Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 19:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Heya, faldt over dette fremragende forum i min søgen efter Salvia Divinorum cuttings, da jeg godt kan lide at gro det hele selv, og så er det også sjovere bagefter :gud:
Men ville høre hvad erfaringerne er mht at plante dem selv, evt formering bagefter (af planterne,selvfølgeligt), og om BIIB cuttings er bedre end BIIB ?
(Har bevidst unladt links,siden reglerne siger det, er dog ikke helt klar over om navne er forbudte også ? I så tilfælde censurer venligst)
Er meget intresseret i det sidste, da den ene indeholder 3 styks i en ukendt pakke, imens den anden indeholder en i et rør,som virker noget mere stabilt..
Nogen der har noget erfaring med dem ?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Fælles for stiklingsformering er ingen direkte sollys, veldrænet medie og kun svag gødning.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Og for lige at supplere KK - så er det samme betingelser Salvia Divinorum også skal dyrkes under - INGEN eller uffateligt lidt direkte sollys - så trives plantes bedst, og efter hvad jeg har erfaret dør planten faktisk, hvis den udsættes for direkte sollys i mere end ½-1 time om dagen! Ellers en forholdsvis let plante, at gro!

Junior medlem

Lyder godt,nogen erfaring med de to nævnte metoder/shops ? De ene skriver de sender 1 i et glasrør med agar medie i bunden, de andre sender 3 planter,men i noget mere tvivlsom indpakning (mener at det er en bobbleplast kuvert... ).
Til nogenlunde samme pris..
Nåjah,nogen der har erfaringer med told ? Hvad siger de til hvis der kommer ukendte planter ind fra holland ?
Har ikk set nogen steder i DK hvor man umiddelbart kan købe/skaffe sig en stikling,og kender ingen med en sådan plante i baghaven :S

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Siden du nu har læst reglerne igennem, så ved du også, at det er din egen hovedpine, hvor du får dine planter fra. Og som du nok har bemærket fra din første post, så er navne heller ikke velkomne herinde...

Uden selv at have prøvet forsendelse af stiklinger, så kunne jeg forestille mig, at det var fedest for planten at ankomme i et rør med et medium. Og hvis den kommer fint frem, så er der intet i vejen for, at du tager en ny stikling når den er blevet stor nok til det... Salvia vokser ganske hurtigt, så når den først har fået rodfæste skal du bare se løjer :)

Grunden til, at du ikke ser dem til salg i Danmark, er fordi de er ulovlige ;) Så kan du vel også tænke dig til, hvad tolderne vil synes om at finde stiklinger fra Holland i pakkeposten...

Junior medlem

Njeaj, der er faktisk nogle steder hvor man kan købe dem i DK :)
Men det var nu mere om de havde nogen anelse om planten hvis nu de snuppede den, desuden burde der ikke være skat/told eller lignende på pakker fra Holland, da det jo er et EU land .. ?
Er lidt tilbøjelig til begge metoder, så må lige se hvilken af shopsne som har den in stock først ..

Dedikeret medlem

PhazoOo skrev:
desuden burde der ikke være skat/told eller lignende på pakker fra Holland, da det jo er et EU land .. ?

Generelt nej. I sjældne tilfælde måske. Det værste der kan ske, er dog at de sender et brev og skælder dig ud. Medmindre der er tale om en stor mængde hårde stoffer eller sådan noget, selvfølgelig... :P

Junior medlem

Hmm, så ingen politifolk der står foran ens dør, jeg mener teknisk set prøver jeg at importere en ulovlig plante, som kan bruges til at fremstille euforiserende stoffer fra ... :o
Og mht tolderne tror jeg ikke at de aner hvad i alverden en Salvia Divinorum plante er hvis de får smækket den i hovedet.. At det så er en afart af salvie hjælper jo på det 8)

Moderator
Brugeravatar

Så er det jo godt at du har skrevet dine ulovlige planer på et offentligt forum så de kan sammenkæde din IP-adresse med din hjemmeadresse og dermed læse hvilke planer du har haft.
Du er Dooomed siger jeg dig.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fandens Ferieparadis...
Ehm... Mht. det med sollys og stiklinger. Jeg har en lille stikling stående i vinduet i en lille urtepotte med en zipbag over (et lille drivhus :)) og den vokser altså helt fint og får varme fra radiatoreren. Jeg har lige beskåret moderplanten, da den var blevet lidt for lang, og jeg håber nu den bliver mere busket. Jeg kan se der er ved at komme nye skud, men måske jeg skulle prøve at sætte dem begge lidt i skygge. Måske de vokser hurtigere så.
Jeg har to nye stiklinger jeg skal have sat, men tror dog kun det er den ene der bliver til noget.
Men kan jeg godt give dem en smule gødning nu her, eller er det bedst længere inde i foråret?

