Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 01:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Speakers! :)
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
Hey all (: .. jeg står og skal til at købe nogle nye gulvhøjtalere. De skal selvfølgelig kunne spille psytrance så det lyder godt og kunne klare nogle hurtige BPM.
Mit valg so far er 2 af dem her http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/gulvfront/dali_lektor_8_hoejttaler_lys_valnoed.htm

Jeg vil meget gerne høre, hvis i kan anbefale noget andet ( i samme prisklasse ofc ) eller om i måske kender dem der.
ps. Jeg har forstærkere.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har selv et par Dali concept 10, de spiller rigtig detaljeret og kan samtidig med den rette forstærker spille højt.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg er personligt også glad for Dali's lyd, men er kraftigt imod at spørge andre til råds om højttalere - det eneste rigtige er selv at lytte på en masse højttalere, og lade ens ører guide en. Hvis man køber noget på basis af andres smag, ender man næsten stensikkert ikke med det optimale produkt for én selv.

Og gå ikke for meget op i prisklasser. Jeg har oplevet, at selv i 10.000kr's klassen er der mange højttalere der taber pusten når det gælder intens psytrance (selvom de sikkert lyder glimrende når man spiller klassisk eller andet, der ikke er nær så tight, hurtigt og kraftfuldt).

Stol på dine ører, intet andet :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: lidt nord for regnbuen og så bare forbi møllen (der hvor det altid sner)
hehe ja ingen tvivl om man skal stole på sine egne ører :) .. ville nu bare høre nogle forslag og så kan jeg jo altid selv vurdere det. Bare så man havde en retning at gå hen imod.
Jeg havde også overvejet Dali concept 10, da det er med to 10´r subs. Det burde give lidt mere dybde. Men man må jo ud og hører det IRL =p.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Psytrance og andet musik lavet af djs der er vant til at spille på klubber er ikke lavet til at lyde godt i hifi højtalere men derimod PA højtalere.

Hvis pengebogen er til det vil jeg klart anbefale fohnn eller rcf`s nye aktive serier også til stuen, de laver nogle sæts med 2 stk 8" med horn on en 12" sub til. Et sæt der kan være i de fleste stuer. Kræver dog en form for mixer. Men til psytrance og lign er det helt klart den optimale løsning.

Wiki Admin
Brugeravatar

DoYouSpeakWak?? skrev:
Psytrance og andet musik lavet af djs der er vant til at spille på klubber er ikke lavet til at lyde godt i hifi højtalere men derimod PA højtalere.

Er det ikke liiiidt en generalisering? Tænker udmiddelbart at den påstand passer bedre til typisk radiomusik (pop). En del psytrance er jo meget detaljeret og komplekst...

Medlem

Geografisk sted: århus
http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=51514
http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=51516

evt. http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=51517

Bare ærgeligt at deres design er så pissegræmt, men dejlig lyd.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Drupe skrev:
DoYouSpeakWak?? skrev:

Er det ikke liiiidt en generalisering? Tænker udmiddelbart at den påstand passer bedre til typisk radiomusik (pop). En del psytrance er jo meget detaljeret og komplekst...

Jo det er det, men meget logisk. tvivler på dem som laver den her musik bruger dali højtalre når de skal høre hvordan deres musik lyder uden for hørebøfferne. Men jo der findes helt klart hifi højtalere der kan gengive den her slags musik fejlfrit. Men der er langt imellem og priserne er i så fald ofte de samme som med gode pa højtalere

hulkamaniac >

Det mærke lyder helt fint. Men lige de link du kom med der er til deres discount serie som ikke lyder sååå godt. f.eks bunden 75Hz - 180kHz HALLO det kan toppene fra rcf eller fohnn klare uden en sub. Sub med 12" skal ihvertfald ned til 40 hz før de er værd at købe.

Aage fører også fohnn. F.eks de her. Også lidt mere nutidigt design end fuktion one.
http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=43745
http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=44100

Wiki Admin
Brugeravatar

Hvad er PA teknologi egentlig helt præcist?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
En del af mine venner som laver trance spiller da tit bare deres musik igennem nogle B&W højttalere. De laver jo også deres musik så det kan høres på stuehøjttalere... Skal man have noget der spiller helt fejlfri lyd, hvis det kan fås, skal man vel op og have nogle avantgarde hornhøjttalere til nogle hundredetusinde kroner, så det tror jeg ikke helt er pointen med deres musik...
De dali højttalere jeg har hørt trance igennem har været ok, men synes nu alligevel B&W får en mere lækker trancelyd igennem.

Wiki Admin
Brugeravatar

Odden skrev:
De dali højttalere jeg har hørt trance igennem har været ok, men synes nu alligevel B&W får en mere lækker trancelyd igennem.

