Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 16:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

hej..

Jeg ryger hash på hverdags basis, fra ( +6 bonghovedet og +6 joints vil jeg tro.. ( nogle gange mere eller mindre ) og vi putter ihvertfald ikke for lidt i jointsne :-)

Jeg bor sammen med en makker og så falder der jo nok lidt ekstra joints, blunts, bong you name it på bordet..

Jeg har sådan set ikke lyst til at stoppe med at ryge hash, da det påvirker mig på en god måde og jeg aldrig har fået et såkaldt "badtrip". En joints kan klare alt og det kunne den os for 2 år siden :) Problemet er mest min økonomi p.t. pga en færdig uddannelse. Der stoppede min SU:x

Jeg vil derfor gerne holde en mindre pause fra hashrygning. Altså, jeg vil ikke bruge penge på det eller opsøge det. Så man kan vel sige at jeg vil trappe ned.

Lad mig sige, at jeg finder verden kedelig hvis jeg ikke er skæv :) ( Dog er jeg ved, at fixe en pige og jeg håber det kan glemme hashen )- Udover det hvad FANDEN skal jeg lave? Hele min omgangkreds ryger ( + ham jeg bor med ), undtagen et par ekskæreste:life: -

Hvad gør jeg? Alternativer? Ting man kan lave, som fjerner tankerne og som er næsten gratis?

TAK FOR HJÆLPEN

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Motion, enten den ene eller den anden slags. Få nogle endorfiner i blodet, de afslapper og fjerner noget af trangen plus at det gør dig mere træt så det er nemmere at sove. Og så er det billigt og godt i det hele taget

Junior medlem
Brugeravatar

Well, det er aldrig godt kun at have rygervenner.. af flere årsager.. udover det problem som du har nu, så (synes jeg) at man får et unuanceret billede af verden, meget af dagen kan hurtigt begynde at være centreret om hash...

Det eneste bud jeg har mht. alt den tid der opstår er at få et arbejde.. Jeg begyndte selv på fuldtid da jeg begyndte på en pause for 3 uger siden.. Jeg er ret træt når jeg kommer hjem, det giver penge i kassen og så er det også god udvikling, specielt hvis man har lidt ansvar osv - jeg har ikke brugt penge til andet end mad de sidste mange uger og det giver sgu godt, når man tænker over hvor meget jeg har sparet!

Efter bare et par uger havde jeg og min kammerat (som også holder pause) det somom vi aldrig havde røget hash, forstået på den måde at vi slet ikke havde lyst, som om vi aldrig havde opdaget hash i første omgang.

Meld ud i din omgangskreds at du holder pause og at de må acceptere det.. Lad vær med at finde dig i at de alligevel prøver at friste dig (hvis de gør det). Det hjælper også mig når jeg på sidste dag "forbereder mig mentalt", altså sæt dig ned, slap lidt af og tænk over hvordan du skal forholde dig til hashen i det næste stykke tid.. (mental styrketræning)

Og husk at når lysten melder sig, er den hurtigt væk hvis du bare sørger for at sende dine tanker et andet sted hen..

Håber det kan bruges

Medlem
Brugeravatar

Ja, det er sgu også ret sjovt på en måde ikke at suge så meget, når man kommer over de første uger... Hvis man begynder at få nogle bedre vaner og måder at få udløst dopaminen / opnå velvære på(som er min personlige ide om, hvad problemet ved stofmisbrug er), så er det dejligt at opleve, at hjernen begynder at rotere på en ny måde, som kan være ganske underholdende i sig selv.

Hvis du er 'lidt skør' nu, i din nuværende stil, behøves du ikke blive mindre 'skør' af at stoppe med tjalden. Få transformeret det skæve syn hash/weed kan give over på andre ting, som at læse om ting der kan bryde dit hoved lidt. Det kunne være: økonomi/politik/filosofi, som kan 'locke' dine tanker i en ny retning. Følg interessen. Måske kan man få samme oplevelse i atletisk retning, som at genoptage din gamle interesse for skateboarding(hvis du har sådan en) eller billard/dard/bowling eller at jonglere.

Hvis du spiller guitar kunne du sige til dig selv, at du skulle øve skalaer 20 min om dagen - det ville nok blive til mere. Eller trommer(kan anbefales, fandt en lille tromme - og det har jeg ret meget sjov ud af). Altså ting der kan 'låse' dit fokus på samme måde som gallar.

I øvrigt vil jeg kraftigt anbefale, at komme ned på 1 skævert om ugen, hvis det kan lade sig gøre, da du her vil opleve et betydeligt højere energiniveau - og efter et længere dagligt forbrug er det GODT med en lille pause. Vil faktisk anbefale dig minimum at prøve at være røgfri i 2 uger, hvis du kan holde dén.

Held og lykke med at holde orden i økonomien og hyg dig med det nedsatte forbrug!

Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Tillykke med den beslutning. :)

Jeg har gode erfaringer med at holde pause i hashrygningen. Der går ikke lang tid, før man har et helt andet forhold til det, og man får mere overskud, både fysisk og mentalt. For slet ikke at tale om de økonomiske fordele.

Det nemmeste vil uden tvivl være, bare at blive ved med at ryge på andres regning. Men det er til gengæld en meget svær måde, at nå dit mål på - de fleste mennesker ville have meget let ved at falde tilbage i den gamle rytme. Det lyder som om, du i virkeligheden kunne tænke dig, at blive lidt mere fri af hashen, så du reelt selv kan vælge det til og fra. Dén målsætning kræver, efter mine personlige erfaringer, at man får det på afstand; at man holder helt op med at ryge i en periode.

