Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 21:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Denne tråd skal tages med et gran salt, den er kraftig ironisk (for dem der forstår den), og er en mindre opfølger på gårsdagens "analog-galskab"...

Jeg vil her demonstrere hvordan et alment (evt. illegalt) amfetamin kan laves til et mere upotent og højst sandsynligt, lige så skadeligt, "designer drug"...

I eksemplet bruger jeg en af de mange synteser til pCMC aka 4-Chloromethcathinon, som desværre er dukket op på RC-markedet, og nok er dette årti's kandidat som det mest neurotoksiske (hjerneskadende) lort der er blevet produceret og solgt - og SVJV stadig legalt!

Lad os sige at #1 (som er et kraftigt neurotoksin), er legalt og nogle skruppelløse kemikere vil lave en methylcathinon-homolog af, da det helt klart er den analog-struktur der er dukket mest op af på markedet. Methylon var nok det første, dog med en IMO ganske harmløs farmakologi.

Anyway, ruten er stort set det samme... Let's go!

Billede

#2 bliver Friedel-Craft acyleret med Propansyre anhydrid til propiophenonet (#4).
Derefter bliver #4 bromeret til #5, og en reflux med alkoholisk methylamin laver en nukleofil substitution til slutproduktet #6.

Det er en nem og billig syntese (for de kyndige) der giver højt udbytte, men derfor er der ingen grund til at indtage lortet uden at oplyse sig om det.
(Hørt om Google?)

#1 er som du kan se para-Chloroamf - MEGET neurotoksisk, og forsager uoprettelige skader.
#2 er vores start-materiale, hvilket ligesom toluen er røvbilligt = Chlorobenzen.
#3 er Toluen, hvilket kan købes for 300 kr. for 5 liter (nok til et par kilo "mephedron" aka pMMC) - dvs. hvis du bytter #2 ud med #3, så er slutproduktet (#6) pMMC.
#4 er 4-Chloro-Propiophenon
#5 er alpha-Bromo-4-Chloro-Propiophenon
#6 er så vores slutprodukt, hvilket desværre nok er det mest klamme og mentalt destruktive kemikalie der er dukket op på markedet, nemlig 4-Chloromethcathinon aka pCMC.
Der er ikke megen grund til at forestille sig at det skulle have en meget anderledes skadevirkning end #1 - so stay away from that shit!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Man vil få et dårligt udbytte af at overføre denne procedure direkte på toluen. Friedel-Craft acylering er en elektrofil aromatisk substitution som bliver ortho/para dirigeret af substituenten i ringen. Med Cl vil den blive dirigeret primært para, men med en alkyl vil den blive dirigeret primært ortho og for toluen vil dit udbytte kun blive ~35% for dette trin.
I øvrigt skulle der ikke være noget i vejen for at anvende syrechloridet og AlCl3 på toluen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

God humor :D hehe.
Kender ikke så meget til synteseveje, så det vil jeg ikke kommentere.

Er ellers helt enig med din kritik af forhandlere af research chemicals.
Det virker som om de blot leder efter (billige) aktive substanser - neurotoksiske eller ej - som de kan sælge til befolkningen som "Samples for research only!". Samtidig poster de reports på forskellige sider, hvor der fortælles om (oftest hvor GOD OG HARMLØS) oplevelsen af dette kemikalie, når man indtager det. Gerne i store mængder.

Også sælges de i 90%+ renhed (Hvilket egentlig burde være en god ting, men ikke når vi snakker potente neurotoksiske substanser), så man virkelig kan smadre hjernen med forholdsvist små mængder.

In our memories
Brugeravatar

jim fear skrev:
Man vil få et dårligt udbytte af at overføre denne procedure direkte på toluen. Friedel-Craft acylering er en elektrofil aromatisk substitution som bliver ortho/para dirigeret af substituenten i ringen. Med Cl vil den blive dirigeret primært para, men med en alkyl vil den blive dirigeret primært ortho og for toluen vil dit udbytte kun blive ~35% for dette trin.
I øvrigt skulle der ikke være noget i vejen for at anvende syrechloridet og AlCl3 på toluen.

