poke-1-kenobi skrev:
Altså hvor mange gange skal jeg stille regnskabet op før du forstå hvad jeg mener?
Jeg forstår godt hvad du mener, vi er bare ikke enige, ok?

poke-1-kenobi skrev:
Ja gu forkaster man demokratiet men det er for at bevare største delen af det for fanden. Prøv nu at sæt dig ind i de ting jeg allerede skrevet, det er ved at være lidt kedeligt at skulle gentage sig selv. Forestil dig præmissen at det er nazisterne i stedet for danskerne der sad på magten både på christiansborg, men også på politigården. Så kunne tyskerne anholde og skyde lige præcis dem de havde lyst til - det ville måske havde været federe i dine øjne?
Det du si'r her er jo ikke anderledes end hvis en slave si'r at det er bedre at underkaste sig slave-ejeren, fordi man så trods alt får lidt bedre vilkår end hvis man gør modstand.
Men trods en anelse bedre vilkår er slaven stadig kun en slave.
Samarbejds-politikken med tyskerne var jo ikke reelt samarbejde. Det var jo stadig tyskerne der bestemte suverænt. De ku' jo ophæve aftalerne som de ville. Og de da også stadig skyde præcis lige hvem de ville.
Om du bli'r tvunget i knæ, eller om du selv lægger dig på knæ, det gør ingen reel forskel; du er stadig på knæ. Så jeg ka' altså ikke følge din argumentation her, beklager.
poke-1-kenobi skrev:
JO en stat kan faktisk godt agere selv
Jeg tror vi lige må definere tingene her, for ellers taler vi ikke samme sprog.
Hvad er en stat?
Hvad er en stat uden mennesker?
Hvad er mennesker uden en stat?
Hvem ka' leve uden den anden?
Godt.
Er det ikke indlysende nu at en stat ikke eksisterer som noget selvstændigt?
Et eksempel: den mayanske stat... hvornår har den sidst handlet i egen interesse? Svaret er at det har den ikke gjort siden den sidste mayaner levede.
Og hvorfor har den ikke det? Fordi en stat ikke er andet end en sammenslutning af mennesker. Uden mennesker; ingen stat.
En stat er en forening. Hvis den ingen medlemmer har, så ka' den ingenting.
Ka' vi ikke blive enige om det?
poke-1-kenobi skrev:
et minsterium har en egeninteresse at pleje, og NEJ usa er ikke kun landets præsident?!? Hvad fanden er det for noget lort at fyre af? Er Fogh Danmark? What nej vel? Fogh er begrænset af folketinget, ligesom USA's præsident er begrænset af senatet og kongressen - og ikke mindst vælgerne
Poke, jeg si'r faktisk flere gange at der er tale om grupper af mennesker når jeg taler om magt-haverne. Mit eksempel med præsidenten er selvfølgelig en forenkling, som du burde ku' forstå.
Et ministerium har INGEN egen-interesse. Men de mennesker der ASSOCIERER sig med ministeriet kan ha' en.
Det er ligesom en arbejds-plads, eller forening (igen), eller anden gruppe. Det ka' sågar være en kriminel bande. Pointen er at de alle følger samme logik.
Gruppen (den definerede sammen-slutning af individder) har en leder, eller en gruppering af ledere om du vil, som udstikker nogle visioner. Det ka' være kabinets-sekretæren, eller præsidenten, eller bande-lederen, eller firma-chefen, eller kaptajnen, eller faderen i familien. Same thing.
De menige medlemmer tilside-sætter så egne personlige behov til fordel for gruppen's behov. Det gør de fordi de har en eller anden association med gruppen. Nogle har en følelses-mæssig forbindelse, andre en indtægts-mæssig, osv.
Det er summen af alle disse individuelle ønsker og behov der tilsammen udgør sammenslutningen's 'egen-interesse'.
Hvis man er ansat i apmøller, og gerne vil ku' gi' sin kone et godt hjem med masser af luksus, så ønsker man selvfølgelig at apmøller koncernen ska' klare sig godt. Altså er apmøller's interesser også til dels en's egne.
MEN denne 'egen-interesse' hos apmøller drives ikke af apmøller koncernen, den drives af de ansatte's ønsker om bedre liv for DEM SELV og dem de holder af.
Ka' de optimere apmøller får de måske mere i løn og bedre arbejds-vilkår osv. Det er derfor de ønsker det ska' gå godt for gruppen, fordi det så også ka' gå godt for dem selv.
Dvs firmaet's 'egen-interesse' er direkte summen af de mennesker der delta'r i gruppen, summen af DERES individuelle interesser.
Og dermed må man nødvendigvis konkludere at 'egen-interessen' i firmaet er direkte afhængig af at der er mennesker til stede. Den ka' ikke eksistere selvstændigt uden nogen ansatte.
Og det hele starter selvfølgelig med grund-læggeren's personlige individualistiske interesse.
Ingen gruppe, hverken et firma, en stat, en bande, en forening, eller andet, ka' opstå af sig selv. Den ka' KUN være et produkt at individuelle mennesker der går sammen. Altså er den beviseligt ikke en selvstændig entitet med egne motiver eller ønsker eller visioner.
Man ka' ikke ha' en egen-interesse uden at ku' tænke, og en stat ka' ikke selv tænke (formentlig ikke ihvertfald, men man ska' jo som bekendt aldrig sige aldrig