Synes B&W's kevlar-enheder giver en noget kold og tør lyd, der er en anelse anstrengende. Lydern er meget tight, men ikke særlig luftig. Kan dog godt se hvordan det kan tiltale nogen. Igen, det er enormt meget et spørgsmål om smag. Har dog ikke hørt de rigtig dyre B&W højttalere, men jeg har hørt folk sige det samme om dem.

Medlem

Du skal ikke have PA.. PA er jo i bund og grund designet til at spille, som der bliver sagt, på klubber og andre steder hvor der er mange mennesker.. De skal kunne spille højt, så dem på bagerste række også kan høre noget.. Til hjemmebrug vil jeg da klart anbefale hifi, med mindre du har en sportshal i baghaven, at spille op :p hehe..

Dali lyder rigtig godt.. Har haft flere forskellige modeller. De har alle spillet meget detaljeret, og samtidig spillet utroligt højt og rent på samme tid. Dali 109 er billige.. De fås fra 1000-1600 kr./sæt brugte, og de spiller sgu udemærket, ikke noget pjat der :p Der er hvert fald bas nok, 2x10", var alt for meget for mig, nu har jeg et par dali 850 med 2x8" bas, de spiller som en drøm :D (ca. 2500 brugt).

Hører også selv psytrance forresten.. :) men held og lykke med købet.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Selv er jeg ganske tilfreds med mine B&W603 S2 (ældre model), og som brugte ligger de under den angivne prisklasse (så kan man jo altid købe større og nyere modeller :D).
Oddens gamle 604 S3 gav hvertfald en pænt fyldig lyd!

Og ellers så hælder jeg også til Hulkens forslag... De grimme Funktion One højtalere, der helt sikkert er god valuta for pengene!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Odden skrev:
Skal man have noget der spiller helt fejlfri lyd, hvis det kan fås, skal man vel op og have nogle avantgarde hornhøjttalere til nogle hundredetusinde kroner

det behøver ikke nødvendigvis være SÅ dyrt. Klipschorn er måske den sejeste højtaler man kan få for penge. den skulle også være fantastisk til at give en koncertlignende "PA power" med nærmest ingen forstærkning, pga. følsomhed på 105 db!
Citat:
The Klipschorn
The Klipschorn, or Khorn, loudspeaker is the flagship product of Klipsch Audio Technologies. It was patented by founder Paul W. Klipsch in 1946, and has been in continuous production in the company's Hope, Arkansas, plant since then—-the longest run in speaker production history. Although the Klipschorn's basic design is more than sixty years old, it has received periodic minor modifications.

The Klipschorn's large (51” H (129 cm) x 31” W (79 cm) x 28” D (72 cm)) enclosure houses a three-way design: separate drivers—the woofer, the squawker, and the tweeter, respectively—handle the bass, midrange, and treble portions of the musical signal.

Two rectangular horn lenses coupled to compression drivers handle the midrange and treble, while a 15” cone woofer is mounted in a folded bass bin compartment below. The folds open at the rear of the horn cabinet structure, utilizing the room walls and floor as continuations of horn structure, thereby increasing the effective length and size of the horn and affording greater bass extension.

The body of the speaker cabinet forms a horn, an acoustic transformer/amplifier. The “Khorn” shape is like a baseball diamond: the pointy rear is open and exposed, the flat front covered with a wood panel and the top enclosed in cloth. The speaker sits in the corner of two adjoining walls, using the walls and floor boundaries as extensions of the horn. Technically speaking, the Khorn's folded bass "corner horn" can be described as a bifurcated trihedral (floor and two walls to form the trihedral corner) exponential wave transmission line.

This design results in extremely high sensitivity. One watt RMS produces a 105 decibel per meter sound pressure level (SPL), which is approximately 14-20 decibels higher than conventional speakers. Such sensitivity requires less amplifier power to achieve the same loudness. (Paul Klipsch demonstrated that the Klipschorn could reproduce concert-level dynamics powered by as little as 1 watt per channel.) The Khorn encourages the use of low powered amplifiers. The growing popularity in the audiophile community of single-ended valve (vacuum tube) amplifiers has sparked renewed interest in the Klipschorn and other highly sensitive Klipsch models.[citation needed]

Utilizing the room walls and floor boundaries as extensions of the bass horn helps extend the speaker's frequency response down into the 35 Hz range, considerably lower than would be possible otherwise. Because of the folded horn, the woofer cone moves no more than a few millimeters.

