Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 19:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Har du prøvet heroin?
Ja, bla./kun IV 6%  6%  [ 6 ]
Ja, administreret på anden måde end IV 16%  16%  [ 17 ]
Nej 79%  79%  [ 85 ]
Afgivne stemmer : 108
Forfatter besked
Junior medlem

Godaften!

Af ren og skær nysgerighed, hvor mange har prøvet det nok mest tabubelagte stof, heroin? Og endnu mere interessant, prøvet heroin på den mest tabubelagte administrationsmetode, IV?

Og hvis du lyster ville det da også være super interessant at høre evt. erfaringer? Afhængihed/misbrugspotentiale (snakker stadig personlige erfaringer)? Hvad med 'suset' (så vidt jeg har forstået kommer dette kun ved IV)?

Delvist for at blive klogere og delvist af ren og skær nysgerrighed, på et sådan tabu som heroin-brug/-misbrug.

Hav det godt!

Har set lignende topics, men syntes der manglede at tages hensyn til om der er tale om IV, som skrevet pga. 'suset'.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Se evt. denne tråd: http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... =4&t=26117

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har taget heroin IV omkring 20 gange(vil jeg tro, har ikke rigtigt tal på det), mest af sociale årsager. Ja, det lyder åndssvagt, det ved jeg godt.

Suset er ikke rigtigt noget at skrive hjem om imo, men det er måske fordi jeg generelt ikke er helt vild med virkningen i det hele taget.

Og på mig har det ikke haft noget afhængighedspotentiale. Sidst jeg tog det var for snart 4 år siden.

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg tog heroin ret ofte, i alderen 19-21, derefter blev det mere sporadisk. For mit eget vedkommende, har det været et overvejende skidt bekendtskab. Heldigvis er min erfaring at cravingen aftager voldsomt, men ikke lineært med antal uger, jeg har været clean - afbrudt af perioder med ret voldsomme cravings, drømme hvori jeg tager det osv. Jeg faldt faktisk i for ganske nyligt i en kanon brandert (hvilket er meget farligt) og fortryder det ganske meget nu. Havde ellers holdt pause i over et år.

Jeg har aldrig prøvet at IV'e, hvilket jeg er glad for, når jeg tænker på hvor afhængig jeg er blevet af bare at insufflere stoffet. Jeg kan ikke anbefale andre at prøve det, fordi det let kan blive en dårlig vane - lav en hurtig søgning, og du vil se at jeg langtfra er den eneste der har været "uheldig" med stoffet - og det er selvom, der findes freaks som Yeti, der tilsyneladende er immune overfor afhængigheden :P

mvh. Psyko

Tidligere holdmedlem

Jeg har taget heroin ca. 20-30 gange, altid sniffet.........

Så vidt jeg har forstået så vil diacetyl morphinen blot metabloiseres til morfin ved den indtagelses måde, dog synes jeg det lige er 10% federe end morfin.........

men altså........det stof er utroligt overvurderet, og behageligt, men ikke fantastisk........og afhængighed har jeg aldrigt mærket noget til......

Junior medlem

Tak for svarende! Og også for stemmerne.

Har faktisk tænkt lidt over, at jeg synes der en en del mindre HR-info at hente omkring heroin, end så mange andre stoffer. Min konklussion er, at det er meget mindre populært blandt HR-folk end f.eks. psychedelics som der jo er massere information at hente om.
Hvilket jo er lidt foruroligende, hvis stoffet skulle ligne dets rygter/skræmmekampagner.

Efter et stykke tid tænker jeg også at det vigtige spørgsmål i dette henseende er om afhængighedspotentialet virkeligt er så stort som det ofte proklameres. Er der virkeligt nogle som er afhængige af heroin, som ikke også har/har-haft misbrugstendenser med andre stoffer?

Og til:
Puny_pete skrev:

Havde set den, ville tilføje IV-delen, for at give en idé om, om f.eks. afhængiheds potentiale havde noget med administrationsmetoden at gøre. :)

Hav godt :)

Tidligere holdmedlem

Administrationsmetoden har helt afgjort noget med afhængigheds potentialet......diacetylmolekylet gør at morfinen nemmere passerer blod/hjerne barrieren, og derfor får man det famøse kick ved rygning/iv.......når du sniffer bliver det bare metaboliseret til morfin........

Opiater er skide gode hvis man har det rigtigt skidt.....det er derfor at så mange stakler finder det så charmerende når de for første gang prøver at have det godt, hvis de altid har været dybt ulykkelige inden.

Personligt er opiater også min favorit når jeg er helt nede over noget rigtigt lort.....det er bare farligt at begynde at bruge det som en flugt.........

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Jylland
Jeg har ikk kun prøvet i IV men på alle måde... synes kun IV er den eneste rigtige måde at tage deo på... Men det er bestemt noget jeg vil advare alle imod her inde!! Det er et helvede!
Morpheus..

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
SDBC skrev:
Efter et stykke tid tænker jeg også at det vigtige spørgsmål i dette henseende er om afhængighedspotentialet virkeligt er så stort som det ofte proklameres. Er der virkeligt nogle som er afhængige af heroin, som ikke også har/har-haft misbrugstendenser med andre stoffer?

