Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 10:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Webmaster
Brugeravatar

Ak.. :roll:

[iframe]http://www.bt.dk/article/20080917/royalt/80917035/[/iframe]

Gad vide om Dansk Folkeparti skal ud og råbe højt om ytringsfrihed? Eller om det kun er når Mohammed the Prophet er indblandt?

Nu var jeg der jo ikke selv så det er svært at sige hvad der egentlig skete, om han opførte sig truende eller ej, men hvis han ikke gjorde er det sgu en skændsel. Må man ikke vise man er utilfreds med at en enkelt dansk familie får mange mange millioner hvert år af staten, for bare at være født ind i en bestemt familie?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Psychedelia Gay Overlord

Geografisk sted: Biløen
Der er mange ting man kan blive straffet for at sige. Det kan være racistiske udtalelser, nedgørende udtalelser eller æreskrænkende udtalelser. personligt er jeg af den mening at der ikke burde være nogen udtalelser som man kunne straffes for. Ordet bør være frit.

I det konkrete tilfælde tror jeg dog det har mere med valg af tid og sted i kombination med udtalelsen der har gjort udslaget. Hvis han havde stillet sig op på et andet tidspunkt, eller måske bare havde anmeldt forud at han ville stå der med sit banner, havde det måske været anderledes. Måske er det lige lovligt hårdt at tolke det som et angreb på ytringsfriheden?

Site Webmaster
Brugeravatar

dankdawg skrev:
Der er mange ting man kan blive straffet for at sige. Det kan være racistiske udtalelser, nedgørende udtalelser eller æreskrænkende udtalelser.

Du har helt ret. Når alt kommer til alt, har vi ikke egentlig ytringsfrihed i Danmark. Desværre.

Dank skrev:
personligt er jeg af den mening at der ikke burde være nogen udtalelser som man kunne straffes for. Ordet bør være frit.

Jeg giver dig ret igen. Ytringsfrihed bør ikke kunne begrænses. Det faktisk lidt sært at vi kan have ting som Racisme paragraffen, når vores grundlov trodsalt siger:
Den Danske Forfatning skrev:
"Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.

Dank skrev:
I det konkrete tilfælde tror jeg dog det har mere med valg af tid og sted i kombination med udtalelsen der har gjort udslaget. Hvis han havde stillet sig op på et andet tidspunkt, eller måske bare havde anmeldt forud at han ville stå der med sit banner, havde det måske været anderledes. Måske er det lige lovligt hårdt at tolke det som et angreb på ytringsfriheden?

Jeg tror du har helt ret i, at hvis det foregået andensteds eller bare på skrift ville det ikke have gået sådan. Jeg forventer ikke at blive anholdt fordi jeg her skriver jeg syntes Dronningen er en hat og monarkiet er til grin.

Havde han anmeldt sin demonstration kan det sagtens have gået anderledes i det politiet havde været forberedt på at der kom en højlydt hat med et skilt. Jeg mener ikke det undskylder politiets handlinger at det ikke var anmeldt eller at han var højlydt.

Igen, jeg var der ikke, så jeg har ingen anelse om hvordan det gik for sig, opførte han sig truende fortjente han at blive anholdt, stod og råbte og viftede med sit skilt, fortjente han det ikke

Dank skrev:
Måske er det lige lovligt hårdt at tolke det som et angreb på ytringsfriheden?

Joeh, der kan du igen have ret (Jeg er lidt af en Ja-siger i det topic her hva'?).

Men som så meget andet, ser jeg det som en forsmag på hvad der kan komme.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dankdawg skrev:
Hvis han havde stillet sig op på et andet tidspunkt

Det er svært at forestille sig et mere passende tidspunkt - i hvert fald hvis man er bosat på Ærø :) Hvor tit kommer dronningen lige forbi...

Det bli'r som regelt altid temmelig bombastisk når "ytringsfrihed" bli'r nævnt...
Jeg kan ikke se den her sag som udtryk for andet, end at politiet som sædvanlig opfører sig pisse usympatisk - jeg ved ikke hvor meget jeg synes det si'r om begrebet ytringsfriheds tilstand her i landet.
Det er i hvert fald et small-scale overgreb mod det :)

Politiken skrev:
- De holdt mig nede og trak i mit halstørklæde, så jeg næsten ikke kunne få vejret. Så fik jeg håndjern på og blev slæbt ind på politistationen. Jeg blev lagt ind over en disk og fik mine arme vredet op over hovedet, siger han.

- Det var først, da jeg begyndte at græde, at de slap grebet. Der var en som sagde: Hold dig i ro, eller vi klapper dig sammen igen, tilføjer Caspar Lodberg.

Nej det lyder da slet ikke som om, de her betjente har handlet fuldstændig ude af proportioner med sagen. :roll:

Insane psychedelia user!

