i søvn. Kan dette have noget at gøre med at jeg ikke laver nok fysisk hen af dagen? Kan det skyldes at jeg ofte sover efter skole indtil aftensmads tid? Måske spiller jeg for meget computer, eller kan det skyldes hashen? Udover søvn besvær er jeg begyndt at få koncentrations besvær. F.eks. når jeg sidder oppe i skolen, vi har dansk (hvilket som helst fag..) og jeg beslutter mig for at nu skal jeg følge med og lære noget. Dette går fint i nogle få minutter indtil jeg pludselig sidder og bare tænker oppe i mit eget hoved, vågner med et sæt og kommer i tanke om at jeg skulle følge med. Dette sker mange gange på en skoledag og forstyrre min undervisning i aller højeste grad! Det sker også når jeg læser en bog eller ser en film. Kan dette skyldes hashen igen, eller hænger det sammen med at jeg ikke får nok søvn, måske spiser jeg ikke sundt nok? Håber i kan hjælpe mig lidt her..

Dette er min første tråd, da jeg er forholdsvis ny på dette forum så bær over med mig! Håber jeg har postet det rigtige sted.

mvh. Shroom!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Magic Shroom skrev:

Jeg er en dreng på 15 år der i de seneste 2 år har røget hash stortset hver eneste dag. mvh. Shroom!

Skal nok huske at sige, at jeg meget snart bliver 16.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
1-2 g. om dagen er alt for meget, især når du ikke er ældre... Du risikerer at hæmme din psykiske udvikling og indlæring enormt med det forbrug. Jeg vil gætte på at dine problemer med koncentration og søvn primært stammer fra dit forbrug af røg. Skær det ned til max en gang om ugen, helst mindre, så tror jeg helt sikker at du vil se en markant ændring.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for dit svar Jim. Tror desværre ikke at det er muligt at skære det ned til 1 gang om ugen. Kan muligvis holde det til kun i weekenderne. Men hvad nu hvis jeg levede sundere på andre områder? Hvis jeg nu dyrkede motion hver dag f.eks. ville jeg så ikke være meget mere træt om aftenen? Hvis jeg nu spiste sundere, ville jeg så ikke få mere energi og lettere ved at koncentrere mig i skolen? Ville det hjælpe betydeligt meget hvis jeg KUN røg om aftenen hver dag, og ikke efter skole?

Nogle der har oplevet nogle af de ting jeg oplever ved et hash-misbrug?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Bunden af en Lyseblå SweetChiliSauce Flaske
Du kan starte med at stoppe din eftermiddags lur, det gør ofte at man har svært ved at falde i søvn om aftenen. Hvis du dyrker mere motion så bruger der mere energi og har derfor letter ved at falde i søvn om aften. 1-2gram om dagen er meget overdrevet forbrug af hash når du kun er 15, nu kender jeg så ikke din hash kvali' men jeg ville forslå at du skærer ned på dit forbrug bruger mere tid på motion, finder dig en fritidsinterresse og nyder dine år...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har oplevet det du snakker om, det hjælper kun at skære ned på dit forbrug. Hvorfor skulle det ikke være muligt?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Enig med Portuz nu røg jeg godt nok mere men aldrig på bong så kan spand trods alt bedre anbefales :) nu er det godt nok noget tid siden, men jeg er blevet ved ihvertfald og du kan spørge de andre herinde, hvad de syntes om slutresultatet?

8)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det ville være en hård kamp for mig at stoppe med at ryge, da hele min omgangskreds ryger hver dag. Jeg elsker faktisk også at ryge, og har på ingen måde lyst til at stoppe, men det lyder til at jeg bliver nødt til at skære ned på min forbrug. Hvor meget ville det være ansvarligt at ryge om dagen :?:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Hehe ja kender det godt, men efterhånden så stopper de måske og du hænger stadig i den. Uanset hvad er det ikke ansvarligt at ryge. Jeg ryger selv hver dag, og det er ikke det samme som det var, alt med måde ellers ødelægger man glæden ved det :) Så hvis du kunne holde den til weekenderne ihvertfald ville det jo være fremskridt, så kan du jo altid se på hvad du har lyst til når du har vænnet dig til det...

