rasmus fuckhoved skrev:
igår da jeg stak min sporesprøjte i mine glas med rug, sugede de al væsken ud ad sprøjten uden at jeg trykkede på den. det må jo betyde at der er vakuum i mine glas. betyder det noget?
kan ikke forstår det, for har ikke åbnet dem på noget tidspunkt.
Såvidt jeg forstår dig er det ikke ét glas, der har suget en hel sprøjte, men alle dine glas der bare sugede lidt hver? Hvor mange ml per glas? Hvis der er kommet 10ml+ i hvert glas kan det godt være der er for meget væske... men det er der ikke så meget at gøre ved, andet end at ryste det lidt, evt. vende glasset om på en ny side hver dag, for at prøve at fordele væsken lidt. Jo, som Lakhippie foreslår, kunne du måske, hvis du er meget fingernem, forsøge at tage en sprøjte og suge det overskydende vand ud. Start med at sterilisere et par sprøjter fulde af luft, injicer dem så vakuum ophæves helt. Derefter sug vand ud i de tomme sprøjter. Bare en strøtanke.
Det anbefales normalt at lave lidt ventilation i låget vha fx tyvek eller polyesterfyld, for frisk luft til myceliet.Det er selvfølgelig for sent nu, og dine glas må jo være helt lufttætte, hvis der er vakuum og de normale naturlove altså gælder. Desuden kan dit glas eksplodere i trykkogeren, hvis låget er lukket helt tæt, og du er uheldig, siges det... Synes Halugenlampes teori om lukkede låg i trykkoger lyder meget plausibel. En siliconelukning der af en eller anden grund kun er ventil i én retning, eller smeltede mere sammen på et eller andet tidspunkt i processen?
Det er usandsynligt at det hele suger. Udover, at jeg ikke har et liv for tiden. Knæk og bræk.