Jugg skrev:
Igen, jeg var der ikke, så jeg har ingen anelse om hvordan det gik for sig, opførte han sig truende fortjente han at blive anholdt, stod og råbte og viftede med sit skilt, fortjente han det ikke

hvordan skulle han lige kunne opføre sig truende, udover selfølgelig hvis han stod og viftede med en gun..? når dronningen er på den slags besøg, kommer man ikke i nærheden af hende. der er afmærkninger for hvor menig mand må træde, og rød løber med afspærring omkring..

det er en fucking svinestreg uden lige, fra padernes side, ligemeget om de har brugt vold eller ej.
hva med at be ham gå, inden de anholder ham..?

synes sagtens det kan ses som et angreb på ytringsfriheden(eller hva det nu er de siger vi har). da det eneste han gjorde var at ytre sig..

fuck politiet..! -og kongehuset..! :rocking:

Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: København
Citat:
- Han råbte og havde et banner med. Han havde en aggressiv fremfærd, og vi var ikke sikre på, om vi kunne tale ham til rette, siger Sten W. Eriksen til Fyns Amts Avis.

Hva'ba'? Siger han her at det første de gjorde var at anholde ham i stedet for at først at snakke med ham? Det kan godt være at de har deres prioriteter (Dronningens sikkerhed frem for Jens Landmands sikkerhed), men ud fra politiets egne udtalelser lader det da til at han blev uretfærdigt behandlet..

Den originale artikel findes forresten på http://www.faa.dk/article/79122:Forside ... ajestaeten , og indholder en smule BT har udeladt:
Citat:
- Han råbte og havde et banner med. Han havde en aggressiv fremfærd, og vi var ikke sikre på, om vi kunne tale ham til rette, siger Sten W. Eriksen.

- Jeg så ham ikke, da han blev løsladt, men der var vist tale om en vis form for fortrydelse fra hans side.

Det kan jeg da godt forstå. Møde op, demonstrere, blive anholdt, løsladt 3 timer senere. Jeg ville fandme være skuffet...

Senest rettet af RuneK 17 sep 2008 18:37, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Indsatsleder Sten W. Eriksen skrev:
Han råbte og havde et banner med. Han havde en aggressiv fremfærd, og vi var ikke sikre på, om vi kunne tale ham til rette.

Hvis man tænker lidt over det, så betyder det jo at de slet ikke forsøgte at tale med ham, men bare greb til politiets foretrukne løsningsmodel: vold.

Edit: Damn, der var jeg for langsom :(

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Jeg synes kongehuset skulle figurere på linje med folkekirken, altså at man kunne vælge ikke at ville være "medlem" og slippe for at betale for den slags royal pomp og pragt.
Med hensyn til ytringsfrihed er det jo så populært at nævne at man bare kan melde sig ind i et parti der passer til ens standpunkt, men hvilket parti med indflydelse gør det i dagens danmark.
Næste gang kongeskibet (uden konge) anløber min havn, vil jeg selv stå med et skilt.

Insane psychedelia user!

fuck det her land vi lever i.. det begynder sku at ligne en politistat mere og mere for hver dag der går..

præventiv anholdelse pff.
det er ikke kun et angreb på ytringsfriheden, det er også racisme.
jeg vil væde på at det ikke var sket på samme måde, hvis han var hvid og lignede hr og fru flæskesteg...

Junior medlem

Geografisk sted: Jylland, Esbjerg
Nu går jeg tilfældigvis på den omtalte højskole. Jeg kender Casper, som er meget stille og rolig. Der var op til 5 øjenvidner som også har bekræftet politiets sindsyge opførsel. Det var ikke en demonstration som sådan, han ville blot gøre opmærksom på alle de mange resourcer som kongehuset nu tager. På hans banner havde han skrevet følgende: "Ned med monarkiet, pengene burde bruges på hungersnøds ramte steder i verden" - Sjovt nok kom de sidste linjer ikke med....
Casper var lige uden for skolen (som ligger lige over for politi stationen) , hvor han gik med hans bøgle (hvor han havde hængt banneret op...) Hvor efter "overfaldet" så skete. Politiet smed ham i jorden med det samme, han nåede ikke engang forklare sig. Det skal lige siges, at han var omkring 150 meter fra folke"mængden" - Det var blot held at en fotograf var der lige med det samme, ellers var det ikke kommet ud.

Fy for satan en opførsel. Dog var det vidst betjente fra svendborg, så dem skal vi heldigvis ikke gå og kigge på hver dag....

EDIT.

" Jeg så ham ikke, da han blev løsladt, men der var vist tale om en vis form for fortrydelse fra hans side."

Jeg vil gøre jer opmærksom på at han ikke har fortrudt det mindste. Han er dog skuffet over at hans egentlige budskab ikke kom ud.

Nu bryder jeg mig heller ikke specielt meget om kongehuset - mest fordi jeg ikke synes de udfylder nogen særlig vigtig funktion i forhold til f.eks. statsministeren. Ud over det så er det også svært ikke at forarges over deres luksuriøse livsførsel, når man tænker på, at det er os, der betaler gildet. Selv om jeg da også godt kan have det sådan over for andre end lige dem. Selvfølgelig skal de da have løn - det er jo deres job at være Danmarks repræsentanter, men jeg er sikker på, at de også bliver godt betalt. Lidt for godt endda.