Jeg plejer at sige, at når ma fjerner noget fra ens liv, opstår der samtidig et behov for at noget nyt skal komme ind. Og her taler jeg ikke om en ny Playstation, men om en ny ting at fokusere på, og bruge sin energi på. Det kunne passende være en fysisk aktivitet, da det vil gøre et rygestop lettere, men det kunne også være noget andet, som f.eks. at lære at spille guitar...

At sætte sig et mål, kan være motiverende. F.eks. at træne sig op til at svømme 1500m på 1 time. Det kræver både at man fokuserer på sin træning, og man kan løbende se, at man bliver bedre og bedre. Blot et eksempel.

Der er masser af spændende ting at tage sig til, også helt uden stimulanser. Verden er interessant, selvom hverdagen rigtig nok kan være røvsyg. :D

Der ud over er jeg helt enig i, at det er en hjælp at omgive sig med venner, der ikke allesammen ryger hash ofte.

Held og lykke med det. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
yearh, drop at ryge så meget, det er jo ikke engang sjovt i sidste ende?

Junior medlem

Hej igen..Jeg havde helt glemt siden (:D). Mange tak for svarene.

Jeg er desværre ikke nået videre siden sidst. Jeg synes det er, lige ud sagt, PISSE HAMRENDE SVÆRT, at stoppe med hashen. Jeg føler at hvis jeg kunne holde det til 1 joint om dagen, ville det være luksus. Føler jeg nu. Problemet er, at efter den første joint er slukket, har jeg allerede lyst til, at lave den næste. De dage hvor der ingen penge er på bordet, får jeg svedige håndflader og mine tanker er KUN på hash/skunk/pot.. Hvad fanden gør jeg? Jeg ville gerne starte til en sport, men pga. det sted jeg bor, er der begrænsede muligheder for alverdens sport.

Den gode nyhed ( for mig ihvertfald ), er at en af mine venner, er stoppet med at ryge hash og hold den +1 måned ( sidst joint han røg var med mig ) og det har bragt min motivations til tops for at stoppe.

Forresten - jeg bor sammen med en der er 4 år ældre end mig og har røget fed hverdag I 4-5 år.. Og ja hver evig eneste dag :) - Hvordan takler jeg, at han nok ikke vil og OVERHOVEDET kan stoppe?
Den dejlige duft spreder sig jo i lejligheden og man bliver næsten trukket hen til jointen, dansende.

nå.. sku lige skrive lidt synes jeg :) Er ikke basked idag. Desværre... Ihvertfald ikke mere, har kun røget 1 blunt og en halv joint.. øv bøv..

Men ihvertfald fortsat god aften. ( take a hit from me please )

Junior medlem

extanor skrev:
yearh, drop at ryge så meget, det er jo ikke engang sjovt i sidste ende?

Jeg synes altid det er sjovt. Ligemeget HVAD. Jeg tar godt nok virkningen som et gran salt og kan ryge rigtig, rigtig meget. Min tolerance overfor THC er hjernedød pt. Jeg kan ryge flere gode store joints og stadig "flippe" mit sind til at være fuldstændig "normalt"

Og det er nu på grund af det, at jeg tænker: "Mon ikke det er tid til en længere pause/nedtrapning?"

Medlem

Den metode jeg altid bruger, når jeg i længere tid skal afstå fra at gøre noget jeg godt kan lide, er at forsøge at gøre det til lidt af en konkurrence med mig selv.

F.eks holder jeg lige nu pause fra hashen på 8. dag, og måden jeg gør det nemt på, er simpelthen at overbevise mig selv om at det er et større kick at opdage at jeg selv er i kontrol over mit liv, end det faktisk ville være at ryge. Jeg bliver simpelthen så glad, når jeg opdager at jeg har den fornødne viljestyrke til at gøre det jeg vil.

Et eksempel på det samme:
Jeg besluttede mig for et godt stykke tid siden for at blive vegetar (af ideologiske grunde), og gjorde det simpelthen til en konkurrence til mig selv. For hver dag hvor jeg ikke spiste kød kunne jeg sige til mig selv "Fuck hvor er jeg sej! I'm in control!"

På samme måde gør jeg når jeg holder mine jævnlige pauser fra hashen (oftest 3 eller 5 uger) - jeg får simpelthen et lille selvtillidskick ud af at kunne gøre de ting jeg vil. Om jeg så kun holder pause én dag i første forsøg, så er det stadig fedt at jeg havde viljestyrken til at holde den lille pause, præcis som jeg havde besluttet mig for!

Det er min metode :P

Love,
Mungojohn

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Noget der skulle kunne erstatte din trang til hash er kreative abstraheringer som eksempelvis at spille musik, male kunst osv. fordi det er i den del af hjernen hvor lykkefølelser bliver registreret. Hvis du vil stoppe ved at få dig en dame så stop hellere først og scor damen efterfølgende fordi ellers vil dit misbrug være forbundet til hende og hvis du stopper med at se hende en dag starter du højst sansynligvis med at ryge igen og samtidig bør andre heller ikke skulle bære noget ansvar i et selvforskyldt misbrug.

8)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]