8)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det har jim fear allerede fortalt dig. Vi elsker alle narko, men bliver nød til at have et kontrolleret forbrug for at kunne fungere samtidig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay, jeg kan godt forstå pointen. Vil gøre mit bedste for at holde med rygning i hverdagene, vil dog fortsat ryge i weekenderne/ferier.
Tror heller ikke min økonomi vil klage over at jeg skære ned på forbruget :P

Jeg takker mange gange for de gode og fornuftige svar :wink: :peace:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Var så lidt, håber du klarer den :)

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
Magic Shroom skrev:
Tak for dit svar Jim. Tror desværre ikke at det er muligt at skære det ned til 1 gang om ugen. Kan muligvis holde det til kun i weekenderne. Men hvad nu hvis jeg levede sundere på andre områder? Hvis jeg nu dyrkede motion hver dag f.eks. ville jeg så ikke være meget mere træt om aftenen? Hvis jeg nu spiste sundere, ville jeg så ikke få mere energi og lettere ved at koncentrere mig i skolen? Ville det hjælpe betydeligt meget hvis jeg KUN røg om aftenen hver dag, og ikke efter skole?

you got it
JA det virker, har selv røget i 25 år og kan med sikkerhed sige at motion og sund kost er vejen frem hvis man ikke vil ligne en hashryger fra firserne ( grå hud, langsom tankegang,dårlig hukommelse ) den med hukommelsen vil jeg påstå er placebo, man får at vide at man husker dårligt mange gange og til sidst husker man så dårligt. da jeg fik testet min hukommelse for 2 år siden var den 50% bedre end gennemsnittet...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

cloud9 skrev:
Magic Shroom skrev:

you got it
JA det virker, har selv røget i 25 år og kan med sikkerhed sige at motion og sund kost er vejen frem hvis man ikke vil ligne en hashryger fra firserne ( grå hud, langsom tankegang,dårlig hukommelse ) den med hukommelsen vil jeg påstå er placebo, man får at vide at man husker dårligt mange gange og til sidst husker man så dårligt. da jeg fik testet min hukommelse for 2 år siden var den 50% bedre end gennemsnittet...

Tak for din respons. Synes det er awesome angående din hukommelse efter 25 års hashforbrug. Hvilken slags motion dyrker du? Løbetræning? Define sund kost please, kan det være hvad som helst blot der er lidt grønt/salat ved siden af? Hvad med søvn, har du oplevet søvn besvær? Og hvordan har du det med at komme op om morgenen? :roll:

- Angående min hukommelse, vil jeg vove at påstå at det ikke er placebo. Så sent som for 3 dage siden blev jeg spurgt af en kammerat hvad jeg havde lavet i weekenden, stod en 2 minutter og prøvede at komme i tanke om det, men det lykkedes simpelthen ikke. Der er mange andre eksempler på ting jeg glemmer selvom jeg burde huske dem, men kan ikke huske nogle :?: :?

P.S: Havde ikke indtaget andre former for rusmidler end hash / alkohol i weekenden.

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Du bør virkelig skære kraftigt ned på dit forbrug. Jeg synes det er en alt for ung alder at ryge hver dag i, desuden er det jo ikke bare en lille aften nold, men tung røg fra du har fri. Jeg ryger selv til daglig for det meste, men kun ca 0,3 gram 50 kr. ryger lige inden sengetid. jeg er 16 år og har en god hukommelse, gode faglige kundskaber, jeg oplever slet ikke nogle bivirkninger. jeg er født med søvnbesvær, derfor har den bette joint jeg ryger om aftenen hjulpet mig til ikke at sove i timerne i skolen. Jeg sov hele dagen i skolen næsten inden jeg begyndte aftenrygningen og var altid uoplagt. Jeg blev endda beskyldt for at være hashmisbruger inden jeg begyndte at ryge :D disse beskyldninger faldt til jorden da jeg begyndte på moderat hverdagsrygning, for pludselig kunne jeg sgu sove om aftenen. Dette gælder nok ikke for dig, medmindre du altid har haft enormt søvnbesvær? Prøv at starte med at skære ned til det forbrug jeg har, se om det hjælper. men det bedste ville være at skære ned til weekend, eller mindre, eller stoppe helt. prøv dig frem stille og roligt, men totalt stop kan blive så godt som umuligt hvis du slet ikke ønsker at stoppe. prøv dig frem med realistiske og udførlige løsninger og gå find et mål at gå efter.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, jeg har altid haft mange problemer med at falde i søvn. Hash hjalp utroligt meget på det, indtil jeg begyndte at ryge hver dag og endte med at blive afhængig. Nu ligger jeg mindst 1-3 timer hver aften for at falde i søvn, selvom jeg er meget skæv. Forestil dig hvor længe jeg ville lægge vågen hvis jeg ikke havde røget? Har overvejet at snakke med min mor om at anskaffe nogle sovepiller. Vil det gøre det nemmere for mig at komme op om morgen, hvis jeg har haft en god natte søvn på sovepiller :?:

Mht. skolen, jeg klarer mig sådan set fint fagligt. Har for nyligt fået både 10 i dansk og tysk stil, men jeg kan godt mærke at min indlæringsevne er blevet beskadiget.

Men som jeg skrev tidligere, har besluttet mig for at stoppe rygning i skole dagene. Hvordan det kommer til at gå kan jeg ikke garantere :?

Medlem

Magic Shroom skrev:
cloud9 skrev:
Magic Shroom skrev:

you got it

Tak for din respons. Synes det er awesome angående din hukommelse efter 25 års hashforbrug. Hvilken slags motion dyrker du? Løbetræning? Define sund kost please, kan det være hvad som helst blot der er lidt grønt/salat ved siden af? Hvad med søvn, har du oplevet søvn besvær? Og hvordan har du det med at komme op om morgenen? :roll:

- Angående min hukommelse, vil jeg vove at påstå at det ikke er placebo. Så sent som for 3 dage siden blev jeg spurgt af en kammerat hvad jeg havde lavet i weekenden, stod en 2 minutter og prøvede at komme i tanke om det, men det lykkedes simpelthen ikke. Der er mange andre eksempler på ting jeg glemmer selvom jeg burde huske dem, men kan ikke huske nogle :?: :?

P.S: Havde ikke indtaget andre former for rusmidler end hash / alkohol i weekenden.

hash/ALKOHOL...
sprit dræber din hukommelse, alle jeg kender som bare har et lavt forbrug af alkohol husker af helvede til...
jeg cykler 2 timer hver morgen med 5 avisruter.. ja det var nok ikke lige hvad du havde lyst til at høre :lol: men hvis du feks går bare ½ time om dagen UDOVER hvad du ellers laver, skulle det gerne hjælpe på søvnen, og så ellers undgå for meget stress. med hukommelsen er du jo nødt til at træne den med et eller andet
en gulerod ved motionen er også at du bliver meget mere skæv! og med kosten-det lyder til at du bor ved din mor, så lad du bare hende stå for det!
et farligt råd hvis man gerne vil huske bedre er amf som jeg syntes du skal holde dig fra ,da det ødelægger meget ,feks familieforhold og venskaber.
svampe kan gøre det modsatte ( man bliver klar over konsekvenser af ens handlinger ) cigaretter forbedrer også hukommelsen ( nikotinen )
ps jeg havde selv søvnbesvær i din alder og jeg tror det går over af sig selv! hold dig endelig langt væk fra sovepiller for hvis du begynder på det så har du TABT STORT. håber du vælger rigtigt :peace:

Medlem

Cigaretter forbedrer hukommelsen? Hvordan det?

Medlem

balle skrev:
Cigaretter forbedrer hukommelsen? Hvordan det?

NIKOTIN forbedrer hukommelsen, så det smarteste vil være at indtage det i tyggegummi, jeg læste det i illustreret videnskab for et par år siden!
og det er jo ikke nikotin man får kræft af, men tjære!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har været afhængig af nikotin, og det er bestemt ikke noget jeg vil være igen, ligemeget hvor meget det så hjælper på min hukommelse :)

- Er i øvrigt begyndt at skære ned på mit forbrug. Sidste uge røg jeg kun fra torsdag-søndag 8)
Er ikke helt holdt i hverdagene endnu, men kan mærke at jeg nok skal klare det, starter med at skære en smule ned, også holde helt til sidst. En kold tyrker er ikke mig!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]