Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 13:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Fyn er fin
Ved godt at der ikke er et endegyldigt svar men vil godt høre nogle meninger, hvad er det man oplever på et psychedelisk trip er det hele bare fantasi og stoffers påvirkning af hjernen eller er der andre dimensioner og ting vi ikke ved en skid om idag?

Er der en grund til at søge efter noget i trippene, et svar, en sandhed der kan findes?

Kan man finde noget der kan hjælpe en i den normale hverdag eller er det istedet utopi og en dårlig undskyldning for at flygte fra hverdagen?

Eller er det måske bare en oplevelse som en god film eller bog som er underholdende og tankevækkende men som ikke har den store relevans til ens hverdag?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Tja alting er hvad du gør det til og det samme gælder rusmidler. Du kan bruge dem til at have det sjovt, du kan bruge dem til at udforske nye sider af dig selv, eller du kan bruge dem til at tænke over tingene omkring dig i et nyt perspektiv, eller noget andet, faktisk lige præcis hvad du søger at bruge dem til, er hvad du bruger dem til, men det bare min mening...

8)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Zorglub skrev:
er det hele bare fantasi og stoffers påvirkning af hjernen eller er der andre dimensioner og ting vi ikke ved en skid om idag?

det er en og samme ting. stofferne skaber en ny dimension i din hjerne.

Medlem

Halugenlampe skrev:
Zorglub skrev:
er det hele bare fantasi og stoffers påvirkning af hjernen eller er der andre dimensioner og ting vi ikke ved en skid om idag?

det er en og samme ting. stofferne skaber en ny dimension i din hjerne.

Ja det kan man sige men hvad så med den verden vi lever i til hverdag, er det bare en dimension som så mange andre, eller en fantasi? når alt kommer til alt så er det vi oplever til hverdag jo også bare kemiske og elektriske signaler i hjernen, bare ikke de samme som under et trip

Hvis man nu kunne lave en hjelm der 100% kunne gengive en anden verden (alle sanser, syn, lugt osv) i hjernen ved hjælp af signalstoffer og elektriske signaler, ville den verden så ikke være nøjagtig lige så virkelig som den vi er i nu? man kan vel dårligt sige det er en fantasi eller forestilling for der er ingen forskel fra vores rigtige verden bortset fra måske en evt. større koncentration af signalstoffer og impulser i den "kunstige" verden

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lih, erots Zorglub!

Eller er det måske bare en oplevelse som en god film eller bog som er underholdende og tankevækkende men som ikke har den store relevans til ens hverdag?

Dette er jeg umiddelbart meget enig i, dog kan gode film/bøger have stor indflydelse på ens hverdag, og det kan trips så (sjovt nok) også have i lige så stor grad.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Medlem

John Doe skrev:
Lih, erots Zorglub!

Dette er jeg umiddelbart meget enig i, dog kan gode film/bøger have stor indflydelse på ens hverdag, og det kan trips så (sjovt nok) også have i lige så stor grad.

Lih Nhoj Eod!

Ja enig, jeg mente at de ikke behøvede at have relevans, ikke at de ikke kan have

Senest rettet af Zorglub 22 nov 2008 04:41, rettet i alt 2 gange.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Zorglub skrev:

Er der en grund til at søge efter noget i trippene, et svar, en sandhed der kan findes?

Kan man finde noget der kan hjælpe en i den normale hverdag eller er det istedet utopi og en dårlig undskyldning for at flygte fra hverdagen?

Jeg benytter mig stort set kun af psychedeliske rusmidler i et kreativt øjemål. Så hvis du spørg om jeg søger efter noget i den psychedeliske verden, er det nok efter inspiration . Man kan også godt sige at der er et usyneligt pudsel spil, når man er i en kreativ process. Som skal sættest samme for at skabe et eller andet. Det pudselspil gi meget bedre mening når jeg er intoxicated. Og faktisk kan det være op til måneder efter at jeg f.eks har indtaget en dose Lsd at jeg har "den". Men den psychedeliske verden er selvfølgelig kun en del af de inspiration kilder jeg benytter mig af, men jeg vil mene at det er en af bedre ;)

Men om der er nogen dybere mening med det er et godt spørgsmål. Nogen gange kan det godt føles som om man er en del af noget størrer som man bedre bliver connect med. Men det er sikkert noget vås, og kun vores hjerne der spiller os et pus.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Zorglub: Har du læst nogle af Stanislav Grof's bøger? Ellers kan jeg anbefale det... Grof beskriver grundigere end nogen anden hvilket udbytte det er muligt at få gennem brug af psykedeliske stoffer. Og han ved virkelig hvad han taler om.

Medlem

eedeolla skrev:

Men om der er nogen dybere mening med det er et godt spørgsmål. Nogen gange kan det godt føles som om man er en del af noget størrer som man bedre bliver connect med. Men det er sikkert noget vås, og kun vores hjerne der spiller os et pus.

