Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:50

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2008/06/27/230003.htm

Citat:
Naboens cigaretrøg generer os
27. jun. 2008 23.10 Indland

Rygeforbudet på arbejdspladser og beværtninger har fået mange til at kvitte tobakken, men selv om der er blevet færre rygere, er danskerne i stigende grad trætte af røgen.

Det gælder blandt andet i folks private hjem, hvor irritationen over, at naboen eller underboen ryger opfattes som en forpestelse, skriver Dagbladenes Bureau.

Passiv rygning

- Før 2006 modtog vi aldrig nogen henvendelser om emnet, men siden nytår har vi fået cirka en om ugen, siger Anne-Line Brink fra Kræftens Bekæmpelse. Hun forklarer folkestemningen med øget fokus på passiv rygning.

Hos Lejernes LO fortæller landsformand Klaus Hansen, at foreningen modtager et stigende antal henvendelser fra lejere, der er trætte af naboens eller underboens rygeri.

Røgen siver op

- Det er noget helt nyt, at folk klager over, at andre beboere ryger. Det hørte vi aldrig noget til før i tiden. Det er typisk lejere med børn, som klager over, at en ældre herre nedenunder ryger, og at man kan lugte, at røgen siver op gennem gulvet, siger Klaus Hansen.

En undersøgelse fra Mandag Morgen og TrygFonden viser, at hele 76 procent af befolkningen går ind for et forbud mod rygning i nærheden af børn, 46 procent går ind for forbud mod rygning på stadioner og gågader, mens 15 procent helst ser, at der indføres et totalforbud mod rygning, så tobak kun kan erhverves med recept på apoteket.

Holdninger har flyttet sig

Mette Wier, der er formand for regeringens Forebyggelseskommission, som senest i 2009 skal aflevere en række forslag til at forbedre folkesundheden, siger, at der er sket en voldsom udvikling i folks holdninger til rygning efter de nye rygeregler.

- Efter rygelovens indførelse har holdningerne faktisk flyttet sig efterfølgende. Befolkningen bliver mere og mere fokuseret på rygning, siger Mette Wier.

Bemærkede I at hele 15% af befolkningen støtter et totalt forbud af cigaretter, så de kun kan erhverves på apoteket via recept? Jeg har længe puslet med tanken om at få tobaksrygerne over på vores side, og denne type tal understreger klart nok, hvor truede de er.

Jeg kan kun opfordre folk til langsomt men sikkert at plante et tvivlens frø i rygernes sind. De står sgu overfor at blive slået i hartkorn med resten af de ulovlige stoffer. Jeg og én af mine bekendte har i et stykke tid haft følerne ude, men rygerne tror sig naivt nok i sikkerhed indtil videre.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
.............

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 18:04, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Vi skal alliere os med alle vi kan. Og rygere der "aldrig kunne finde på at ryge narko" vil meget sandsynligt kunen være gode og i antal mange hvis de først begynder at frygte deres rusmiddel er i farezonen for et totalforbud (og jeg tror det kommer)

Relativistisk båthorn

Typisk at børne-familier tror de hævet over alle andre. Deres møg-unger viser squ aldrig hensyn når de skrier og råber i timevis når man gerne vil sove. Ska' vi så til at klage over dem også for at forpeste VORES livs-kvalitet?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Så så JEL :lol: Mener ikke man kan sammenligne disse to ting (selvom jeg er imod et rygeforbud).
Det ene er et rusmiddel, som indtages for DIN fornøjelse, men samtidig (åbenbart) generer og skader folk i dine omgivelser- med eller mod deres vilje. Børn derimod er en indkodet del af vores natur, og en nødvendighed for at det samfund som vi kender det kan fungere.
Dog er der mange andre eksempler på lystemner som skader folk i stil med rygning.
Foreks. personbiler i byerne.
Hvis man forbød unødig trafik i byer, og sikrede ordentlig og billig offentlig transport, så ville det nok opveje for al den onde tobaksrøg... samtidig med at man redder/sparer naturen samt klimaet en del.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Citat:
Har disse folk overhovet overvejet hvor farligt det er at sidde i bilkøer med tændt bil, gå tur i de større byer, for ikke at snakke om alle dem der har lejligheder ved store traffikerede byveje.

