Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg ved at det ikke er en nyhed, at rusmidler haenges ud.
Jeg er netop stoedt på et blad, her på min skole. Det indeholder så meget misinformation, og lodret loegn, at jeg er blevet for harm til blot at lade det passere.
Er der nogen måde, hvorved man kan tvinge udgiveren til at komme med en notits i naeste udgave, hvori fejlene rettes?

Mvh.

Site Webmaster
Brugeravatar

Du kan ikke tvinge nogen. Men du kan skrive et velformuleret brev hvor du retter deres fejl en efter en. Bare prøv at lade være med at romantisere stoffer eller stofbrug.

Chancen for de retter deres fejl er lav, men det er da et forsøg værd. Jeg har personligt aldrig fået en avis eller et blad til at rette deres fejl, ej heller selvom emnet ikke omhandlede stoffer.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ser normalt stort på avisers udlaegning af "fakta". Dette tilfaelde er dog ekstremt. Jeg ville reagere, selv hvis emnet ikke var "stoffer", i det de direkte lyver.

Jeg kan lige komme med en godbid: Kratom er plantenarko, som udvindes af et narkotrae, som vokser i Thailand, Malaysien og Filipinerne. Stoffet minder i virkning om heroin, og har samme farer, bl.a. doedelige overdoseringer, åndedraetsstop m.m.
Der er adskillige doedsfald, forårsaget af stoffet, i sverige!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Hmm afsløre en der har stor indflydelse som selv har forståelse for diverse rushmidler, få ham til at stå frem og fortælle resten af den "almindelige" befolkning sandheden. Bliv evt. statsminister.

8)

Site Webmaster
Brugeravatar

PMD>> Hvilket blad er der tale om? Jeg er ganske interesseret i at læse det.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er et svensk blad, udgivet af Sveriges førende haterz: http://www.ens2000.se

Jeg sidder og komponerer et brev. Vil poste det herinde. Så kan i evt. rette fejl og komme med tillæg, hvis i har lyst.

Jeg orker fandme ikke at sådan nogle selvfede, ekstremist klaphatte kan slippe af sted med så meget fis!

Udfra deres info, har jeg lært mig følgende:

Skunk er kemikalie-tilsat cannabis, som er farligt og giver samme skader som normal hash, når man sniffer det! GHB er et narkotika, som man ikke kan dosere. Man mærker ikke rusen, og ryger direkte i koma.
Kratom er plantenarko-ekstrakt, fra narkotræer, og er ligesom alle andre opiater- både med afhængighed og dødelighed!

Deres hjemmeside er ikke lige så slem som bladet, men stadig!

Junior medlem

Geografisk sted: Bag skærmen
Prøv at tage et kig på deres "Facts", det er på engelsk så det er noget nemmere at forstå. De skriver blandt andet :

Om cannabis:

# disrupt the menstrual cycle
# damage their immune defence - Det har jeg aldrig hørt og før...

"As the tar content in cannabis is at least 50% higher than in regular tobacco, there is an increased risk of such conditions as lung cancer." - Cannabis nedsætter så vidt jeg ved risikoen får lungekræft, og det indeholder da ikke tjære?

"Cannabis is therefore not a soft drug. Cannabis/hash is dope."

Om herion:

"Death through overdose often occurs because the breathing function or the brain can cease to function at any time." - Jeg ved ikke så meget om heroin, men det lyder underligt at hjernen bare skulle stoppe med at virke...

"1-2 injections are enough to develop life-long addiction."

"More people die from heroin than from all other illegal drugs combined. Of 100 heroin addicts, an average of 4 survive." - Ved ikke helt hvad de mener, men ud af 100 mennesker dør 100 mennesker vel lige meget hvad...

I deres faktabokse omkring hvert enkelt stof, er overskriften "Effekter och skadeverkningar", men de nævner kun bivirkningerne.

