Jeg har ikke forsøgt mig med halm og/eller halmtyggermøg, så det er udelukkende sekundær information jeg har. Jeg har ikke lyst til at dyrke på den større skala som de substrater er perfekte til. Ikke at man ikke sagtens kan bruge de substrater på mindre skala, men så vil jeg mene at fordelene (udover muligvis potensen) er til at overskue.
Det er let at dyrke svampe nok til at man kan komme i permanent cirkulation i det ydre solsystem, hvis det er det man har interesse i, så potensen er sjældent noget problem i forhold til hvad potensen ellers kommer til at betyde i forbindelse med almindelige rekreative artsreproduktionsritualer og sporespredning. Men det er da en interessant diskussion og jeg er helt klart nørd nok til at have forsøgt at undersøge sagen uanset at det er højst usandsynligt jeg nogensinde ville omsætte det til praksis.
Når jeg er lidt skeptisk er det fordi jeg har slugt en del diskussionstråde, og har set næsten ligeså mange forskellige meninger om mulige forskelle i psilocybin indhold som følge af subtrat, som der var tråde. Problemet er selvfølgelig at der ikke rigtigt er foretaget nogle systematiske eksperimenter, hvor man har isoleret den relevante variabel fra alle de andre, først og fremmest genetikken og problemerne med subjektive bedømmelser af tripstyrke generelt, høsttidspunkt osv. Det eneste jeg har opfanget at der er rimelig konsensus om, er at cubensis dyrket under kontrollerede forhold normalt er langt stærkere end cubensis plukket ude i naturen. Men det er igen heller ikke kun substratet, der kan have betydning her, selvom det må være en af de hovedmistænkte.
Mangel på videnskabelige beviser skyldes selvfølgelig først og fremmest at psilocybin er ulovligt osv., ikke at der ikke kan være betydelige forskelle... så jeg skal ikke påstå at det ikke kan være sandt. Det kunne være interessant at høre med hvilken faktor halm/møg dyrkede svampe skulle være stærkere end fx rene kager?
Jochen Gartz, en tysk psilocybemykolog, har
muligvis demonstreret (
http://www.shroomery.org/9040/Tryptamine-Cubensis) at cubensis kan optage og omdanne tryptaminer fra substratet til psilocybin og derved blive betydeligt mere potente, men problemet er at han så vidt jeg ved ikke efterfølgende har været istand til at replicere eksperimentet.