Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

YO ALLESAMMEN!
jeg skal her (om snart) vælge emne til min studieretningsopgave i 3.g.
jeg har mat/kemi som linjefag. men tror jeg vil skrive i kemi og dansk.
men efter at have kigget diverse mulige emner igennem som undervisningsministeriet og jeg ved ikke hvad har foreslået, har jeg indset, at det er røvsyge emner.

derfor, har i nogle idéer? - gerne drug-related, da det kunne være spændende.
det skal kunne fylde 15 sider (og ikke være for svært at skrive om/ finde info om)

på forhånd tak.

Medlem

http://www.studieportalen.dk/ :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Hvorfor har du valgt dansk som sidefag? Hvad med historie? Så kunne det passende se på et givent stofs historie, dets relation til samfundets osv.

Jeg ved selvfølgelig ikke om det er for sent for dig at skifte fag.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tja hvis du ka' li' bøger kan du jo skrive om en eller anden "stof-bog". William Burroughs "Junky" - så ku' du skrive om Beat-forfatterne og selvfølgelig om opiater. "En Opiumsdrankers Bekendelser" af DeQuincey, så ku' du skrive om romantkken, måske opiums historie. Der er mange muligheder, hvis du vælger den retning :)

Medlem

Alexander Shulgin og hans opdagelser kunne være et bud: - http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Shulgin

Junior medlem
Brugeravatar

har ikke valgt sidefag endnu. så kan stadig ændre : )
regnede bare med at dansk ville være nemmest. men ja. tak for de forslag der er kommet indtil videre!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad med lidt om tidens trend: reseach chemicals... Det er jo et relativt ukendt fænomen for de fleste uden for Psy - du kunne skrive lidt om hvorfor de pludselig bliver populære, hvilke konsekvenser det kan have for samfundet, brugerene osv... Plus der er jo en del kemi på banen også med hvordan man "opfinder" nye varianter osv for at undgå lovgivningen - hvilke kemiske forbindelser, som er særligt "lovende" etc...
Måske runde det af med dit bud på fremtidens (mis)brugere :idea:

Junior medlem
Brugeravatar

LSDrejø : det lyder faktisk også som en god idé. men ved du hvor jeg kan finde info om hvordan man "opfinder" nye varianter??
mht. hvilke kemiske forbindelser der er særligt lovende er også en god idé. der kan jeg komme ind på Alexander Shulgin og hans ecstacy og komme ind på 2C* grupperne osv..

Medlem
Brugeravatar

Orh, studieretningsopgave - det kan blive ret kedeligt i længden, hvis man skriver om noget man ikke interesserer sig for. Men ja, RC kunne være en rigtig god idé synes jeg, go for it.

tror I så lærerne vil have mistanke om man evt. selv indtager de kemikaler, man skrive om ? :hm:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
RC's lyder som et spændende område ja.

Og jeg ville helt klart vælge noget der interesserede mig istedet for noget der var nemt. Hvis det interessere en har jeg erfaret at det egentlig også er en del nemmere at få lavet, bliver en del bedre og hvem ved, måske kunne man også lære noget? :P

Junior medlem
Brugeravatar

yeah. tror jeg nærmer mig en endelig beslutning nu..
måske med RC som overemne. og så måske komme ind på shulgin osv. mht. historiedelen..

skal bare lige forsikre mig at jeg har nok kilder omkring RC..

shulgin er der sgu masser om.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tror du ikke, det kan blive et problem at skrive om RC. Der er jo ikke rigtig noget ordenligt litteratur omkring det eller andre informationer. Det kommer til at komme fra din mund, hvor du ikke bruger så mange kilder. Du har jo ikke rigtig noget, som kan understøtte dine påstande. Tror det kan blive problematisk.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

RC's har været diskuteret en del under "syntetiske" - herunder også hvilke varianter som virker lovende (og hvilke der ikke gør)... men ved dog ikke om det blot er de kemi-kyndige der er på spil, eller der er noget litteratur omkring emnet...

Det er ikke let at skrive en opgave hvis man ikke har nogle gode kilder :-(

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
LSDrejø skrev:
RC's har været diskuteret en del under "syntetiske" - herunder også hvilke varianter som virker lovende (og hvilke der ikke gør)... men ved dog ikke om det blot er de kemi-kyndige der er på spil, eller der er noget litteratur omkring emnet...

Det er ikke let at skrive en opgave hvis man ikke har nogle gode kilder :-(

Du kan for søren da ikke bruge psychedelia som en kilde, nu må du lige styre dig! :lol:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Jo, som en kvalitativ kilde kan man vel? En indefra-synsvikel, selvfølgelig.

Som inspiration skal jeg selv til at vælge fag og emner, og jeg har tænkt mig at tage Engelsk og historie, med emnet "Engelsk litteratur og Amerikansk kultur 1947-1965" med fokus på Beatnick- og Bikerkulturen. Der vil selvfølgelig indgå Easy Rider.

Junior medlem
Brugeravatar

ja, som indefra synsvinkel. men gad som sagt godt at have en rigtig kilde, som netop understøtter mine påstande.
Der er selvfølgelig wiki, men den er sgu heller ikke helt safe kun at bruge.
hmmm.. men vil lige snakke med min kemilærer om det i morgen : P så kommer jeg tilbage..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
shroompizza skrev:
ja, som indefra synsvinkel. men gad som sagt godt at have en rigtig kilde, som netop understøtter mine påstande.
Der er selvfølgelig wiki, men den er sgu heller ikke helt safe kun at bruge.
hmmm.. men vil lige snakke med min kemilærer om det i morgen : P så kommer jeg tilbage..

Hvad med erowid? Eller nogle af Shulgins værker, der beskriver udviklingen af de tidligste RC?

Junior medlem
Brugeravatar

yeah. erowid ser god ud.
og i morgen er dagen hvor jeg skal vælge.. min kemilærer sagde at jeg skulle tjekke mine kilder og tænke over mere præcist hvad jeg ville skrive om.

lige extra hjælp: tror i det er bedst at skrive om shulgin og historien om ecstacy og dermed have sidefaget i historie..
eller vælge dansk og analysere på artikler osv. om stoffer osv. ?
eller har i bedre idéer?

Medlem
Brugeravatar

Historie kombien er den bedste idé.
Men vær varsom med kilder og psy stoffer i den sammenhæng også.
shroompizza skrev:
yeah. erowid ser god ud.
og i morgen er dagen hvor jeg skal vælge.. min kemilærer sagde at jeg skulle tjekke mine kilder og tænke over mere præcist hvad jeg ville skrive om.

lige extra hjælp: tror i det er bedst at skrive om shulgin og historien om ecstacy og dermed have sidefaget i historie..
eller har i bedre idéer?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

shroompizza skrev:
eller har i bedre idéer?

Personligt synes jeg rusmidlets historie kunne være spændende, meget af det er veldokumenteret i bøger, tidsskrifter osv... Fx har der lige været en avis artikel om fund der beviste vores stenalder forfædre brugte stoffer... svampe etc. kendes fra vikingetiden, stammesamfund osv - så kommer kokain, amfetamin, ketamin osv som alle har deres oprindelse inden for lægevidenskabern... 60'erne hvor det gik helt amok og frem til idag hvor man udvikler RC's bevidst for deres stimulerende/euforiske egenskaber (som førhan ansås som bivirkninger ved fx ketamin, amfetamin i forbindelse med medicinsk brug).

Husk også at få tobak og alkohol ind i historien og nævn den med at hvis de blev "opfundet" idag, ville de sandsynligvis blive forbudte med det samme :lol:

God vind - vi får vel lov at læse med når du er færdig?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]