Zarathustra skrev:
Fra Wikipedia: "The cut itself is, conceptually, the "gap" defined between A and B.".
Begrebsligt skal du altså ikke forstå Dedekind-snittet som de to (uendeligt store) mængder A og B, men som "revnen" mellem dem (der præcis udgøres af ét reelt tal, nemlig det tal som snittet definerer).
Mængderne A og B indeholder jo alle de elementer som snittet ikke definerer.
Av, så fik jeg sgu wikikortet, lige i face! Så nu skal jeg altså holde mig til det begrebslige, og ikke det mere flygtige, såsom en konkret definition?

Nå, spøg til side. At wiki skriver ovenstående er nok primært af pædagogiske grunde, og fred være med det. Men det ændrer ikke på definitionen, som altså siger det er en mængde med uendeligt mange tal, uanset hvad wiki siger det 'begrebsligt' er. Skal vi ikke blive enige om at definitionen kommer før de 'begrebslige betragtninger', eller hvad? Jeg synes også at fornemme en cirkelslutning, hvis du siger det er 'revnen' jeg skal fokusere på. Det er jo lige netop den 'revne' der skal defineres. Omend 'revne' virker en smule sært at snakke om, når Q jo er tæt i R, men det er en helt anden diskussion.
Iøvrigt 'bitchede' jeg ikke over metaforen, jeg 'bitchede' over du kaldte den matematisk, da den ikke har særlig meget med matematik at gøre.
Ps. min første bemærkning var en henvisning til kardinalitet

Mvh.