Er fuldstændig enig med dig i at man også skal gøre noget for sig selv. Og helst så meget at man er gnistrende lykkelig. Både fordi at det har man dybest set lyst til, så det ville være falskt ikke at stå ved det, og så også fordi at man bedst kan give til andre når man selv er i overskud.
Men på den anden side synes jeg også at et godt menneske skal kunne tåle ikke at ha det så godt selv, uden at man derfor behøver at opføre sig som en total idiot og glemme alle andre.
Og så synes jeg tingene begynder at hænge sammen. Man er god ved sig selv og andre, og gør det så godt man kan selv i de dålige perioder. Derved får andre mere overskud og de vil gøre mere for andre. Og en god cirkel er startet.
Og det du siger med at kærlighed, intelligens og mod kan blive misbrugt, gælder vel kun hvis de står alene. Hvis man er i besiddelse af alle 3 egenskaber vil man, som jeg lige ser det, handle som et godt menneske.
Citat:
intelligens kan gøre, at man måske føler sig hævet over andre og ser ned på andre, der ikke har en ligeså boglig uddannelse som en
Det er jo intelligens uden kærlighed!
Citat:
og mod kan få en til at opføre sig dumdristigt og kaste sig ud i noget, der måske kommer til at skade en
Og det er så mod uden intelligens!
Citat:
Kærlighed kan føre til jalousi og angst for at miste den anden
Her skelner jeg på samme måde som f.eks. inden for Buddismen mellem kærlighed og tilknytning. Jalousi opstår ikke på grund af den rene kærlighed, men fordi man føler man har ret til den anden, altså p.g.a. tilknytning. At det så i praksis er svært at føle ren kærlighed uden jalousi kender jeg kun alt for godt. Men her er livet jo den store læremester, og man får jo bare hældt lidelse i spandevis i hovedet, indtil man lærer det.
Så det kunne være endnu en egenskab ved et godt menneske: En der er utilknyttet. Så når man elsker eller gør noget for andre, bliver man ikke fornærmet uanset hvordan det bliver taget imod. Og det skal vel at mærke være en ægte utilknyttethed. For hvis man simulerer det, er det jo løgn og bedrag, som altid vil få konsekvenser for en selv og andre. Så endnu en egenskab ved et godt menneske: En som vælger sandheden i tanke, ord og handling. Så væk med falsk venlighed og hvide løgne, eller er det at gå for langt?
Citat:
Trist at høre, at du har det sådan. Et knust hjerte tager tit noget tid om at heles. Men god bedring i hvert fald!
Tak for tanken. Du er et godt menneske
Mærker tydeligt at jeg lider fordi jeg forventer noget fra min (måske) kæreste. Fordi at sådan var det i starten. Og det havde vi jo aftalt skulle blive ved. Og fordi hun ikke giver klare svar, men er i tvivl om alt. Og fordi mit arbejde er kaos lige nu. Men som jeg tydeligt mærkede i dag var det eneste problem at jeg var tilknyttet mine forestillinger om hvordan tingene skal være. Og forestillinger taber jo altid til virkeligheden. Så hvis vi vil det samme med forholdet er der ingen problemer. Og hvis ikke, så er det egentligt heller ikke noget problem. Det kommer til at gøre ondt hvis jeg stadig er tilknyttet. Og det er jeg. Men det er jo ikke noget problem, for der er ikke noget andet sandt valg. Jeg kunne selvfølgelig begynde at please hende eller køre jalousispil, men det holder jo ikke. Så lige nu har jeg det ok med det hele. (Lige til jeg ser hende igen? Hvem ved) Men nok om det!