Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
To ton khat over grænsen om dagen
16. jul. 2008 07.02 Aabenraa

Ifølge nye oplysninger til politiet, bliver der hver dag smuglet to ton khat over den dansk-tyske grænse.

Det er Grænsepolitiet kommet frem til efter afhøringen af en somalier, der var anholdt og sigtet for netop khatsmugling.

- Vi tror på somalieren, der fortæller af der dagligt lander 5-10 ton khat fra Afrika i lufthavnen i Amsterdam, siger Per Andersen fra politiets udlændingekontrolafdeling i Padborg til Flensborg Avis.

I Holland er khat legalt, og det er årsagen til, at Holland bliver brugt som startrampe til den videre fordeling af khat til primært de skandinaviske lande, hvor khat er forbudt.

I første halvår har dansk politi stoppet 3,5 ton khat, tysk politi omkring 10 ton, men det er altså kun en brøkdel af de indsmuglede mængder.

Khat handles på gadeplan for omkring 500 kroner pr. kilo, men bruges stort set udelukkende af somaliere.

Artiklen kan læses her...

Jeg har tygget (pun intended) lidt på artiklen - 2 ton og stort set udelukkende somaliere, som bruger dette...

Jeg fandet et tal på 16.818 somaliere i DK (se her), som godt nok er fra juni 2005; men næppe har ændret sig voldsomt siden - lad os sige 20.000 for nemhedens skyld og antage at SAMTLIGE somaliere bruger khat - så skal de stakler altså tygge/ryge/bruge 100g hver om dagen :hm:

Jeg har i ovenstående antaget at samtlige 2 ton rent faktisk kommer frem til brugerne (artiklen nævner nemlig de 2 ton særskildt fra det politiet konfiskerer) og ligeledes antaget at hele mængden konsumeres af somaliere i DK (og kun af somaliere) - især sidstnænvte er naturligvis en meget grov tilnærmelse; men omvendt så, trods det faktum at jeg ikke kender nogen somaliere, tvivler jeg på at alle somaliere i DK bruger khat - hvilket jeg også har antaget i mit regne eksempel...

Min pointe :?: Tja synes bare at 2 ton om dagen lyder af rigtig rigtig meget i mine ører... men indrømmer blankt at jeg ikke kender noget til doseringer af khat, så måske er jeg helt galt på den?

Medlem
Brugeravatar

Jeg fik lidt khat af nogle somaliere her forleden. De spiser ret meget, sidder og tygger sådan nogle stængler over en hel eftermiddag. De spiser kun toppen, ikke den hårde stængel. Det virker ikke særlig kraftigt, jeg spiste én, svarende til måske en 3-8 gram. Men altå, de har dem i sådan nogle bunder, hvor der godt kunne være omkring 100-200 gram, men om de spiser sådan et bundt af gangen ved jeg ikke. Det lyder af lidt meget. Og jeg tror bestemt ikke, at det er alle der spiser khat på den måde, så ja tallene virker helt vilde. Måske det kommer videre nord på - sverige og norge...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Det er så usmageligt at man har gjort khat ulovligt. Der er ingen samfundsskadelighed forbundet med brugen, og samtidig er det dybt forankret i en fremmed kultur. Det man gør er at fjerne deres sociale samlingpunkt UDEN nogen grund, blot fordi det aktive stof har et eksotisk navn.

Jeg skammer mig over at verden er så snævertsynet og firkantet. Det hele dikteres af uvidenhed og hysteri. Hvor mange har reelt hørt om problemer med khat INDEN det blev illegalt?? Ved at man kan få dårlige tænder af at tygge for meget.. det er sikkert heller ikke sundt for hjertet at tygge det hver dag. Men guess what, det er kaffe heller ikke.
Som jeg forstår det, så er khat ligesom en smøg/kaffe for somaliere og en del andre afrikanske lande bruger det også. I deres kultur sidder man ofte og tygger khat sammen. Det bruges som et samlingspunkt, ligesom når rygere står sammen udenfor og tager en smøg.