Jeg er enig i at syrechloridet og AlCl3 helt sikkert er mere effektivt, men nu varr det jo bare var en af ruterne jeg demonstrerede.

Btw, SVJV så dirigerer den (aktiverende?) methyl-gruppe på Toluen 25x mere end Benzen, og giver primært para-produktet... Eller tager jeg helt fejl?

Anyway... Dette er ikke noget ultra-seriøst topic. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den dirigerer ortho/para (kun 5% meta or so), men primært ortho. Halogener dirigerer primært para. :)
Anyways, en uhyggeligt nem syntese.

In our memories
Brugeravatar

Så lærte jeg det, men ja, uhyggelig nem syntese til et usselt substans ("Chlephedron") som også burde være blevet ulovligt forleden dag!

Er du HELT sikker på at alkyl-grupper dirigerer mindre para end ortho? De aktiverer da ringen mere end halogener, right?

Til gengæld så burde bromeringen og substitutionen give 90+% udbytte, så selvom første trin giver crap-yield, så er der altid penge at hente for de svin, når de bruger den billigste precursor der er tilgængelig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg er helt sikker, det står i Clayden et al., der er en liste i kapitlet om elektrofil aromatisk substitution... Jeg tror at halogener er mest aktiverende, men jeg må indrømme at jeg er for doven til at slå det op. ;)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Min McMurry (som er et par år gammel) siger alkyl-grupper er mere aktiverende end halogener. Desværre siger den bare at de er ortho-/para-dirrigerende, så dér kan jeg ikke hjælpe...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

My bad, det er hvad der kommer ud af at være doven. Men det andet er jeg sikker på, tjekkede det i tabellen inden jeg postede her :)

In our memories
Brugeravatar

Men igen... Alkyl-grupper aktiverer sguda mere end halogener, som vel egentligt burde være meta-dirigerende..?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Som Flak skriver er alkyl-grupper mere aktiverende end halogener, men halogener dirigerer stadig ortho/para. For Cl bliver der kun dannet 5% meta-produkt jf. Clayden et al.

In our memories
Brugeravatar

Jeg er helt enig, det er bare bizart at halogener dirigerer ortho/para...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja, de er en undtagelse i det de faktisk er deaktiverende :?

Edit - Fandt lige det her:
Citat:
Halogen substituents are a little unusual in that they are deactivating but still direct ortho- / para-. The reason is that they are both inductive electron withdrawing (electronegativity) and resonance donating (lone pair donation). The inductive effect lowers the reactivity but the resonance effect controls the regiochemistry due to the stability of the intermediates.

In our memories
Brugeravatar

Okay, cool, tak for info...

Det med stabilisering af resonans-strukturen i benzen-ringen giver egentligt mening, når man tænker på hvor stabile de forskellige halo-2C'er er...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Er det ikke fordi der er ledige elektronpar på halogenerne så pi-konjugation er mulig (dvs ortho/para-dirigerende), men samtidigt er de elektrontiltrækkende pga den relativt høje elektronegativitet (induktion), og derfor deaktiverende?

Desuden glemmer I at tænke på sterikken. Godtnok er der to ortho-positioner, men da de i sagens natur jo sidder tæt på substituenten, vil sandsynligheden for en para-substitution være større.

It's all about sterics and electronics!

In our memories
Brugeravatar

noname skrev:
Godtnok er der to ortho-positioner, men da de i sagens natur jo sidder tæt på substituenten, vil sandsynligheden for en para-substitution være større.

It's all about sterics and electronics!

:stupid:

Tak for at formulere det for mig! :D

Jeg er sikker på at man kan lave dette crappy RC i høje yields.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]