)
poke-1-kenobi skrev:
Ja USA har selvfølgelig landets præsident interesse - men det betyder bare ikke så meget hvem der har posten.
Det gør det da i høj grad.
Tænk hvis bin-laden var præsidenten, så ville usa's udenrigs-politik da se markant anderledes ud

Selvfølgelig er præsidenten valgt til at være leder, og kun den der får befolkningen's sympati (den der har råd til at købe den igennem reklamer i medierne og kampagner osv) bli'r valgt som deres leder.
Så hvis bin-laden ku' blive valgt i usa, så ville det være fordi stemmerne var sådan fordelt at han fik flertallet. Og det ville jo så være fordi han havde mange støtter bag sig.
Det er klart at bin-laden næppe ville blive valgt, og derfor er tanken om ham som præsident for den nuværende amerikanske befolkning selvfølgelig utopi.
Men der vil naturligvis være et vist sammenfald mellem hvad præsidenten vil og hvad befolkningen vil, fordi den valgte præsident jo er valgt af befolkningen.
poke-1-kenobi skrev:
Hvis Obama mente at USA blev truet af Al Quada og Bin Laden er der sådan set en stor sandsynlighed for at han også ville have forsøgt med et militært indgreb.
Ja, og?
Hvis bin-laden var præsident, med befolkningen's opbakning, og mente obama var en trussel, så ville han sikkert også starte noget militært mod obama. Altså det samme, men bare omvendt mht personerne.
USA har INGEN selvstændig interesse!
Men befolkningen har selvfølgelig.
Og det er dén du blander sammen og kalder staten's, når det faktisk er befolkningen's.
poke-1-kenobi skrev:
I de tilfælde hvor statens ønsker ikke stemerens med borgernes er det helt tydeligt at staten har en særlig autonomi
Det har intet med staten at gøre. Det er bare den naturlige måde magt-fordeling virker på.
I de tilfælde hvor borgeren's ønsker ikke stemmer overens med strisseren's, på CA feks, er det helt tydeligt at strisseren har en særlig autonomi.
Det er stadigvæk mennesker der udøver magten. De gør det bare under forskellige 'flag'.
Egentlig et godt eksempel, politiet, for en politi-uniform ka' jo heller ikke selv handle, den fungerer først når den udfyldes af et menneske.
Og sådan er det også med en stat.
poke-1-kenobi skrev:
Det du siger det er i øvrigt at aviserne konspirere med regeringen - altså vi har en ny konspirationsteori på banen nu. Hvad var Christiania diskursen i medierne inden rydningen? Har den ikke ofte været negativ? Og har den ikke også været negativ under andre regeringer?
Udlændige debatten er jo en af grundene til at regeringen er blevet valgt, genvalgt og genvalgt igen - hvorfor skulle de have en interesse i at bløde op for den debat hvis det er en af kilderne til at de kan blive siddene ved magten?
Jeg ved ikke om flemming rose har haft samtaler med statsministeren, det tror jeg nu ikke han har. Men hvis de begge er højre-orienterede, og det er de såvidt jeg ved, så tænker de nok nogenlunde ens omkring diverse emner.
De er nok begge skeptiske overfor religion feks.
Og de mener nok også begge at muslimer's syn på muhammed-tegninger (som noget man ikke må) er forkert.
Og det er da altid belejligt når større medier har samme syn på sagerne som man selv har. Jeg synes feks balther's film om policen's vold på CA er belejlige, fordi de viser sagen fra en vinkel JEG synes er relevant.
Medierne, de private ihvertfald, har fuld ret til at ha' en politisk eller moralsk mening. Og den mening er nok den sammen Uanset regering.
På den måde har de samme rettigheder som folk i al almindelighed, til at måtte støtte op om særlige ideer osv. Det er underforstået 'fri presse'.
Men det er dog et problem når de såkaldt 'public-service' outlets begynder at ha' politiske eller moralske meninger. For de er IKKE private. De ska' varetage ALLE's interesser og ALLE's synspunkter, eftersom ALLE betaler licens til dem under tvang.
Dén forpligtelse, politisk/moralsk neutralitet, lever DR og TV2 ikke op til, men den debat har vi jo i en anden tråd

