Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 04:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: filter...?
Junior medlem

hey
jeg kan ikk helt finde ud af hvor jeg kan købe et filter til mit terrarie, har spurgt ved et par dyrehandlere men de vidste ingenting, så håbede nogen kunne give et godt råd?
bruger man ikke også luftsten som filtre til akvarier, nogen der ved hvor fine/effektive de er?

takker!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
VAT?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Terrarie? Til hvad? Og filter? Til luft?

I vand bruges der mekanisk og biologisk filtrering med vat, div. keramik-ting og sand. Det er der noget andet i luft. Men hvorfor vil du filtrere luften?

Luftsten er kun til at sprede luften ud i små bobler i vand, der er intet filtrering i dem

KK: Nåh sorry, sådan et filter. Kunne ikke forstå hvorfor han ville filtrere luften

Senest rettet af Xpert 11 okt 2008 19:18, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Jeg går ud fra han vil lave et filter der hvor terariet har lufthuller, så myceliet kan komme af med CO2, uden der kommer alt mulig skidt ind. Her virker det at bruge vat og gaffatape.

Junior medlem

hov, undskyld den mangelfulde forklaring, gik lidt hurtigt, men for at undgå at tage låget af terrarie/bedroller eller hva man nu bruger, flere gange dagligt og dermed slippe for besværet, vil jeg gerne have en luftpumpe sat til. den skal selvfølgelig være tilstrækkelig kraftig og være filtreret på en eller anden måde for at undgå at lukke div uønskede partikler ind. men jeg ved ikk helt hvordan jeg ska gøre det? (man skal vel også holde en tilpas høj luftfugtighed samtidig?!?)
har os overvejet om det er unødvendigt med en pumpe og om man istedet kunne lave huller med filter for (som på nogen af de købe grow-box), men ved ikk om det er nok til at presse det CO2 der er opstået ud fra terrariet?!
er noob, så os uden det blir helt vildt avanceret eller eksperimenterende hehe :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Der ligger et udemærket filter sammen med de fleste støvsugerposer, til nyere støvsugere.

Junior medlem

ok, kan se der ikk gør i mine men må jo prøve at finde nogen andre støvsugerposer så :p
er det så nødvendigt med en pumpe eller er det nok med en stribe udluftningshuller med filter for? er jo ikke ngoen helt vildt store bedroller..

Medlem
Brugeravatar

Jeg stod med samme problem. Min løsning er polyesterfyld til dukker/puder og ling. kan købes hos forskellige hobby forretninger. det er en del bedre end vat IMO.
Mht. luftudskiftningen kan du lave 4 rimelige huller som du stopper med filtermaterialet, øverst og nederst på begge sider af terrariet. hvis du laver de nederste huller lige ved den overflade hvor dine kager befinder sig (eller bare der hvor CO2en kan synke ned (da denne er tungere end almindelig luft)) burde der ske det, at luften automatisk udskiftes. Den tunge luft siver ud af de nederste huller, og der dermed bliver suget ny luft igennem de øverste. jeg tror bare det er lidt vigtigt at højdeforskellen mellem hullerne er rimelig stor, og man altså af den grund bruger et såkaldt "duble tub", hvor man sætter to opbevaringskasser(af plast) ovenpå hinanden og taper eller limer dem lufttæt sammen(ellers for man i hvert fald ikke noget ud af at man har lavet filterhuller).
håber det er til at forstå hvad jeg mener.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]