Folk frygter kun det de vil frygte. Allestedsværende trusler er tilsyneladende mindre farlige :roll:

Relativistisk båthorn

Paul Muad Dib skrev:
Mener ikke man kan sammenligne disse to ting

Støj-stress ka' ellers være livs-truende.

Jeg synes folk der vælger at bo i lejligheds-komplekser må indstille sig på at der også bor andre mennesker, på godt og ondt. Hvis man har så ondt i røven over sin nabo's livsstil, så må man squ flytte i eget hus på landet med 2 km til nærmeste nabo.

Man ka' ikke bo i lejlighed og forvente at alle andre bare ordner ind efter en's egne ønsker. Heller ikke selvom man har børn.

Medlem

Jeg må klart støtte dig her JEL, på en måde.

Når man kan klage over cigaretrøg fra naboen, en hund der gøer eller et anlæg der spiller højt, så skal man også kunne klage over et barn der skriger.

Man kan flytte ud på landet som du siger, men jeg ville gerne betale ekstra for at bo i et lejlighedskompleks for familier der er ikke-rygere, uden hunde og barnløse. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg synes, der er et helt fundamentalt problem ved at ønske rygerne over på sin side. Der er ikke tale om det samme. Når man tager stoffer, generer det som udgangspunkt ikke andre. Problemet med rygning er netop, at det er til gene for andre mennesker, ikke mindst fordi passiv rygning er beviseligt skadeligt. Så som udgangspunkt synes jeg faktisk, det er problematisk at blive sat i samme kasse som rygere. Man kan selvfølgelig indvende, at det er et led i en samfundsmæssig (og ikke mindst håbløst kulturel) forbudsstrategi, som er umoralsk, men det ændrer i mine øjne ikke på, at man selvfølgelig skal lade være med at genere eller udsætte andre for unødig risiko med et misbrug, der er så unyttigt for kollektivet. De fleste rygere ville også kunne gå over til andre tobaksprodukter end cigaretter uden større problemer.

Relativistisk båthorn

grappa_zappa skrev:
Når man kan klage over cigaretrøg fra naboen, en hund der gøer eller et anlæg der spiller højt, så skal man også kunne klage over et barn der skriger.

Et barn der skriger ka' ihvertfald være en stor pestilens. Hvis man ska' op på arbejde feks, og ikke ka' sove fordi en nabo-familie har sådan et, eller måske flere, børn. Det ka' sagtens føre til mere alvorlige konsekvenser. Hvis nu man betjener farlige maskiner feks, og ikke ka' få sin søvn, så ka' det blive direkte farligt.

Og rygning har jo ikke den Ulempe at nabo'er mister deres søvn af det, så man ka' endda diskutere hvad der potentielt er værst at blive udsat for. Passiv ryging eller passiv støj.

grappa_zappa skrev:
Man kan flytte ud på landet som du siger, men jeg ville gerne betale ekstra for at bo i et lejlighedskompleks for familier der er ikke-rygere, uden hunde og barnløse. :)

En slags ghetto måske? :)
Jeg har også tænkt lidt over om det egentlig ville være så slemt hvis man fik flere ghetto'er, eller om det måske reelt ville forstærke folk at bo med lige-sindede.
Jeg er dog ikke helt klar over hvilke negative konsekvenser det ville få, men der er sikkert nogle. Feks mht svagere borgere, hvis de måske ville ende i bolig-områder der blev det rene slum fordi der kun boede svage borgere. Men jeg ka' godt se nogle fordele i at 'like-minded people' gik sammen i bolig-former der passede dem godt. Mere harmoni imellem folk der boede sådan sammen er nok ikke Urealistisk at tænke sig, og det er jo en god ting. Det er dog ikke noget jeg har tænkt dybere over, så jeg ka' ikke rigtigt vurdere de mere generelle konsekvenser på længere sigt hvis man fik flere ghetto'er.