Stakkels somaliere.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Paul Muad Dib skrev:
Det er så usmageligt at man har gjort khat ulovligt. Der er ingen samfundsskadelighed forbundet med brugen, og samtidig er det dybt forankret i en fremmed kultur. Det man gør er at fjerne deres sociale samlingpunkt UDEN nogen grund, blot fordi det aktive stof har et eksotisk navn.

Jeg skammer mig over at verden er så snævertsynet og firkantet. Det hele dikteres af uvidenhed og hysteri. Hvor mange har reelt hørt om problemer med khat INDEN det blev illegalt?? Ved at man kan få dårlige tænder af at tygge for meget.. det er sikkert heller ikke sundt for hjertet at tygge det hver dag. Men guess what, det er kaffe heller ikke.
Som jeg forstår det, så er khat ligesom en smøg/kaffe for somaliere og en del andre afrikanske lande bruger det også. I deres kultur sidder man ofte og tygger khat sammen. Det bruges som et samlingspunkt, ligesom når rygere står sammen udenfor og tager en smøg.

Stakkels somaliere.

:stupid:

Tænkte præcis det samme om danskernes kaffe og smøger. Tænk hvis vi en dag allesammen måtte flygte til Somalia og de så tog vores kaffe og vores smøger! :shock: Det ville være en fremragende anledning til at blive khat-afhængig! :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:

Stakkels somaliere.

Helt enig med dig... Alle kilder jeg har set nævner khat som stort set ufarligt - i modsætning til vores afgift plagede smøger og alkohol... Lad os dog få en rusmiddel lovgivning, med bare en smule baggrund i reel risiko - istedet for at gentage tidligere tiders "heksejagter" på alt man ikke lige kender (eller vil kende)...
Den med at danskere går i folk med træsko på, er ikke helt gal... Vi bryster os af vores humor og åbenhed; men fremstår oftere som halv-naive bønder, som kun tænker på flæskesteg og håndbajere.
På visse områder er vi så utroligt lagt bagud herhjemme - kig dog på Hollands eksempel og lær af dem (når det kommer til holdninger omkring rusmidler). Siger ikke Holland har den gyldne løsning på det hele, eller sågar at de har nogen rigtige løsninger; men de har nogle erfaringer vi kan trække på i stedet for automatisk at strække højre arm og bede om mere politi og mere kontrol - sorry Lene E jeg misbrugte lige dit mantra :mrgreen:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Det er egentligt absurd at sammenligne khat med alkohol.
Hvor mange af jer anser kaffe for et decideret rusmiddel? Mild morgenstimulant, med en så subtil virkning at det næsten kunne være placebo, medmindre man overdoserer.

Jeg læste en tråd på et andet drugboard, hvor en nordafrikaner kommenterede i en tråd om indtagelse af khat. Han forklarede at det IKKE var et rusmiddel, nærmere en alternativ kaffe, og et kulturelt fænomen, og at afrikanere slet og ret ville le ad dig HVIS du brugte khat som et rusmiddel, så at sammenligne khat med vores omgang med alkohol er faktisk at stramme den.

Jeg husker en anden tråd herinde fra, hvor Lene Espersen udtrykte at man måtte stramme reglerne, for at komme misbruget af narkoplanten, khat, til livs.
Hun burde sætte sig ned, og overvære en somalisk khat session, hvor der hyggesludres en halv times tid, og synkront indtages en smule khat. Så kan hun snuppe en café latte, og forklare dem præcis hvorfor de straffes med bøder og fængsel for at tygge denne milde stimulant, hvis skadelige virkning, i praksis, ikke en gang overgår kaffe.

Men jeg ønsker khatsmuglerne al mulig held og lykke.

Edit: Lene blev CITERET i en artikel, og skrev IKKE i en trådpåpsy.dk :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]