Angående udlændinge-debatten, så viser den jo min pointe med at mennesker's interesser er dem der gælder, og at staten ikke selv har nogen.
Danmark's interesse i at begrænse udlændinge hænger jo direkte sammen med den siddende regering.
Danmark er ikke imod udlændige. REGERINGEN er imod udlændinge.
Skift regeringen, og danmark's interesser er dermed også skiftet.
Voila, that's my point

It's all people!
poke-1-kenobi skrev:
Det du snakker om det er jo netop at idealisme skal gå forud for pragmatisme, skidt med omkostningerne sålænge man bevare idealerne. Det er lige præcis det modsatte af realisme teorien - her betyder omkostninger og statens sikkerhed mere end idealer
Ja, når det drejer sig om menneske-liv, så går intet forud for dét.
En stat uden mennesker ka' jo i sagen's natur ikke lade sig gøre, og det beviser selvfølgelig at mennesker er en forudsætning for staten's eksistens, og derfor kommer mennesker naturligvis altid før politik.
Hvis du sætter staten over mennesket, så læner du dig op ad
fascisme.
Citat:
fascism (a political theory advocating an authoritarian hierarchical government (as opposed to democracy or liberalism))
poke-1-kenobi skrev:
OG jeg har åbenbart ikke respekt for mine medmennesker når jeg mener at kommunistloven var det mest ansvarlige under besættelsen, jeg har åbenbart ikke respekt for at hvis ikke den lov var blevet indført så ville størstedelen af landet lide i stedet for fåtallet - er det ikke respekt for liv?
Her forsøger du bare at retfærdiggøre dig selv. Du forholder dig slet ikke til det relative aspekt i problemet. Du opstiller din egen sandhed som værende absolut objektiv og absolut korrekt, og si'r at KUN hvis man handler som dig gør man det absolut rigtige.
Men der findes INGEN absolutter.
KUN relationer.
Og ergo er din argumentation ikke korrekt.
Jo fra DIN synsvinkel, men den er ikke OBJEKTIVT korrekt.
Hvis ikke du vil anerkende at alt er relativt så kommer vi ikke videre her.
Ansvarlig opførsel er OGSÅ relativ. Det er ikke noget man ka' gøre op objektivt.
Når regeringen nægter folk, der selv ønsker det, adgang til legalt produceret narko, så er det dybt Uansvarlig opførsel af dem. De udsætter folk for Unødvendig livs-fare med dén Uansvarlige og Uetiske og Umoralske opførsel. Selv synes regeringen sikkert det er ansvarlig, etisk og moralsk opførsel at nægte folk denne adgang.
What gives?
Jo, følgende; det ka' ganske enkelt ikke gøres op objektivt.
Begge grupper har ret når det vurderes fra deres eget standpunkt, og Uret når det vurderes fra den anden lejr's standpunkt.