Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 04:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 127 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste
Forfatter besked
In our memories

iffo skrev:
Jeg er sikker på de flest er SN, Haten, lilla lammer, og farven .. :hm:

Det er ikke sn!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
iffo: typisk begynderfejl. enhver lille brunlig svamp bliver pludselig til en SN. :wink: de ligner overhovedet ikke SN. For det første: SN gror hovedsageligt på kreaturmarker. SN er mere spidse(lanceata). de former ikke en kuppel som dem på dine billeder, men har form som den filthat eller hjelm de er opkaldt efter, liberty cap eller phrygian cap:
Billede
Det var vist noget med at de blev brugt af folkehæren da de stormede Bastillien. Englænderne har så givet svampen dette navn fordi den blev set som et dårligt varsel om en snarlig fransk invasion. Forestil dig det, småbitte franskmænd der skyder op af jorden fra den ene dag til den anden. Man skal huske på at det var før taxonomien opstod indenfor mycologien. Dengang var alle svampe bare svampe, og man diskuterede stadig om svampe var jordens ondskab eller et resultat jordens bakterielle nedbrydning. :lol:

Junior medlem

Her er et meget tydeligt billede af hattene.

Billede

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vestjylland
:? Ved ikke hvad jeg tænkte på .. Det ligner marksvampe de fleste af dem. Troede bare ikke "spidsen" kom frem før de nåede en vis størelse. :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
edit: var billedet bare for et eksempel eller er de fra i år, mark manden?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
fåkd bæver skrev:
edit: var billedet bare for et eksempel eller er de fra i år, mark manden?

Hvis det er fra i år er det godt nok tidligt de vælter frem i sådanne mængder.

mark-manden du sender da bare lige pm med adresse så kommer jeg og tømmer din marke :rocking:

Medlem
Brugeravatar

præcis gartnersvinet, det er også fra sidste år, men jeg tror bare min ønsketænkning tog over, da jeg så billedet :roll:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
fåkd bæver skrev:
præcis gartnersvinet, det er også fra sidste år, men jeg tror bare min ønsketænkning tog over, da jeg så billedet :roll:

Samme her ser for vildt ud, har været ude 3 år og ingen gevinst. I år skal jeg finde bare et par stykker nok til jeg kan få prøvet de danske =) .
Så hvis i ser en med røven i vejret ude ved aalborg lufthavn så ved i hvorfor 8)

Medlem
Brugeravatar

Gartnersvinet skrev:
fåkd bæver skrev:

Samme her ser for vildt ud, har været ude 3 år og ingen gevinst. I år skal jeg finde bare et par stykker nok til jeg kan få prøvet de danske =) .
Så hvis i ser en med røven i vejret ude ved aalborg lufthavn så ved i hvorfor 8)

Det lyder godt nok uheldigt med de 3 år. Nu er det mit første år hvor jeg vil kigge mig omkring, og har tænkt mig at være grundig, heldigvis har jeg fået bekræftet at de vokser i byen.
Har allerede godt øje til marker fortiden, var ude ved nogle marker jeg kender, også en stor eng i en skov, som faktisk var ret flot, ærgeligt den er hægnet ind.
Til min glædelige overraskelse var en anden mark jeg havde i tankerne meget større end forventet - ligger lidt afsides, gode marker med både køer og heste. Der var godt nok lidt svampe, men ikke hvad lignede sn.... endnu. :)

skal dog også over el-hegnet og undgå folks åndsvage kommentarer, men er også lidt bange for de store køer :lol:

Junior medlem

ca. 100 stk fundet på et par timer af tre mand, det er bare med at komme ud og lure og jeg skal love for de virker!

jeg tog selvfølgelig et par pics fra marken

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

God jagt derude

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
labert! også et godt billede på hvor forskellige SN kan se ud. nogle af dem der har ikke bare vorten, men også hele omridset af brystet.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: at the dark side of the moon...
der er ind imellem ekstrem forskel på formen på sn... fandt flere igår, der nærmest var diskos-formede, altså hvor selve hatten nærmest var helt flad... :) dog stadig med den søde lille nipple på toppen :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
eCCOA > Nice fangst, men billede #3 er altså ikke spids nøgenhat. Det er en gulstokket huesvamp (M. epipterygia) eller måske gulmælket huesvamp (M. crocata). Heldigvis er ingen af dem giftige. Du kan skelne dem på at spids nøgenhat har en meget tyndere stængel, den karakteristiske spids på hatten og ikke de kraftige striber på ydersiden af hatten (husk det, så kan du også skelne den fra høslet svamp).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

wow, så er det vidst ved at være tid til at man skal ud og ha røven i vejret på nabomarken!

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
@Jim Fear: Jeg er ret sikker på, at det er unge individer, og at den er god nok. Det er Spids Nøgenhat...

Junior medlem

@jim fear tak for dit input, jeg tror billedet snyder dig mht. den tykkere stængel, jeg var ikke i tvivl da jeg plukkede dem men man kan jo tage fejl.. jeg er nu stadig ret sikker på det er Spids Nøgenhat men hvad siger i andre?

jeg var en tur på marken igen i går og det blev til ca. 50 stk på en lille time, desværre blev det kun til et par hurtige pics

Billede
Billede

er der slet ikke andre der har haft kameraet med på marken?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

noname skrev:
@Jim Fear: Jeg er ret sikker på, at det er unge individer, og at den er god nok. Det er Spids Nøgenhat...

Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke tager fejl. Den er svær at identificere ud fra et billede, men alt peger på en Mycena, ikke en SN. Farven er forkert, stænglen er for tyk, formen på hatten er forkert. Desuden bliver SN mørkere ned mod kanten af hatten, den her bliver lysere.

Her kan du se et billede, det er dårligt, men det viser en Mycena ung hvor hatten ikke er slået ud endnu (ikke alle arterne har gul stok).

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
jim fear skrev:
eCCOA > Nice fangst, men billede #3 er altså ikke spids nøgenhat. Det er en gulstokket huesvamp (M. epipterygia) eller måske gulmælket huesvamp (M. crocata). Heldigvis er ingen af dem giftige. Du kan skelne dem på at spids nøgenhat har en meget tyndere stængel, den karakteristiske spids på hatten og ikke de kraftige striber på ydersiden af hatten (husk det, så kan du også skelne den fra høslet svamp).

Gulstokket huesvamp. Bemærk den glatte gullige næsten glasagtige stok.

Billede

eCCOA's Baby svampe. Bemærk strukturen på stokken og sammenlign den med næste billed.

Billede

Spids nøgenhat.
Billede

Jeg vil bedømme den som Baby Spids nøgenhat.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mycena kan også have den mere grove struktur i stokken, det er slimen der gør at den ser glat ud på nogen billeder. Prøv at se hvor slimet hattene er på eCCOA's svampe. Jeg er stadig i tvivl...

Er der nogen der ligger inde med billeder af baby SN? Det vil nok kunne afgøre sagen...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 127 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]