Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 09:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Mug???
Junior medlem

Hej...
Jeg har nu brugt et par dage til at surfe herinde lidt for sjov.
nu er der så muligvis opstået et problem i mit grow kit.
jeg dunkede kittet i onsdags og fulgte forhandlerens anvisning.
der er endnu ikke dukket noget op men i den ene side er der nogle små røde pletter..
er det mug? og er det noget kittet tager skade af?
synes ikke lige jeg kunne finde et emne hvor dette var oppe at vende, så håber der er nogen der kan svare på om dette er normalt.

På forhånd tak...

jeg er nybegynder

Titel: Re: Mug???
Dedikeret medlem

Umiddelbart synes jeg det lyder mærkeligt med røde pletter. Jeg har ikke selv haft noget i den retning.
Tror du det kunne være vermiculit? Det er normalt gyldent i farve, men jeg kunne forestille mig at det kunne være rødligt. Hvis det er tilfældet er der ingen problemer.

Ellers ville det hjælpe gevaldigt med et billede.

Junior medlem

hvordan tilføjer jeg billede

Junior medlem

Billede

Junior medlem

[hsimg]http://bl146w.blu146.mail.live.com/mail/InboxLight.aspx?FolderID=00000000-0000-0000-0000-000000000001&InboxSortAscending=False&InboxSortBy=Date&n=1000778656[/hsimg]

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Du kan ikke linke til din email, du skal uploade dit billede på f.eks. http://imageshack.us/ og så linke til den adresse billedet får der.

Junior medlem

Billede

Senest rettet af M-T-N 19 jan 2009 15:56, rettet i alt 1 gang.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
[hsimg]http://img99.imageshack.us/img99/9191/aertgfq0.jpg[/hsimg]

Junior medlem

tak

Junior medlem

Billede

Dedikeret medlem

Hmm, det ved jeg sgu ikke. Jeg har ikke set den slags før, men umiddelbart bryder jeg mig ikke om det. Det er ihvertfald ikke misfarvet vermiculit. Jeg vil råde dig til at holde godt øje med det og se om det spreder sig.
At begynde at skære det væk er ret risikabelt. Du kan let bare få en masse andet lort ned i dit kit, så lad være med at flippe ud :D

Nogen af jer andre, der har set det før?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Jeg ved heller ikke hvad det er. Men det ser ikke rart ud. Myceliet i nederste venstre hjørne (http://img80.imageshack.us/img80/8770/aertgas9.jpg) ligner heller ikke cubensis mycelie. Det ser ud til at det danner sådan nogle små knolde, men det er ikke pins så vidt jeg kan se. En bekendt har haft den slags knolde i en casing, men det udviklede sig nu til mørkegrønne penicillin blomster. Og fra hjørtnet og ind mod midten ser overfladen ud til at være dækket af en slags slim? Heller ikke sådan som cubensis mycelie bør se ud.

Jeg tror jeg ville sende det billede til sælger og græde lidt og høre om det ikke kan lade sig gøre at få et nyt kit, for sådan en kontamination kommer næppe ud af det blå. Fejlen ligger efter min bedste overbevisning hos producenten.

Hvis du lader det stå for at se, hvad der sker, så snør posen sammen så ikke du kontaminerer hele din lejlighed, samt dine og andres lunger. Der kan selvfølgelig ikke ske noget ved at forsøge at sprøjte med en kloropløsning eller lignende, men jeg tror ikke det vil være tilstrækkeligt. Det er muligt at du kunne skære kagen over. Og i hvert fald redde noget af den, men hør først om du ikke kan få et nyt.

Men ja, lad os høre nogle flere meninger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Det ligner "pink mold" Det er et helvede at slippe af med, skulle jeg hilse og sige. Har prøvet det. Det kommer oftest, når man dyrker på rugkerner, der ikke er sterriliseret ordenligt. Alle medier skal kasseres og hele dit "lab." skal rengøres i rodalon, klorin eller sprit.

Junior medlem

det er rimelig sørgelige nyheder jeg får at vide. nu har jeg prøvet at kontakte forhandleren pr. mail, så må vi se hva han siger. det vil så sige der umuligt kan komme noget udbytte ud af det kit??

Dedikeret medlem

Først hør forhandleren om han vil have det tilbage som bevis. (Fotos kunne jo være af et hvilket som helst kontamineret growkit.)

Hvis det rent faktisk er pink mold, og det virker som en oplagt mulighed, er det nok ikke så rart at have til at stå og ose i den lille stue, heller ikke så sikkert der vil komme svampe ud af det, og heller ikke sikkert du har lyst til at spise svampene, hvis der gjorde. På den side Flimmer refererer til bliver pink mold også kaldt bread mold, og den sorte variant af bread mold er i hvert fald ikke for børn.

Hvad jeg ville gøre: Hvis forhandler ikke vil have kittet tilbage og du vil forsøge at redde resten, så gør det udenfor med åndedrætsværn af en art på. og skær så i en afstand af måske 3-4 cm med en kort forinden minutiøst renvasket skarp kniv. Hiv det gode stykke op med en renvasket gaffel, skrab det løse vermiculite på overfladen ((de små lavaagtige sten på overfladen) af og put stykket i en ren og frisk henkogningspose. Det er for at fjerne evt skidt der er kommet i overfladen. Skyl det godt og grundigt og hæld det ned i en ny henkogningspose, hvor det kan blomstre. Dump det ulækre/vermiculiten i skraldespanden, helst uden at direkte ved det. Kryds fingre for at problemet var overfladisk eller kun i den ulækre side af growkittet. Eftersom du næsten lige har dunket det, ville jeg ikke dunke igen lige med det samme. Lad det stå og se om det vedbliver at se sundt og raskt ud, men hvis der går 10 dage uden pins så prøv at dunke igen. En meget god bekendt har brugt denne metode med held en del gange, uden held også en del gange.

Der er også andre muligheder for at redde myceliet, men det kræver at du er mere eventyrlysten, og så vil det nok næsten være smartere at få sig et ganske almindeligt sporeprint at begynde med.

Held og lykke, og husk at det altid er rart at få en opdatering - om forhandleren sendte dig et nyt, om det lykkedes dig at redde det, etc. Og i øvrigt velkommen til. :)

Junior medlem

okay. det var en rimelig dårlig start. men aligevel tak for hjælpen. og jeg skal selvfølgelig nok fortælle herinde hva der sker i fremtiden :-)

Dedikeret medlem

Der er mange andre ting end lige præcis de svampe man gerne vil dyrke, der kan lide at gro under varme, fugtige forhold, med masser af næring. Så man kan let komme til at opleve en del forskellige mugarter. Det kan man ikke komme uden om, men det er drønirriterende når man har købt et dyrt growkit, og endda fra et andet land, og derfor vil jeg en anden gang anbefale at følge instruktionerne i de følgende to links og lave dine egne kager: En billedgrow log - Cubensis Amazon og Piercers PF TEK Guide Nu med billeder - så er man fri for at skulle importere store pakker fra Holland.

Angående evt. redningsforsøg, glemte jeg vist at skrive at du skal huske at vaske hænderne grundigt før og efter, eller brug nogle rengøringshandsker.

Junior medlem

Så er der små søde svampe på vej op :)

Junior medlem

I dag er den bedste dag i mit liv :) :)

Dedikeret medlem

Tillykke ;-)

Nogle detaljer, måske? Fik du et nyt kit eller er det det gamle kit/dele af det, der nu pinner? Måske det var helt hen i vejret, hvad vi sagde herinde? :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]