Sørgeligt at det er den førende kampagne vedrørende rusmidler i Sverige.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Under byen
Hey, Måske er det en idé lige at se på hvem der står bag udsagnene, og sætte sig i deres sted: http://www.ens2000.se/omoss/omens2000.php
Det er forholdsvis unge folk uden videre mosvækst i hovedbunden, og tillige har samtlige ansatte en faktuel dobbeltrolle som forældre til deres trods-alder-børn. Dvs. at sundhed og beskyttelse af børn og unge sandsynligvis kommer forud for saglig og dokumenteret narko-fakta, på trods af det nødvendigvis medfører en stor grå løgn.
Med "grå" mener jeg, at selvom de ikke i skader nogen ved at sørge for at skræmme svage sjæle væk fra narkoen, er det med en potentiel bjørnetjeneste i bagagen. (til yngre læsere; bjørnetjeneste = dårlig tjeneste kamoufleret som god). Før eller siden vil det gå op for deres uspolerede poder at mange af skræmmeordene om narko ikke er helt oprigtige, ja endog lodrette løgne. De unge mister så en del af barnetilliden til forældrene, politiet og myndighederne, og vil kunne formodes at trodse disses advarsler, NETOP pga. løgnene.

Og hvor står vi så? Vi står med mange unge mennesker hvis narkoforbrug måske - måske ikke - er omvendt proportionalt med tiltroen på den offentlige narko-"fakta", også selv hvis denne faktisk indeholder en hel del rigtigheder og velmenende ord!

Tjae, jeg har ikke løsningen, men er det virkelig den bedste vej at gå, ved at lyve overfor unge mennesker, som selv kan fange information og stoffer i byen og på nettet. Og hvem skal de tro på? Pusherne, internettet og vennerne? - eller forældrene og myndighederne?

Meget af det er måske skrevet før, men nu er det skrevet igen.. det er ikke raketvidenskab :)
--
Så for at få folkene til at skrive mere sandfærdige oplysninger, skal de føle at du ikke er imod dem eller deres i grunden fornuftige projektarbejde, og at en fundamental anderledes løsningsmodel måske ville vise, at troværdig oplysning er bedre end hul propaganda i længden.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

I mit brev til dem, gør jeg også opmærksom på at jeg er helt afklaret med deres politiske dagsorden osv. men at jeg ikke mener at "målet helliger midlet".
Dernæst pointerer jeg at deres info springer i øjnene som usaglig propaganda, og at folk med bare lidt grød i hovedet ikke vil tage dem seriøst.

Mit brev er på nuværende tidspunkt 2½ sider langt, og er ikke halvt færdigt/rettet. Håber at de gider læse det, for ellers må jeg vel bare selvmordsbombe deres hovedkvarter!

Medlem

Dibbedrengen:

Jeg vil gerne læse dit brev når du føler at det er noget nær færdigt. Jeg har ikke ligefrem den store narkoekspertise, men to hjerner tænker velsagtens bedre end én :) .

Lakhippie o.a.:
Jeg synes at det er lidt dobbelt, for selv hvis samtlige informationer i bladet var rigtige, tror jeg stadig at det ville være tilstrækkeligt til at holde langt de fleste fra farligere "narko". M.a.o, så er det vi skal have på banen ikke så meget en masse narkofacts, men i højere grad nogle gode argumenter for hvorfor sandheden rammer de fleste hårdere end propagandaen. :)
Har på fornemmeren at du nok er enig.

Love,
Mungojohn

Senest rettet af Mungojohn 26 aug 2008 17:58, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Når sådan nogle ting kommer mig for øre bliver jeg simpelthen så harm! ØV hvor er de bare nederen, og når jeg nu skal forsvare narko over for en gruppe i byen/skolen eller noget (i kender sikkert situationen hvor de siger: "jamen du rister da din hjerne" og "bliver man ikke dum af det" og blablabla) skal jeg snakke mig igennem den slags usagligt pladder :(