Ja jeg er lidt nysgerrig her fordi jeg har ingen erfaring med at være helt derude hvor man møder energier og "væsner" endnu, kan man møde de samme ting/"væsner"/energier i forskellige trip eller er det nye hver gang? er der noget der går igen i denne anden verden eller er det en ny man kommer til hver gang?

Yeti: nej kigger efter dem, takker

Junior medlem

Geografisk sted: Falster, Nykøbing F.
Er ikke skide kendt med hvad man skal eller ikke skal med et trip..Udmiddelbart syntes jeg ikke det lyder skide smart at søge nogle svar, i sine trip's ..Jeg mener, det hele er "opdigtiet", selvfølgelig måske med udgangspunkt i din egen hverdag, en oplevelse eller et minde, en drøm du ahvde i nat eller for 4 måneder siden..Noget udspringer ikke fra intet...Eller hvad man nu skal sige..

Nogle tager drugs for at flygte fra hverdagen, andre tager drugs fordi de elsker det så sygt meget at de bare ikke akn lade være. Nogle søger bare ting som bliver mere og mere ekstreme..jeg selv elsker drugs, og jeg søger nok også et eller andet sted at rygge grænsen for hvert trip der kommer..Om jeg flygter fra hverdagen er en ting jeg ikke kan svare på, eller vil for den sags skyld, tror at svaret er mere farligt end som så...

Mange og også jeg selv bruger et rusmiddel noget euforiserende for at blive kreative, for at give sig selv lov til at tænke, skrive, male, tegne whatever, uden grænser og uden stemmen til at stoppe ens kreativitet..jeg har skrevet de bedste og mest ærlige ting når jeg har være fucked up på et drug..

-men ved det ikke, lige med hensyn til drugs vil jeg heller ikke vide det. Det er min mening med stofferne, jeg vil ikke vide hvorfor? hvordan? osv. jeg vil indtage, opleve, nyde og observere....Suger til mig af nyt og spændende, nyder uvisheden selvom at det også kan føre til bad trips...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
De spørgsmål du stiller, har jeg også selv stillet mig selv. Der var så bare en dag og et trip senere, at jeg indså noget. Du spørger om et psychedelisk trip er en port til en anden verden, eller bare kemikalier som fucker med hjernen. Jeg synes det er et fantastisk spørgsmål, fordi jeg netop er kommet frem til, at det er ingen af delene. Hvorfor skal ses ved, at du allerede har antaget at der findes en sandhed, noget universelt sandt, som det blot handler om at finde ud af. Det jeg personligt har indset, er dog lige det modsatte. Der findes ingen sandhed, ingen ægte virkelighed, ingen fakta, ingen faste rammer om noget. Alt er subjektivt, og vi kan i sidste ende ikke bevise noget. Det er også derfor jeg ikke mener at der er nogen sandhed at finde i trippene. Med det mener jeg ikke, at du ikke kan finde din sandhed, eller at det ikke kan hjælpe dig på sporet efter en mening i din hverdag. Jeg synes dog, at det som hovedformål, netop fordi det er så grænseopløsende, fortæller mig at alt jeg ved, eller tror jeg ved, blot er min verdensopfattelse. Jeg vil helt klart mene at det er en virkelighedsflugt, og at det er det som gør det så enestående og fantastisk. Det er så uden for den normale hverdags rammer, og det siger til dig, at det er ligemeget om du får noget med tilbage til din normale virkelhed. At mene at man skal have noget med tilbage, er for mig, blot at falde i den gamle virkelighed med faste rammer. Det er lidt ligesom folk der argumenterer imod folk som arbejder med noget ikke-produkt-skabende, eller ikke noget fysisk produkt. Altså folk som lever af at tænke, og hvis tanker ikke er med i produktionen af et madprodukt el. lign. designet til nydelse/overlevelses formål. Udover de mange finurlige kreative idéer man kan komme på, og bringe tilbage, mener jeg at hovedformålet når vi snakker om større insigt gennem psykedeliske substanser, må være selve oplevelsen i sig selv. Den står i direkte kontrast til hverdagen, og vi får derfor mulighed for at se tilbagelænet på hverdagen med faste idéer, værdisystemer osv. alt dette opløses, og vi indser hvorledes disse ting, blot er selvskabte. Så afsluttende, vil jeg sige, at den psykedeliske oplevelse, for mig i hvert fald, får mig til at indse, hvor ligegyldigt det egentligt er, om det så er en ny dimension, stoffer i hjernen eller noget helt tredje, da jeg selv skaber værdien af disse faktorer.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Problemet med den vægtning af en subjektiv virkelighed, er at den ikke tager højde for den dialogiske omgang med virkeligheden vi er i. Så det bliver blot en monolog. Den køber jeg af mange gode grunde ikke. En af dem er, at man så mener ens selvskabte logik er udfyldende for det evige, selvom man så argumenterer for, at det er MIN virkelighed kun, men det benægter jo, at man kan få sin logik negeret af en anden. Logikken bliver derved en totallogik, og skridtet fra sådan en relativistisk subjektiv tanke til en totalitær tankegang er ikke lang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Som sagt, så er der ikke én sandhed... Men MANGE!!
Og ja, dem bør man faktisk fiske efter hvor små de end er. Ligegyldigt hvad den verdslige målestok måler dine psykadeliske sandheder til så er de noget værd, hvis du føler de er!