As the only speaker in the world to be in continuous production for 60 years, the Klipschorn has remained relatively unchanged since its inception. Circa ~1970, when solid-state amplifiers, that when overdriven clipped square with lots of high harmonics, started burning out speaker drivers, diode overload protection was added across voice coils. The midrange horn was changed from metal to braced fiberglass, and the tweeter was front mounted in the 1980s. Both of these changes reduced the already low distortion.[citation needed] In 2005, the company made some minor cosmetic and functional revisions to this legendary speaker, including the elimination of the inset collar, or spacer, between the upper and lower cabinets for a cleaner appearance. A horizontal wall seal was added to improve the low frequency horn's connection to the wall. The crossover, which includes some equalization, was revoiced in the early 2000s.

In 2006, Klipsch began offering the 60th Anniversary Klipschorn, a separate model from the standard Klipschorn.[1]

Billede

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København N
hvis jeg var dig ville jeg tage ned i hifiklubben og snakke med dem.. de kan fortælle dig præcist hvad du har brug for og samtidig kan du høre højtalerne samt forstærker i aktion

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Chiller-Dog skrev:
hvis jeg var dig ville jeg tage ned i hifiklubben og snakke med dem.. de kan fortælle dig præcist hvad du har brug for og samtidig kan du høre højtalerne samt forstærker i aktion

Og bagefter kigge forbi en eller flere andre forhandlere og lytte der også... Klubben har da fine produkter; men efter min mening er de ikke dårligere end andre semi-seriøse forhandlere
Klubben har bare en sindssyg god markedsføring (af egne produkter) - jeg har selv læst deres kataloger som biblen og ikke kunnet forstå hvorfor nogen af de andre producenter overhovedet gad forsøge at sælge deres (skod)produkter, når nu klubbens var så meget bedre og billigere :?
Det er mange år siden klub-følelsen røg ud i profittens navn... Navnet er bare ikke ændret :-)

Måske er der andre herinde, som også har rundet de 30 og kan huske dengang klubavisen rent faktisk var i avisformat og på avispapir - dengang det kom os klubmedlemmer til gode at de sparede farverne og de dyre brochurer og tv, video, car-fi og mp3 afspillere var noget djævlen (den etablerede radiobranche) havde skabt (og ja jeg er med på der ikke fandtes mp3 dengang )

Og jeg hører iøvrigt en masse psy-trance på et par Warfedale Diamond 8.2, som blev scoret i Elgiganten til 799kr for sættet engang. Ja de mangler sgu noget bund; men jeg bor i lejlighed og holder ikke fest så tit mere :D

Køb et par Cerwin Vega, så kan du få smæk på bassen, blive uvenner med naboerne og invitere dine psy-venner til party :cheers:

Medlem

Lad for Guds skyld være med at købe Cerwin Vega.. Mange tror, at fordi de har store bas-enheder, og har ry for at spille højt, og levere lufttryk, så er de gode til "techno", som de, lige så uvidende, kalder det. hehe.. Cerwin Vega spiller højt ja, men godt? Nej.. det synes jeg ikke, sammenlignet med Dali f.eks., som jeg skrev før.. De er bare den del mere skarpe i lyden, og har en strammere bas, hvorimod Cerwin Vega bare mudrer og buldrer, synes jeg.. men det er jo en smagssag :) - Tag ned og lyt..

Insane psychedelia user!

Drupe skrev:
det eneste rigtige er selv at lytte på en masse højttalere, og lade ens ører guide en.

Og medbring selv en repræsentativ cd. Det kan være et fedt at et sæt højtalere få Infernal, eller hvilket lort forhandleren nu ligger inde med, til at lyde ordentligt.

Forresten, hvillke højtalere er gode til drum and bass? :mrgreen:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Det hænder nu, at forhandlere ligger inde med respektive cd'er, især hos HiFi-klubben, som også er gode til at låne dig ting med hjem, så du kan høre det i dine omgivelser. Det har jo meget at sige, mht. rumklang m.v. Dette er mit råd til dig. Amen.

Derudover kan jeg oplyse, at jeg selv er den tilfredse ejer af et sæt Dali concept 8 med en NAD c352 bag, det er en rigtig god løsning der spiller godt til mange slags musik. Det hænder jo, at Secret Chiefs 3's elektroniske numre får lov til at spille, som det eneste "techno-agtige". Og husk så for pokker, at det er et godt anlæg du er ude efter, køb en god CD-afspiller også, og hør CD'er, de har en langt bedre lyd end mp3. Jeg går ud fra, at dette "techno-agtige" ikke er på lp, af ren og skær fordom.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
And skrev:
Jeg går ud fra, at dette "techno-agtige" ikke er på lp, af ren og skær fordom.

og hvorfor gør du det? elektronisk musik er nok det der sælger bedst på LP overhovedet. :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]