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
balle skrev:
Når sådan nogle ting kommer mig for øre bliver jeg simpelthen så harm! ØV hvor er de bare nederen, og når jeg nu skal forsvare narko over for en gruppe i byen/skolen eller noget (i kender sikkert situationen hvor de siger: "jamen du rister da din hjerne" og "bliver man ikke dum af det" og blablabla) skal jeg snakke mig igennem den slags usagligt pladder :(

Amen! Til kamp mod forkert information, og god vind til dig Paul :wink:

Men jeg er dog skeptisk overfor dit resultat, desværre. Jeg selv har forsøgt at skrive til Hr. Rindom igennem TV2s brevkasse. Har sendt tre breve, men intet resultat, selvom jeg puler ham ret så hårdt bagi med hans egne udsagn. Kun ét brev kom igennem.
Det værste ved at informere "pøblen" er at man bliver set som "junkie" og at man romantiserer stoffer - også selvom man husker at fremhæve deres negative sider. Desværre er det også en debat få gider sætte sig ind i, for "hvad er nu problemet med bare at drikke sig en kæp i øret, det ved man da hvad er!". Shame on you, Scandinavia, shame!

Men held og lykke, under alle omstændigheder, det er en kamp om/for frihed!
Anders

Medlem
Brugeravatar

Mungojohn skrev:
Lakhippie o.a.:
Jeg synes at det er lidt dobbelt, for selv hvis samtlige informationer i bladet var rigtige, tror jeg stadig at det ville være tilstrækkeligt til at holde langt de fleste fra farligere "narko". M.a.o, så er det vi skal have på banen ikke så meget en masse narkofacts, men i højere grad nogle gode argumenter for hvorfor sandheden rammer de fleste hårdere end propagandaen. :)
Har på fornemmeren at du nok er enig.
Love, Mungojohn

ork ja, jeg er helt enig.
Hvis man bare fyrer verbale faktabokse i hovedet på fx. ENS2000, vil de og deres bagland givetvis opfatte det som en gang venstreorienteret mundslam fra tanke-løse visdomstænder. Sagen bør forklares i en vinkel der åbner dem op, og ligeså kan der spørges om hvad der ligger til grund for de holdninger de nu engang har eller afspejler.

Jeg ville også have nævnt at ENS2000 helt sikkert har goodwill fra den del af det svenske samfund, der, lidt kategorisk fortærsket, kan beskrives som "den borgerlige, etablerede og ret-skafne/troende samfundsbase", eller bare "real people" (som i "Jul i Gammelby" uden nisser) ;). - Og modsat til denne beskrivelse, bor der vel en del 'unreal' folk herinde.. Der er intet galt i at leve et 'konventionelt' borgerligt liv, så længe man ikke tænker med skyklapper på.

Bores der så helt ind i kernen af narkoproblematikken kan der IMO ikke undgåes en konfrontation mellem nogle helt basalt forskelligrettede livsanskuelser. Håber ikke jeg overanalyserer her, men der er nok en lille sandhed i snakken om Ægte vs. Uægte mennesker. Rusmiddelbrug er - bortset fra alkohol :cheers: - ganske enkelt svært at indpasse i den livsstil der ligger som rygrad i samfundet siden kristendommen (og industrialiseringen) kom til. Man kan eller vil ikke acceptere at rusmidler potentielt 'forstyrrer' vores samfundsliv, uddannelse og arbejdsydeevne, og vores moderne kultur besidder en ganske reel fremmedgørelse overfor anderledes levevis og livsanskuelse i den henseende. Det er i mine øjne mange af disse ting man er oppe imod, og det kan derfor være svært at argumentere sig frem til et positivt resultat.

(Jeg er ikke en hippie, men pointerer blot at vi samfundsmæssigt set seriøst mangler en hylde i 'livets reol'. Jeg sigter ikke efter en "Regnskovens Hemmelig"-løsning (god film), men dilemmaet og problemstillingen er ret beset tilstede.) Hvis i er uenige, så slå endelige til.. :)

Edit: Det skal ikke forstås som at jeg prisværdiggør narko (stimulanser). Men de er nu engang tilstede og lette at skaffe - desværre faktisk!