Terence opsummerer: http://www.youtube.com/watch?v=ktqvFGdgo2w

Tjek flere videoer med manden, der er med garanti mange af hans forestillinger du kan forlige dig med.
Hvis du syntes han er for flippet så vil jeg som yeti anbefale dig Stanislav Grofs bøger, især Den Kosmiske Leg, den gjorde et stort indtryk på mig!

Keep fishing!! :lol:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
@Odden

Er ikke helt sikker på om jeg har drejet det du siger helt rigtigt men jeg vil heller ikke påstå, at jeg rent faktisk lever efter det. Det jeg mener, er at det er som et slags slag i ansigtet. Man kan godt sidde og argumentere osv. for det. Men jeg føler ikke man kan opnå en total indseelse af det, uden at være på et-eller-andet. Altså, lidt ligesom hvis du har oplevet følelsen af at være totalt fremmed over for the menneskelige udseende, og eksistens, og verden osv. osv. altså noget helt grundlæggende i en som bliver rystet godt igennem. Men helt basalt er det man kan få ud af det, vel at se på ting, fra helt komplet nye vinkler.

Det minder mig om et trip (har skrevet rapport om det faktisk), hvor jeg gjorde mig tanker om at kommunikation skabte en fælles virkelighed. Stadig ikke at der fandtes nogen objektiv virkelighed uafhængig af os, men at vi skabte den gennem kommunikation.

Medlem

Indtil videre har jeg brugt det til at se min personlighed lidt "udefra", man kan jo ikke rigtig vurdere sin egen personlighed uden at den har en indflydelse på ens vurdering. Det er lidt ligesom kvantemekanik, man kan ikke iagtage sin egen personlighed objektivt, hvis man observerer den har den selv en indflydelse på resultatet. Men med psychedelia kan man gøre det, ihvertfald mere objektivt end i ens normale tilstand.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jamen, hvis der ikke er en virkelighed, men MANGE. Så fandt holocaust faktisk ikke sted i den virkelighed jeg lever i.

Jeg mener faktisk der er én sandhed, men denne er evig, og eftersom vi er begrænsede kan vi aldrig udtømme denne med vores sprog. Vi kan erfare den, men altid fra vores eget perspektiv. Dog mener jeg der findes perverteringer af udsyn, såsom nazi-ideologi, eller andre totalitære logikker, såsom solipsisme etc. En logik er aldrig udfyldende for hele sandheden, eller virkeligheden. Derfor er dialog meget vigtig. Ikke kun med mennesker, men også i ens møde med og participation med den virkelighed vi omgås udover disse mennesker.

I forhold til om det kun er en påvirkning af hjernen eller noget ægte, så mener jeg slet ikke de udelukker hinanden.
Jeg er dog ikke så interesseret i spørgsmålet om hvad der rent fysisk sker når vi bliver påvirket af eksempelvis svampe, kun til husbehov, jeg er mere interesseret i hvorfor det opleves sådan som det gør. Og her har vi forskellen på fakta og sandhed.
Fakta og sandhed udelukker ikke hinanden, men det bliver problematisk når man vil køre den ene over i den andens område. Det er bedre når de komplimenterer hinanden og udfylder hver deres rolle... i evt. forskning etc.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Zorglub skrev:
Ved godt at der ikke er et endegyldigt svar men vil godt høre nogle meninger, hvad er det man oplever på et psychedelisk trip er det hele bare fantasi og stoffers påvirkning af hjernen eller er der andre dimensioner og ting vi ikke ved en skid om idag?

I mangel af mere overbevisende kriterier må virkelighedsgraden af forskellige dimensioner afgøres af deres skønhed: jo smukkere, desto mere virkelig. Jeg vil i hvert fald mene at andre dimensioner sandsynligvis er betydeligt mere virkelige end den grumme socialrealistiske "virkelighed" en del mennesker tilsyneladende frivilligt vælger at opholde sig i, og endda troskyldigt tilbeder under diverse afgudsnavne, som foreskrevet af læger og andre statsautoriserede filosoffer.

Som Terrence McKenna sagde, i True Hallucinations tror jeg, så ville vi allesammen syntes det var fuldstændigt latterligt, hvis et søpindsvin påstod det kendte Sandheden, men det er jo i og for sig ikke mindre åndssvagt når talende aber tror de gør det [kender sandheden altså]. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]