Shperma skrev:
Malkavian i love you!
Du skrev lige hvad jeg havde i tankerne, men ikke var kommet i tanke om endnu.
CannaChem skrev:
Citat:
Danmark befinder sig midt i en alvorlig finanskrise, der er en ting der vil kunne mildne den krise væsentligt:
Legaliseringen af cannabis vil sætte den danske stat på rette kurs igen.
Jeg sætter pris på ildsjæle, der aktivt går ind i kampen for en go´sag - præcis som du gør.
Men at bruge en (alvorlig?)finanskrise, til at argumentere for en legalisering, får den almene, oplyste dansker til at ryste på hovedet.
Sådan et argument er svært at tage alvorligt, da cannabis´statsindtægt i den sammenhæng er peanuts, i forhold til hvordan regeringen skal forholde sig til lige pludselig at lave en "kovending" i spørgsmålet om cannabis´ legaliseringsstatus.
Jeg er 1oo% sikker på at et cannabis forbud er langt dyrere end en lovliggørelse.
En flink sjæl fra DCF valgte at lave nogle udregninger som er meget relevante:
TheLizardKing skrev:
Citat:
Center For Rusmiddelforskning ved Århus Universitet anslår at der ryges 25 tons hash om året.
25t = 25 millioner gram
De fleste pushere sælger gennemsnitligt til 70kr/g
70 * 25000000 = 1.750.000.000 = 1,75 milliard kroner årligt
Hash siges at koste 4 kroner grammet for rygeren i Marokko.
Lad os så tillægge 6kr grammet i transport- og logistik omkostninger
og sige at det koster den erhvervsdrivende 10kr at importere.
Så er der stadig 60 kroner at beskatte med den sædvanlige erhvervsskat, 30% = 20kr
Afgifter til sundhedsvæsenet = 20kr mere
og den erhvervsdrivende ville så stadig ha' tjent det samme som idag.
40kr grammet til statskassen = 25.000000 * 40 = 1 mia. rent ud.
Og så er de penge der spares på politiindsats ikke medregnet, men der gisnes om at det drejer sig om 350 millioner kroner årligt, så alt i alt 1,35 milliard kroner årligt - ikke dårligt! Very Happy
Edit: Indhold
Ja, ingen tvivl om at et forbud af cannabis er langt dyrere at opretholde for staten, end en legalisering - det er fundamental logik!
Hvad jeg mente var, at de politikere, som i lang tid har malet fanden på væggene mht. hashens status som dræbernarko, pludselig skal vende bøtte og modsige sig selv, hvis tjalden skal legaliseres, hvilket jeg nærmest finder utopisk.
Herunder vil 1-2 mia. årlige DKK i statsindtægt være uden betydning ift. hvor meget regeringspolitikerne skal "tabe hovet" og krybe til korset og indrømme, at de har taget fejl og nu vil prøve en ny(rationel) strategi.
Det vil "de" ikke gøre for "blot" et par mia. kroner.
Endvidere sikrer forbudet et kæmpe flow af bevillingskroner til politiet i kampen "mod narko". At legalisere hashen, hvor et nuværende forbud sikrer denne pengemaskine, ville være som at smadre fundamentet på politiets arbejde, såfremt disse kroner ikke længere kan bevilges.
Lur mig, om ikke en pæn sjat af disse "bekæmpelse af hash"-bevillinger bruges til andet end til bekæmpelse af hash?
Det håber jeg i hvert fald!
For der er sgu da intet fornuftigt menneske, som kan nikke retfærdigt til dette spild af skattekroner, på en 100% umulig mission, som selvfølgelig aldrig vil lykkedes.
Citat:
La´os få noget mere rå og rivaliserende bandekriminalitet i storbyen og provinsen. En masse drab på uskyldige personer og regeringspolitikere pga. hashens illegale status. La´os få 30´ernes prohibition manifesteret i stadig tiltagende kriminalitet i Kongeriget, forårsaget af hashens illegale status.
Ja, det var så den holdning jeg havde
før jeg var på staden i går aftes ved 22:30-23:00-tiden.
I og med jeg selv færdedes i pågældende område hvor der blev skudt, er det sgu kommet lidt for tæt på, til kun at være "sjovt, med lidt gang i gaden". Nu kører jeg ikke BMW, men i princippet kunne det sgu lige så godt være min slæde som var skydeskive.
Man har jo næsten haft lyst til at hjælpe panserne med opklaringen af skyderiet(man kunne i teorien jo have set "noget"), hvis ikke man havde haft det antiparti mod netop denne autoritet.
Men mon ikke det er rockerrelaterede gerningsmænd med forretninger på CA, som tog fejl af uskyldige borgere og visse indvandrerpersoner!!!