Som et argument for monarkiet ville nogen nok sige, at de jo også tjener en del penge ind til Danmark igen. Spørgsmålet er bare, om det så opvejer de udgifter landet har på dem. Andre ville måske begrunde det med, at det er en unik tradition med et kongehus, og at den bør man holde fast i. Og jo, det kan da være fascinerende at beundre deres kjoler og se et enkelt bryllup ind i mellem, men jeg kunne nu sagtens leve foruden.

I mine øjne synes jeg faktisk, at det lyder som et brud på ytringsfriheden, som jo handler om, at man skal have lov til at komme frem med sine standpunkter, så individet på den måde er sikret over for staten- men det fik han jo netop ikke lov til? Selv om folk (inklusive mig selv) nok ville have set lidt anderledes på det, hvis det havde været racistiske bemærkninger, han havde skiltet med. Nu skal ytringsfriheden jo heller ikke ses som en ubegrænset ret til at svine andre til - ikke at jeg synes, han gjorde det - men det kan også være svært at sige, hvor grænsen går for, hvad der er acceptabelt eller ej at ytre sig om offentligt. De mente nok ikke, at han havde lov til at udtrykke sine negative holdninger for monarkiet så tæt på dronningen, siden de gav ham den behandling. Men hvis han har ageret truende, er det selvfølgelig en anden sag! Nu er de vel også ekstremt strikse, når de gælder kongehusets sikkerhed, selv om det selvfølgelig ikke retfærdiggør det, hvis de har behandlet ham dårligt.

Psychedelia Gay Overlord

Det er ikke et brud på ytringsfriheden, i det at han jo gerne må sige hvad han vil. Det var situationen der var problematisk. Ytringsfrihed er IKKE at måtte sige hvad man vil HVOR man vil. Det er meget vigtigt at huske.

At de så sikkert har overreageret i deres iver efter at gøre alt perfekt fordi dronningen var der er en anden sag.

Medlem

Jeg må nok indrømme, at min symparti for kongehuset kan ligge på et meget lille sted. Sitiautionen med højskoleeleven på Ærø taler for sig selv...
Så længe man ikke trædder over overdanmark over fødderne må man godt have lov til at ytre sig.

Vidste i forresten at det eneste der aldrig bliver slettet fra din straffeattest er mord og chikane mod kongehuset!!.

Kan huske historien om Dr. Jacob Dampe som kæmpede for at afskaffe monakiet (enevælden) og indføre demokratiet. Han blev dømt til døden, dommen blev dog omstødt til livsvarigt fængsel, han blev benået efter 27år og døde i yderste fattigdom. Aldrig har han fået en undskyldning fra kongehuset...NEJ man har fortiet ham ihjel.

"Ordener hænger man på idioter" P.A. Heiberg

Psychedelia Gay Overlord

raunholt skrev:

Vidste i forresten at det eneste der aldrig bliver slettet fra din straffeattest er mord og chikane mod kongehuset!!.

Det passer ikke. Læs evt. bekendtgørelsen om det centrale kriminalregister.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

dankdawg skrev:
Det er ikke et brud på ytringsfriheden, i det at han jo gerne må sige hvad han vil. Det var situationen der var problematisk. Ytringsfrihed er IKKE at måtte sige hvad man vil HVOR man vil. Det er meget vigtigt at huske.

At de så sikkert har overreageret i deres iver efter at gøre alt perfekt fordi dronningen var der er en anden sag.

Jep; det har omtrent ligeså meget med ytringsfrihed at gøre som Muhammed-krisen.

Jeg synes faktisk det er meget sjovt at have et kongehus, og forstår ikke hvorfor folk har så ondt i røven over at de får lidt penge af staten; de er jo trods alt kongelige 8)

Psychedelia Gay Overlord

Moonage daydreamer skrev:

Jeg synes faktisk det er meget sjovt at have et kongehus, og forstår ikke hvorfor folk har så ondt i røven over at de får lidt penge af staten; de er jo trods alt kongelige 8)

Du kan jo selv betale for deres overdrevne luksus-livsstil hvis du synes det er så "sjovt". Jeg gider ikke betale for dine fornøjelser.

Medlem

Citat:
raunholt skrev:

Det passer ikke. Læs evt. bekendtgørelsen om det centrale kriminalregister.

Men det var der en betjent der fortalte mig da jeg fik en attest, men ok :)

Psychedelia Gay Overlord

raunholt skrev:

Men det var der en betjent der fortalte mig da jeg fik en attest, men ok :)

Heh. Han har vist taget pis på dig.

Dedikeret medlem

Newsflash! Betjente er fulde af lort. Gud ved om han overhovedet selv var klar over hvad reglerne siger.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]