Sapphie skrev:
Der er ikke tale om det samme. Når man tager stoffer, generer det som udgangspunkt ikke andre. Problemet med rygning er netop, at det er til gene for andre mennesker, ikke mindst fordi passiv rygning er beviseligt skadeligt.

Jeg synes ikke det er så anderledes igen. Hvis jeg har en nabo der elsker at tænde mange stearin-lys, som alle udsender både sod og røg der er ligeså skadelig som cigaretter (og måske mere hvis der er mange lys modsat en ryger der måske kun ryger få cigaretter), så ka' jeg også dø af det. Ska' stearin-lys så også forbydes for folk der bor i lejlighed?

Sapphie skrev:
det ændrer i mine øjne ikke på, at man selvfølgelig skal lade være med at genere eller udsætte andre for unødig risiko med et misbrug, der er så unyttigt for kollektivet.

Nu bor de fleste jo nok ikke i lejlighed for kollektivet's skyld, men fordi de ikke har råd til deres eget hus. Og jeg vil ikke acceptere at folk der er for fattige til at købe deres eget hus ska' udsættes for ekstra-forbud bare fordi de har nabo'er der er for sarte.

Jeg bor selv i lejlighed, det er det eneste jeg har råd til (andet end at bo på gaden selvfølgelig), og mine nabo'er viser ikke særlige hensyn til mig (hvilket er helt iorden, da vi alle har ret til at leve selvom vi har nabo'er)
Når mine overboer ligger og knepper så det ryster i mit soveværelse og det er Umuligt for mig at sove, så er det en pestilens for mig, men er jeg ikke bare nødt til at acceptere dette? Jo det er jeg.
Når en anden nabo spiller høj musik, eller fyrer den vildeste jazz af (han er dog flyttet nu), så måtte jeg også bare æde dén. Sådan er det når man bor i lejlighed. Så jeg ryger gerne hash uden dårlig samvittighed.

Sapphie skrev:
De fleste rygere ville også kunne gå over til andre tobaksprodukter end cigaretter uden større problemer.

Ligesom folk også ka' nøjes med kolde lysstof-rør i loftet til belysning, og ikke behøver varme hyggelige atmosfære-skabende stearin-lys. Men det er bare ikke sådan mennesker generelt ønsker at leve (koldt og stearilt)

Selvfølgelig ska' man forsøge at finde en gylden middelvej, men der ska' altså være plads til hinanden.

Medlem

JEL skrev:
En slags ghetto måske? :)

Det ville selvfølgelig blive en yuppie-ghetto. :)

Relativistisk båthorn

Hehe, ja hvis du hverken vil acceptere røg, hunde eller børn, så er vi nok ovre i yuppie-afdelingen. Uha du får en dyr husleje 8)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Vaikuntha
jeg fatter bare ikke at røg kan trænge igennem loft... thats it... det problem må skulle da kunne løses

Medlem

Jeg kan lugte cigaretrøg nogen gange fra min underbo, når jeg er på toilettet. Ellers ikke. Aner ikke hvor det kommer fra. :-)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
grappa_zappa skrev:
Jeg kan lugte cigaretrøg nogen gange fra min underbo, når jeg er på toilettet. Ellers ikke. Aner ikke hvor det kommer fra. :-)

Det kommer vel fra din underbo, Sherlock? :)
Mon ikke du bor i et ældre lejlighedskompleks, der er piv-utæt?
Prøv at bade hele dit toiletgulv i 2 cm vand og se om ikke underboen banker på din dør pga. vand - det gjorde min underbo!
Så kan du samtidig byde på en kop Gevalia!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]