På forhånd tak :)

Mvh
Indigo

Junior medlem

Har ikke bestilt noget endnu, da der ikke er nogen som har nogle stiklinger endnu :S
//Desuden,hvem af os to har en ulovlig kaktus som billede ? 8)
Til indigo:Så vidt jeg har forstået skal de bare have noget syreholdig gødning, så er de enormt glade :)

Moderator
Brugeravatar

Indigo: Hvis de har dannet rødder kan du godt begynde at give dem lidt gødning, hvis du sammenligner farven på bladene på moderplanten og stiklingerne, kan du næsten se om de mangler gødning.

PhazoOo: Jeg er doomed :D - mener du ikke saltholdig gødning?

Junior medlem

Ikk medmindre Acid betyder salt ;)
Mener nemligt at have læst at forskerne der drev et sådant prjoekt med salvia divinorum gødede dem med syreholdig gødning.. Men i princippet kan du jo bruge samtlig gødning, de gror vel bare hurtigere på den ene end den anden ?
Hmmm,den danske salvia guide siger bare almindelig flaskegødning ^^
http://www.sagewisdom.org/usersguidedansk.pdf

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Jeg vil bestemt ikke mene at man kan drage den konklusion at den bare skal have noget gødning. For det første skal den jo gerne give et produkt man i sidste ende kunne have lyst til at indtage, måske det bare er mig der er en øko hippie, men jeg giver sku ikke mine salvia hvilken som helst slags gødning. For det andet er der altså også planter som ikke kan lide den "forkerte" gødning. Adskillige planter kan også dø af overgødning, så at tro den bare gror lidt hurtigere med det ene, er lidt af en "far fetched conclusion".

Junior medlem

Kan der være noget om :?
Men når nu den danske 'officielle' guide siger flaskegødning, uden at være specifik,og den tyske også gør det, så er det vel lidt op til en selv hvad man vil hælde i ... Med omtanke selvfølgeligt ;)
Har faktisk ikke hørt andet end at den helst skulle være syreholdig,men det kan jo også være en skrøne..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja klart. Generelt set kan det være lige meget, men hvis man har et bestemt mål, kan der være ting som går mere eller mindre i den retning. Hvis ens mål eksempelvis er at få sin plante til at give en del plantemateriale der er brugbart til beruselse er der klart nok andre ting der skal gøres end hvis man skulle have det mål at udslette sin plante hurtigst muligt.
Når det var bare en biting (ligesom honning), det jeg egentligt lige ville tilføje var sådan set bare det at den slags upræcise beskrivelser jo gør det dejligt åbenlyst at man bør samle sine informationer fra flere kilder.

Junior medlem

Selvfølgeligt,problemet her er bare at der ikke findes specifikke forsøg med salvia planter + hvilken gødning de bedst kan li' :?
Har ikke fundet ud af andet end at de godt kan li' gødning,og at nogle forskere anbefalede syreholdig gødning,men det var jo så lige for en snart 10 år siden...
Har skam gjort grundig research på området, for ville da ikke have at min plante døde :o
//Har ledt i omkring en uge efter noget mere specifikt, og har intet fundet :(

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes nu sådan lige med et hurtigt blik at erowid ser ud til at have pænt meget info. Nevertheless så er det meste af disse info også mere eller mindre outdated, da de planter du finder i dag er klimatiseret. Jeg har eksempelvis intet problem med ikke at gøre noget særligt for at opretholde en høj luftfugtighed, hvorimod jeg erindre tilbage da salvia blev gjort ulovligt at jeg lige nåede at anskaffe mig en lovlig plante fra en dansk forhandler, dengang var der flere som gav råd i retning af at man skulle sprøjte sin plante med en forstøver en gang eller to dagligt, for at give den en luftfugtighed.

Junior medlem

Tjah,der kan man bare se :) :stupid:
Søger videre efter nogle stiklinger, og så må jeg jo lige sørge for at poste nogle erfaringer når tiden er kommet ^^

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fandens Ferieparadis...
:stupid:

Kaktus Klausen skrev:
Indigo: Hvis de har dannet rødder kan du godt begynde at give dem lidt gødning, hvis du sammenligner farven på bladene på moderplanten og stiklingerne, kan du næsten se om de mangler gødning.

Ah, ok. Der er kommet rødder nemlig. Så må jeg hellere lige gi dem en sjat.

Nu har jeg ikke forstand på alt det der kemi, men jeg har sådan noget bio gødning (hestelort?) som indeholder:
Nitrogen 8%
- NH4 4%
- NO3 4%
Fosfor (P2O5) 2 %
Potassium (K2O) 6 % (Jeg ved ikke lige, hvad det er eller hvad det hedder på dansk)

Det har mine planter været glade nok for. Kom dog til at svitse potplanterne så de blev helt krøllede :( Learning by doing :)

Held og lykke med stiklingerne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]