Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 16:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

......og så er der jo lige det der med serotoninniveauet...... når vi når længere hen på vinteren (uanset hvilken indstilling man måtte have til mørket)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Hmm jeg vil sige en dame (fast fisse) det hjælper sku på alt i de mørke tider !

8)

Medlem

DER VAR EN DER NÆVNTE ASBJØRN!!! :gud:

Billede

HOLD DIG I FORM, SPIS SUNDT OG TRO PÅ DIG SELV! YEAAH!!

Medlem

Som en tilføjelse til den med motion, så synes jeg klart det er federe at løbe om morgenen en kold mørk efterårs/vinter end det er en lys sommerdag.

Der er ikke noget så lækkert som at snørre skoende og komme afsted i ly af mørket en tidlig efterårs/vintermorgen. Man befinder sig helt alene på vejene, ingen andre mennesker eller forstyrrende biler. Koldt, fredfyldt, episk. Det eneste man kan høre er ens sko der rammer jorden, samt åndedraget og hjertet der pumper.
BLISS!

:)

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
banisteriopsis skrev:
......og så er der jo lige det der med serotoninniveauet...... når vi når længere hen på vinteren (uanset hvilken indstilling man måtte have til mørket)

Det er sandt. I mørkere tider omdannes seretonin til melatonin hvilket gør at man får et større søvnbehov. Men nu er det ikke alle som reagerer med depression på et nedsat seretoninniveau. Jeg anerkender fuldt ud, at der er nogle mennesker som reagerer med kraftigt humørnedsænkning, når seretoninniveauet daler, men med de seneste års focusering på emnet, er der dukket en masse mennesker op, som også har lidt ondt i livet om vinteren, og som altså allerede starter med depressionen når vi når hen over jævndøgn. Det er disse mennesker som jeg stiller mig lidt skeptisk an over for. Det er nemt at give mørket skylden for en depression, men hvis den starter så tidligt kunne det måske være fordi der er andre ting i gære som skal kigges på.

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Fanny skrev:
.. og tror mere at en vinterdepression handler om hvilken indstilling man har til mørket.

Så passer den heller ikke rigtig, vel? :)

Har selv haft en for år tilbage, og kender flere andre der også har. Det er jo veldokumenteret.

Site Admin
Brugeravatar

Som jeg skrev Halose, er det ikke alle mennesker som reagerer med depression på et nedsat seretoninniveau. Ellers kunne vi ligeså godt gå til lægen alle sammen, når vinteren starter, og få noget humørløftende. Prøv at læse min kommentar igen.

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej det er jeg udemærket klar over, men derfor skrev du stadigvæk at du mener at en vinterdepression mere handler om hvilken indstilling man har til mørket. Og det bed jeg mærke i.
Og jeg har læst den igen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Fanny jeg forstår ikke at du kan grine af at jeg råber op om "Vinterdepression" ??? Måske er det ikke det rette ord at bruge. Men har gået med en sådan følelse af depression lang tid, og jeg ved for mit eget vedkommende at mit humør falder meget når det mørke begynder at komme. Vi er alle forskelligt indrettet.

Så du kan grine det du vil. Ikke for at snerre, fortæller dig det bare!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fanny, jeg tror du taler forbi Bl0dpump. Eftersom det jo ikke er alle der reagerer med depression på den mørke tid, er det klart at der er nogle der er mere disponeret end andre, og som sådan har du ret når du siger at det handler om indstillingen til mørket. Men det du kalder indstillingen er i mange tilfælde noget som ligger dybt i underbevidstheden og ikke sådan lige kan ændres uden en dybtgående selvudforskning, og i nogle tilfælde kan det tage årevis. Men indtil man kan dette, er det vel en god ide at forsøge at tackle sin situation så konstruktivt som muligt?

Bl0dpump: Der er kommet mange gode forslag, og jeg kan i hvert fald bakke op om motion og lysterapi. Hvis du vil have en mere permanent løsning kommer du nok ikke udenom noget mere dybtgående arbejde, og her kan meditation og/eller forskellige former for terapi være løsningen.

Site Admin
Brugeravatar

Bl0dpump> øh, jeg skrev ikke at jeg grinede af dig. Jeg skrev at jeg trak på smilebåndet.. der er i min terminologi stor forskel på de to ting.
Og jeg skal bestemt ikke dømme om du har en reel negativ respons på den nedsatte lysmængde om vinteren, eller om det handler om indstilling. Jeg vil blot sige, at da du oprettede tråden den 5. oktober, var der ifølge min kalender 11 fulde lystimer det døgn. Nu er det blevet mørkere, og på denne dato er solen kun oppe 10 timer (i min kalender står der sol op: 7.53 og ned: 17.54). Dagen er altså blevet en time mindre på små 15 dage så det går stærkt. Dog vil jeg stadig sige, at som vejret er nu, er der masser af lys hvis man går udenfor mens det er der. Men det kan da klart påvirke nogen som er følsomme.

Halose skrev:
Citat:
men derfor skrev du stadigvæk at du mener at en vinterdepression mere handler om hvilken indstilling man har til mørket. Og det bed jeg mærke i.

Ok, der fortalte jeg mig så, og vil rette det til, at jeg tror det gælder for mange folk, der føler de bliver humørnedsat om vinteren, at det handler om deres indstilling til mørket, men selvfølgelig ikke alle.

