Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 06:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej

Jeg sidder lige p.t og undersøger hvad jeg skal købe af lys til indendørs dyrkning, jeg har en ven som er elektrikker, og han kan nok hjælpe med at fixe tingne til lidt billiger penge, men når vi skal op i nogle brugebar kelvin så stiger strømforbrug jo også voldsomt.

Hvad gør i for at holde strømforbrug nede, findes der nogle former for spare pære som kan bruges til netop dette formål som er gode nok, eller hvordan skal man forholde sig?

Kunne være lækkert at vide om mulige spare methoder når penge er stramt :mrgreen:

Jeg ville også gerne samtidig se pics af jeres setup af lys, hvis i gider snuppe pics og lave en forklaring af hvorfor og hvordan :D

Vh. :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Så galt er det nu heller ikke, mange af pærerne koster ikke mere end det koster at have en computer kørende :)

Men hvis du skal til at igang med decideret masseproduktion, så bliver prisen nok lidt krydret ja :wink:

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke planer om mere end 6/7 planter på engang. Men hvad bruger i af pærer så? Skal nemlig ud og finde det rigtige :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
køb en HID / HPS

de fås normalt i modeller mellem 250 - 1000 watt

de har den største lumen(lyseffektivitet, så vidt jeg ved), og er bedst til blomstring

læs mere her: http://dcfonline.dk/cf/

- under bla. "udstyr", herunder "lys" ;)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Ganja-Man skrev:
køb en HID / HPS

de fås normalt i modeller mellem 250 - 1000 watt

de har den største lumen(lyseffektivitet, så vidt jeg ved), og er bedst til blomstring

læs mere her: http://dcfonline.dk/cf/

- under bla. "udstyr", herunder "lys" ;)

jep. har gode erfarringer med HPS. hvis man udnytter pladsen omtimalt, kan det vel stadig udligne prisen 8)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Og som der også er beskrevet i CF-guiden så er det med en 600W HPS hvor man får flest luhmens (lys) pr. watt. Dvs bedst udnyttelse af strømmen :)

Junior medlem
Brugeravatar

Drenge, lad mig sige det på en anden måde. Når jeg står nede i el-giganten, hvilken pære kigger jeg så efter, hvad står det på den? Eller hvad skal der stå på den?

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn
Smilyface skrev:
Drenge, lad mig sige det på en anden måde. Når jeg står nede i el-giganten, hvilken pære kigger jeg så efter, hvad står det på den? Eller hvad skal der stå på den?

Det nemmeste er at bestille på nettet, kun ganske få forretninger har HPS lamperne.

Har en 400W dvs: Ca 450,- pr måned. Har fungeret godt indtil videre.
Ulemper: Bliver meget varm! - Brug den ikke til helt små planter (de første 2 uger) medmindre du har
god ventilation og kan stille dem et godt stykke væk.

Titel: Strøm og lys
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Rumhullet
Som der nævnes, så er der mange butikker på nettet, især i udlandet hvor man kan købe HPS og MH lamper til fornuftige priser. Du kan få både HPS og MH lamper fra 50 watt af, men det er for lidt til 6-7 planter, en 100-150 watt kan sagtens klare dem med gode resultater, Google er din ven.

Da Tyskland er så stort et land er her mange udbydere, så søg og du vil finde hvad du mangler, priserne generelt selv ved "hamp" forhandlere i Danmark er alt for dyre efter min mening.

Held og lykke med din dyrkning...

MoS :mrgreen:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]