Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 09:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Jeg har nu ellers også hørt det skulle være godt med et glas rødvin om dagen, og den regel prøver jeg da og følge :) Men har nu ikke hørt det med at det skulle være godt mod prostata kræft. Men derimod hjerte-kar-sygdomme. Men ved ikke om det er rigtigt, men har da hørt det flerer steder.

Og syntes nu ellers at deres beskrivele af alkohol er nogenlunde. En smule mangelfuld, men ellers passer det nu meget godt.

Edit// fandt lige dette

Vin og helbredet
Den 11 oktober i Montalcino, den berømte Brunello og Rosso di Montalcinos hjemland, blev der holdt et vigtigt møde om vin og hvordan den kan modvirke mange sygdomme.
At drikke vin er ikke kun godt for vores humør, men også, frem for alt, for vores helbred. Læger og ernæringseksperter er enige: for at kunne have et godt helbred er det bedre at drikke lidt vin hver dag end slet ikke at drikke det.

Vinens krafter

Vin har flere forskellige krafter.
Hvis du drikker en Cabernet Sauvignon, Chianti eller en Recioto kan de virke mod boldmangel pga. jern og –kobberinholdet i disse vine. Hvis du drikker rosé, Bardolino eller en Merlot, der er rige på kalium, kan de sænke arteriepresset (blodtrykket) og et glas Prosecco giver energi til trætte mennesker.

Rødvin og hjertet
Rødvin hjælper hjertet med at holde sig i god form. Ingredienserne, som frem for alt er i drueskallen, kan begrænse produktionen af ET-1, som er afgørende for, om man på et senere tidspunkt får en hjertesygdom. Et-1 er et fragment af protein, der produceres af endothelium, flade celler, som dækker de indre vægge af boldkarene. Normalt holder det strukturen af venerne og arterierne intakte. Men for meget ET-1 er farligt, da det fremskynder åreforkalkning og derved forårsager hjertesygdomme.
På baggrund af denne viden har Roger Corder, forfatteren af denne undersøgelse og underviser i eksperimentalterapi på Barts & The London School of Medicine and Dentistry, og hans kolleger hældt nogle dråber af Cabernet Sauvignon ekstrakt i et testrør, som i forvejen indeholdt kultur af endotheliumceller taget fra en kos blodkar. På denne måde bevidste de, at vin virkelig blokerede produktionen af ET-1.
Bagefter gentog de forsøget med 23 forskellige rødvine, 4 forskellige hvidvine, en rosé og grapejuice. Hverken rosé eller hvidvinen havde den ønskede effekt. I stedet for blokerede grapejuicen produktionen af ET-1, men dog i en mildere grad end rødvinene gjorde. Dette resultat kan være fordi, poliphenol smelter bedre i alkohol end i vand.
Hvor meget vin skal man drikke for at holde sit hjerte i god form? Korders råd er et eller to glas rødvin om dagen.

Hvidvin og osteoporosis/knogleskørhed

Universiteterne i Pisa og Milano udførte to internationale undersøgelser der hver bevidste at de to substanser, tyrosol og caffeic aid, der er i hvidvin kan reducere blodets cytokine produktion. På denne måde reducerer de betændelsessignalerne (symptomer som kan fremkalde sygdomme såsom rheumatoid arthritis og osteoporoses.
Advarsel: effekten er kun gældende hvis du drikker halvanden glas hvidvin om dagen. Hvis du drikker mere ophæves den gavnlige effekt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Қeta-Smølfen skrev:
Og syntes nu ellers at deres beskrivele af alkohol er nogenlunde. En smule mangelfuld, men ellers passer det nu meget godt.

Ja det kan godt ske der er noget sundt i rødvin etc. men nu er det jo Alkohol der er stoffET, hvis du forstår hva jeg mener ?
Men okay, hvis de skulle liste skadevirkningerne op for alkohol ville der jo ikk være plads til så meget andet. Dermed ikke sagt at det er THE DEVIL, men altså deres forklaring på alkohol virkningen virker mig ret præget af Danmark´s generelle holdning til alkohol "man kan blive aggressiv, men man kan også have sjovt mm. " + det at de eneste de mener ellers er dårligt ved alkohol som stof, er det at være alkoholiker..

Udover det synes jeg da det er mææærkeligt at de slet ikke nævner alle de positive medicinske effekter som Cannabis
anyway der er stadigvæk ingen grund til at hidse sig op, men syns bare det er skræmmende så lidt de får at vide af reel info om stoffer. Snakkede med en arbejdskammerat, der selv aldrig har så meget som set nogen ryge en fed etc. om hvor latterligt og sindsygt forbuddet er. Kunne godt få ham til at indse at forbuddet ikke ligefrem gavner nogen. "men det ville være noget andet hvis det var det dér amfetamin ! der bliver folk jo syge i hovederne !"...

Junior medlem

Og der kan man jo kun give ham ret :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Simme99 skrev:

Hva ? Bliver folk syge i hovedet af et fornuftigt amfetamin brug med HR etc. ?
Eller bliver folk lidt wacked når de ikke har sovet i 1 uge og har levet udenlukkende på snitter og kage ?

Det han helt præcist sagde det til var da jeg nævnte ham den 15årige grønlænder der havde stukket en ned fordi han havde røget en joint om morgenen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
Simme99 skrev:

jeg har da ellers til tider, faktisk største delen af gangene jeg har taget amfetamin, følt både en forøget kærlighed og et forhøjet godt humør,

Dedikeret medlem
Brugeravatar

extanor skrev:
Simme99 skrev:

jeg har da ellers til tider, faktisk største delen af gangene jeg har taget amfetamin, følt både en forøget kærlighed og et forhøjet godt humør,

Ja jeg har også kun oplevet at kunne åbne mig op for andre og fortælle dybt personlige ting som jeg aldrig har gjort før.
Alt med måde jo..

Fordi nogen drikker 1 kasse bajere og smadre hele pisset betyder det jo heller ikke at alkohol gør folk til psykopater.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]