PCP fik tilbage i 70'erne et utroligt blakket ry, da dette stof stort set overtog hele porteføljen "Negre På Kokain". Altså blev stoffet udråbt til at være det stof, der ENDELIG gjorde folk komplet skøre, komplet sindssygt voldelige og nærmest skudsikre. Nok så vigtigt slog man på selve konceptet at "narko får dig til at miste selvkontrollen og den frie vilje", da det er en forudsætning for at berøve stofbrugerne deres frihed og ejendom.
Der findes videoer af (påståede) PCP-brugere, men de er IKKE repræsentative for hvordan flertallet bruger stoffet (ligeså lidt som folk, der hopper ud fra broer, er repræsentative for f.eks. psilocybin eller LSD). Senest er YouTube-videoer i USA blevet brugt som "bevis" for at Salvia Divinorum skal forbydes - bl.a. ved jeg at Washington Post kørte en artikel efter de linier (lad mig lige finde den:
http://voices.washingtonpost.com/parent ... alvia.html )
Naturligvis kan man lære noget af diverse videoer, der florerer på nettet, men den mest fornuftige konklusion peger på værdien "mådehold". Alkohol kunne fremvise mange lignende videoer af fordrukne mennesker, hvis samfundet ellers gik voldsomt op i at dokumentere den slags (jeg kender troværdige historier om folk, der i fuldskab har smidt alt deres tøj og vandret nøgne rundt i det rene blackout).
Inden man hidser sig for meget op over et stof, så anbefaler jeg en combo af et godt psykedelika, hash og Jacob Sullums "Saying Yes: In Defense of Drug Use". Det, der frem for alt står frem i hans bog, er hele fremgangsmåden med "same show, different channel". Som eksempel kan nævnes tobak, der for 100-200 år siden blev udsat for den samme kritik, der i dag bliver rettet mod Cannabis.
F.eks. mente moralister dengang at ingen tobaksryger skulle gøre sig noget håb om at bestride et job, som kræve omløb i hovedet. Jo, den kære tobak gav såmænd dengang de stakkels brugere "amotivationssyndromet" (at det er en stimulant, der gør det præcist modsatte, har aldrig holdt den slags mennesker tilbage, ganske som det aldrig har holdt diverse airheads tilbage fra både at kalde cannabis et stof der leder til amotivation OG morderiske raserianfald osv.).