@ PMD: Prøv også at fange de garvede folks opmærksomhed herinde. De vil helt sikkert have nogle brugbare anskuelser som kan bruges i brevet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sagen har taget en uventet, men herlig drejning.
Min skole, hold nu fast, har inviteret nogle højtstående folk bagom organisationen+to politi folk+nogle foredragsholdere ud til skolen. Hver klasse får så to repræsentanter, som kan komme og blive undervist, og debattere med dem. Siden hen skal vi så viderebringe vores info til klassen.
Så det bliver en oplagt chance for at sprede lidt HR, og få en god debat i gang om regeringens måde at håndtere hele problemstillingen på.

Jeg har 3 uger til at forberede mig, og jeg har en god idé om hvad jeg vil lægge vægt på.

Edit: Og jeg tager selvfølgeligt deres blad med, og beder dem uddybe nogle af deres informationer. Jeg vil dog være opmærksom på ikke at ødelægge debatten med at være for "pro-drugs" agtig.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
Dejligt at høre! Kan du løfte sløret for nogle af problemstillingerne du vil tage op?

Personligt er jeg villig til at bistå med viden.

Medlem
Brugeravatar

Superfedt, Pual M. D.

Vi har vel alle set det et eller andet sted, hvor man har haft en ustyrlig lyst til at rive fat i forfatteren, fordragsholderen, eller hvem det nu lige skulle være, og give dem et los i røven og et par visdomsord med på vejen, så lækkert at se, at det bliver gjort, og på den rigtige måde også!

Held og lykke, og hold os opdateret!

Jeg er også meget intereseret i at høre lidt omkring problemstillingerne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Opdate: Igår var der emnedag om NARKOLORT på min skole. Foredragsholderne havde spredt flyers og plakater, med AL den gode og saglige information de kunne finde (läs: LSD lagres i kroppens fedt, og sender dig ud i spontane trips op til 50 år efter du har taget det! osv. Ps. deres folder: I say NO drugs). Jeg lavede et kontraangreb, og rev alle deres plakater ned, og printede god läsning ud fra erowid og lignende, som jeg erstattede deres materiale med.

Desvärre blev foredraget ikke til noget, da skolen havde kommet til at booke en fanatisk sekt... i ved, Scientologer... de var scientologer.

Min information (wikipedia, erowid og et kortfattet referat af et studie vedr. MDMA) blev anset som noget grisseri, og jeg skal formentligt have skäld ud af rektor lidt senere.

Länge leve god information og ikke religiöse fordomme og uvidenhed.

NB

Uddrag fra side et, i deres folder: Vad är droger?

Det är mängden droger som avgör hur du blir påverkad. En liten mängd sätter fart på dig och gör dig pigg(frisk), en större mängd gör dig sömnig eller lugn (läs: TAG SYGT MEGET AMF EFTER EN AMF-TUR, SÅ SOVER MAN NEMLIG!!11), en ännu större mängd kan orsaka medvetslöshet(bevidstlöshed)!

I kan formentligt genkende dette udsnit fra to andre tråde. Dette er den svenske version.

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bortvist...
forklaringen var at jeg modarbejder skolens SYNSPUNKTER...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den må du tage op igen, det er ikke modarbejde at give korrekt information

Medlem
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:
Bortvist...
forklaringen var at jeg modarbejder skolens SYNSPUNKTER...

Hverdagens unge helt er du - og sikke et slag du har fået for at følge din sunde fornuft! Måske burde du ikke have revet deres plakater ned, men ladet dem ironisk hænge ved siden af dine egne. Så kunne dine med-elever selv studere forskellen og undres over det.

Jeg mener seriøst at det er noget du kan og bør forfølge, for det strider da mod loven. DU har (forhåbendtlig) givet sand information, hvilket vel er vigtigere end etablerede gråzoneløgne. Prøv at komme i medierne med din historie, fx aftenshowet. Det kan vidst ikke skade dig eller sagen. "Bortvist for at fortælle sandheden!".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]