Man kan sagtens blive afhængig af heroin, selvom man ikke har haft problemer med andre stoffer - forskellige stoffer appellerer til forskellige personer. Selv havde jeg ikke været voldsomt afhængig af noget - med undtagelse af et mindre cokemisbrug - før jeg prøvede heroin. For mit vedkommende er det absolut det mest afhængighedsskabende stof jeg har stiftet bekendtskab med. Som de ovenstående svar afslører er det imidlertid ikke alle, der har det på samme måde.
Jeg tror, at grunden til at mange heroin narkomaner også har problemer med andre stoffer, er at dem der vælger at tage heroin ofte er folk, der allerede er meget marginaliserede socialt og som har mange og mange facetterede problemer. Derfor er de ofte afhængige af flere stoffer på én gang, fordi heroin kun "løser" (LÆS Symptombehandler) en af deres lidelser. F.eks. er det meget normalt at se folk kombinere heroin og benzodiazepiner - hvilket i øvrigt er meget farligt - fordi heroinen ikke gør nok for at "kurere" deres angst.

Det største problem med heroin efter min mening er faktisk ikke at det er så vildt - for det er det egentlig ikke ved nasal administration - men at det er lækkert på en måde, der gør det let at fortælle sig selv, at man sagtens kan hygge sig lidt med det i hverdagene også og at dette således kan eskalere indtil man er blevet rigtig afhængig. Heroin administreret nasalt er mere lækkert end det er vildt, men det er faktisk også mere end rigeligt til at skabe problemer.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Psyko skrev:
SDBC skrev:

Man kan sagtens blive afhængig af heroin, selvom man ikke har haft problemer med andre stoffer - forskellige stoffer appellerer til forskellige personer. Selv havde jeg ikke været voldsomt afhængig af noget - med undtagelse af et mindre cokemisbrug - før jeg prøvede heroin. For mit vedkommende er det absolut det mest afhængighedsskabende stof jeg har stiftet bekendtskab med. Som de ovenstående svar afslører er det imidlertid ikke alle, der har det på samme måde.
Jeg tror, at grunden til at mange heroin narkomaner også har problemer med andre stoffer, er at dem der vælger at tage heroin ofte er folk, der allerede er meget marginaliserede socialt og som har mange og mange facetterede problemer. Derfor er de ofte afhængige af flere stoffer på én gang, fordi heroin kun "løser" (LÆS Symptombehandler) en af deres lidelser. F.eks. er det meget normalt at se folk kombinere heroin og benzodiazepiner - hvilket i øvrigt er meget farligt - fordi heroinen ikke gør nok for at "kurere" deres angst.

Det største problem med heroin efter min mening er faktisk ikke at det er så vildt - for det er det egentlig ikke ved nasal administration - men at det er lækkert på en måde, der gør det let at fortælle sig selv, at man sagtens kan hygge sig lidt med det i hverdagene også og at dette således kan eskalere indtil man er blevet rigtig afhængig. Heroin administreret nasalt er mere lækkert end det er vildt, men det er faktisk også mere end rigeligt til at skabe problemer.

Rigtig godt skrevet!

Jeg kan virkelig genkende din beskrivelse af rusen/stoffet som "stille og rolig". Jeg tror man skal passe utroligt meget på. Har en ven der havde det samme syn på stoffet og indenfor 2-3 uger, hvor han var virkelig nede pga. nogle ting i hans liv, røg ud i et misbrug.

Pas nu på jer selv.

Også mht. OD.
Jeg har skrevet det før, men det kan ikke gentages nok: Jeg har MANGE venner der sniffer coke eller tager MDMA engang imellem. Ingen af dem er ODet.
6 af mine ret venner (ikke "bekendte", men sådan relativt gode venner) har prøvet heroin plus mig selv. Af de 7 personer er 1 død af en OD, 1 er røget i længerevarende coma (som han heldigvis vågnede op af, og kom sig over efter ca. et års genoptræning hvor han skulle lære at tale og gå igen) og 2 andre er røget på hospitalet og måtte genoplives pga. OD. 4 ud af 7 personer ODede.
Det er ikke en videnskabelig undersøgelse, men det er nok til at jeg passer virkelig meget på.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Rex Mundi skrev:
Jeg har taget heroin ca. 20-30 gange, altid sniffet.........

Så vidt jeg har forstået så vil diacetyl morphinen blot metabloiseres til morfin ved den indtagelses måde, dog synes jeg det lige er 10% federe end morfin.........

men altså........det stof er utroligt overvurderet, og behageligt, men ikke fantastisk........og afhængighed har jeg aldrigt mærket noget til......

Wikipedia er ambivalent mht. diacetyl-tingen og forholdet mellem heroin og morfin:

Først står der:
"When taken orally, heroin undergoes extensive first-pass metabolism via deacetylation, making it a prodrug for the systemic delivery of morphine.[10] When the drug is injected, however, it avoids this first-pass effect, very rapidly crossing the blood-brain barrier due to the presence of the acetyl groups, which render it much more lipid-soluble than morphine itself"

men derefter:
"In controlled studies comparing the physiological and subjective effects of injected heroin and morphine in individuals formerly addicted to opiates, subjects showed no preference for either drug. Equipotent, injected doses had comparable action courses, with no difference in their ability to induce euphoria, ambition, nervousness, relaxation, drowsiness, or sleepiness.[17] Data acquired from short-term addiction studies did not indicate that heroin tolerance develops more rapidly than tolerance to morphine. The findings have been discussed in relation to the physicochemical properties of heroin and morphine and the metabolism of heroin."

Er der nogen der kan sige noget mere/klogere?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg har prøvet at ryge det en enkelt gang, så jeg også fik suset at mærke. Det var ok synes jeg. Men har det ligesom Yeti, at det ikke er noget at skrive hjemom. [dårligHR] Det blev først fedt da vi tog MDMA oveni[/dårligHR].
Men inden det var jeg ret glad for de opiatdrømme jeg faldt i når jeg lukkede mine øjne. MDMA'en gjorde det hele blødt som smør, og tilføjede en grad af psykedelisk trip, uden at det var noget nær et "rigtigt" trip som på svampe. Men dette er mange år siden, så min hukommelse fejler lidt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]