Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 00:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hey guys. Vil snakke lidt om indtagelsesmetoder idag.

Jeg har hørt om nogle stykker som har ødelagt deres slimhinder fordi de har sniffet for meget coke/amfetamin, og derfor har en dårlig optagelse gennem slimhinderne. Sniffer de et stof, ryger 90% af det bare videre ned i svælget og bliver optaget oralt.

Hvor meget skal der til for at dette sker, og kan man gøre noget for at modarbejde disse skader? (Er de irreversible?)

Derudover: Er der nogle signifikante sundhedsfarer ved at tage farmaceutiske produkter og/eller salte af forskellige euforiserende stoffer? (HCl, HBr etc etc) Tænker på mave/tarm sår?

Derudover, kan vi så ikke få lavet et lille "skema" over indtagelsesmetoder, inkl. fordele/ulemper, så det er let at holde styr på?
Det skal sandsynligvis uddybes en del mere end det her, men det er bare en idé og her et lille eksempel:

Oral - Stor dosis, mindre intenst comeup & down, mellemlangt og mellem intenst peak.
Rectal - ?? dosis, mindre intenst comeup & down, meget langt og mildt intenst peak
IV - Meget lav dosis, ekstremt intenst comeup & down, intens og spids effekt.
IM - ??????????
Inhaleret - Lav dosis, hurtigt comeup & comedown, intenst peak
Nasalt - Lav dosis, comeup på 5-10 min, comedown normalt, intenst peak.

Håber i forstår ;) der er sikkert også et par metoder mere.
Tænkte det kunne bruges i vores wiki?

derudover - godt nytår psy :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Effekten fra de forskellige indtagelsemetoder varierer fra substans til substans.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg er for et par uger siden stoppet med at ryge smøger og er hoppet på snuff* vognen. Jeg har der for også tænkt meget på om snuffningen nedsætter min evne til at optage andre substancer nasalt.
Er der nogen der evt. har nogen guldkorn om emnet?

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=22810&start=0&st=0&sk=t&sd=a&hilit=snuff *

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Min personlige erfaring: Indtog massive mængder nasalt gennem flere år. Endte med at det dryssede ud af næsen igen - det satte sig bare ikke fast. Har ødelagt mine slimhinder totalt, tager nu receptpligtig næsespray hver dag og har fået opereret næsen (og indtager ikke narko nasalt mere). Skal lige siges at det var et massivt misbrug. Mængderne og tidsperioden indtaget strækker sig over, har stor betydning + individuelle faktorer. Hvor meget og hvor længe der skal gå før det bliver så slemt vil det derfor være svært at sige noget kvalificeret om.

Most of the physical world is unseen.

Senest rettet af Agathos D. 03 jan 2009 20:21, rettet i alt 2 gange.

Junior medlem

Geografisk sted: kbh
Du kan være helt sikker på at hastigheden, hvormed stoffer bliver optaget fra næseslimhinden, falder, hvis du har taget et nikotinpræparat nasalt kort tid forinden, da det virker karsammentrækkende, og der derfor ikke passerer lige så meget blod forbi slimhinden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
I de perioder jeg har gået hårdt til den nasalt, synes jeg godt det kan være lidt sværere at få virkning hvis jeg bruger det samme næsebor.
Ved godt at tolorancen spiller ind, men hvis jeg så vælger at bruge det andet næsebor synes jeg at jeg får bedre effekt. Tror langt fra at det er placebo. Det må være slimhinden som trækker sig sammen og bliver tør.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
FlæmMing skrev:
I de perioder jeg har gået hårdt til den nasalt, synes jeg godt det kan være lidt sværere at få virkning hvis jeg bruger det samme næsebor.
Ved godt at tolorancen spiller ind, men hvis jeg så vælger at bruge det andet næsebor synes jeg at jeg får bedre effekt. Tror langt fra at det er placebo. Det må være slimhinden som trækker sig sammen og bliver tør.

Det lyder meget plausibelt. Men bliver de to næsekanaler ikke samlet længere inde?
Er der nogen med overblik over menneskekroppens anatomi der kan sige, hvor langt op de to næsebors slimhinder er adskilte?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]