Hilsen Fanny

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kan måske også have noget at gøre med et kæmpe forbrug af amfetamin her for tiden (tager hårdt på psyken!!) samtidig med at vejret er blevet dårligt og sådan. Den kombination kan jeg åbenbart ikke tåle, og har derfor også skåret meget ned i amfetamin! Til alle som har en dårlig psyke, drop snitterne!

Men dette emne er nok debateret nu, tak for alle de gode råd, vil helt sikkert kigger på dem.

Og Fanny, :peace:

Site Admin
Brugeravatar

Bl0dpump skrev:
Kan måske også have noget at gøre med et kæmpe forbrug af amfetamin her for tiden (tager hårdt på psyken!!) samtidig med at vejret er blevet dårligt og sådan. Den kombination kan jeg åbenbart ikke tåle, og har derfor også skåret meget ned i amfetamin! Til alle som har en dårlig psyke, drop snitterne!

Godt at du er kommet frem til den forståelse af dit problem :) . I lyset af din anden tråd, hvor du skriver at du har et stort forbrug af diverse substandser, mener jeg også at det primært er her, du skal finde roden til dit depressive humør.

:peace: Fanny

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bl0dpump skrev:
Kan måske også have noget at gøre med et kæmpe forbrug af amfetamin her for tiden

:shock:

Hvis du har et "kæmpe forbrug af amfetamin", så synes jeg godt nok du skulle overveje dét, før du tænker på vinterdepression!
Uden at kende noget videre til dig eller din situation, så synes jeg godt nok det virker himmelråbende naivt at tro, det er en viterdepression, og ikke dit "kæmpe forbrug af amfetamin".

Du spørg om metoder mod vinterdepression ... hva' med at droppe dit "kæmpe forbrug" først?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
kan du præcisere "Kæmpe"?

ugentligt?
hele weekenden?
hver dag?

og hvilke doser...

det du laver lige nu, lyder lidt som at bortforklare dit ubehag søndag morgen, med at det nok skyldes madforgiftning fra den kebab du åd klokken 03:00.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens, Denmark
Jeg har selv lidt af vinter-depression, af større eller mindre grad, de sidste 2 år, og hvis jeg kender mig selv ret, så skal jeg nok rende ind i en igen i år..

Jeg har de foregående år forsøgt så vidt muligt at være sammen med mennesker jeg holder af, og sørge for at få snakket om, hvad der går mig på, også selvom jeg ofte ikke egentlig er klar over, hvad der virkelig plager mig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jamen mit "kæmpe forbrug" har været alt lige fra næsten hver dag til en gang om ugen.

Men lige nu står det i midten, rykker vil amfetamin 3 gange om ugen.
Og et slag på tasken er vel 2g om ugen som det ser ud nu. Har ofte prøvet at stoppe og holde mig fra det, men som jeg har skrevet i min anden tråd "Afhængig af den anden verden" falder jeg konstant i!

Ja, ved godt det har noget med mit forbrug (mis) at gøre, også derfor jeg bragte det på banen. Bare ikke det fedeste at snakke om syntes jeg.

bl0dpump

Med hensyn til snakken om psykologen - så tror jeg igen det handler om din egen indstilling til det. Man skal også være rede til at modtage hjælpen, og så skal man selvfølgelig være klar over, at psykologsamtaler måske ikke vender op og ned på ens tilværelse, men til gengæld giver dig nogle redskaber til at komme videre med, plus at det kan være utrolig forløsende at få fortalt nogen om de ting, man går og kæmper med. Især kan det være betryggende at vide, at det er en person, der er vant til at arbejde med den slags psykiske lidelser og derfor ikke betragter en som sær. Dog findes der selvfølgelig også mindre kompetente psykologer - men sådan er det inden for alle slags brancher. Tror også, at kemien mellem patienten og psykologen har noget at sige; hvis den ikke fungerer, bliver samarbejdet højst sandsynligt vanskeliggjort. Men man skal selvfølgelig også selv være parat til at gøre en indsats for at få det bedre igen - det er nok noget af det vigtigste. Men det kommer selvfølgelig an på, hvor langt man er ude - i meget voldsomme tilfælde kan det jo være en indlæggelse, der skal til.

Til den med alternative metoder: Så længe de virker for personen, kan de vel være ok.

Jeg har også selv haft en depression sidste år - dog ikke forårsaget af vinteren. For det første er det meget vigtigt at have nogle nære personer, man kan snakke ud om problemerne med. Selv om de måske har svært ved at sætte sig ind i, hvor hårdt og nedbrydende det kan være, så kan de i de mindste vise deres medfølelse og støtte, hvilket også kan være til en stor hjælp. Dernæst tror jeg, at det er godt at have en eller anden interesse at dyrke, noget man kan glædes over. Og så er der selvfølgelig vigtigt at få motion, frisk luft og en sund kost, som de andre også så fint har nævnt. Lige i dit tilfælde kunne det godt være, at du også skulle opsøge en misbrugskonsulent, for dit forbrug lyder til at være temmelig heftigt. Men håber da for dig, at du kommer vel ud af det hele - såvel stofferne som depressionen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey jeg læste i Urt-bogen (kendt fra TV! ;)) at man kan tage en liter sprit af en art - snaps, billig vodka wha'ever - og lægge en håndfuld tørret perikonurt i som skal trække i lidt tid. Så tager man 3 gange dagligt en spsk. i et glas vand i den mørke periode. Jeg vil gøre det i år og glæder mig til at berette om resultatet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jvf. denne side skulle der være noget om snakken, så synes bestemt også det er et forsøg værd.
Glæder mig til at høre en tilbagemelding.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]