Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 14:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er kronisk smertepatient og får en palette af medicin til at giver mig en tålelig hverdag, bl.a. metadon/contalgin, stesolid, baklofen.

Som alle ved, sløver alle præperater og nedsætter ens evne til at være skarp på job. Endelig har jeg fundet rette dosis, som gør mig stabil mht smerter og samtidig gør at jeg ikke tåger helt hen. Men alt andet så påvirker medicinen min evne til at være skarp og på.

Som følge af jeg har fået det rigtig godt med smerterne pga. den optimale medicin, har jeg genoptaget min karriere i samme tempo som inden jeg blev syg.

Men for at være rigtig skarp så har jeg taget Ritalin tabl 10 mg - én om dagen. Ikke fast men jævnligt når jeg har skulle være på.

Mit spørgsmål går på:

1) Skaber Ritalin fysisk og psykisk afhængighed, som opiater og benzo??

2) Er der nogle skadevirkninger ved at ta 10 mg. Ritalin hver anden dag??

3) Opstår der tolerens, som ved opiater og benzo?

Jeg er opmærksom på, at Ritalin er et såkaldt CNS-stimulans, således at man bliver tilvænnet at få stimulansen ved langvarig brug, for at blive "tifredsstillet" - eller hvad?

Håber på erfarene brugere kan bidrage med info

Vh
Kenneth

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
1. Ja, men ikke så voldsom en afhængighed som de to stoffer, det vil være lettere at komme ud af et dagligt ritalinforbrug end et dagligt opiatforbrug.

2. Ja, læs her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ritalin

3. Ja, men efter noget tid vil den have nået en form for ligevægt.... Man går ikke og skruer på folks doser bare fordi de ikke får en ligeså god effekt som de første par gange.

Du kan også prøve at snakke med din læge om du kan få en recept på Modiodal (modafinil), det bliver brugt mod opiatdøsighed i smertepatienter og har færre bivirkninger end ritalin og de andre 2. generations stimulanter.

Medlem

Jeg takker for et meget grundigt svar - specielt 3´eren. Jeg var ikke klar over at Modifinil var bedre til at neutralisere opiatdøsighed.

Desværre så er det ikke noget jeg kan få min læge med på - hverken Ritalin eller Modifinil, af den årsag at såfremt jeg oplever døsighed ved behandlingen, så er det fordi at dosis er for høj - uden at vurdere smertens niveau og intensitet.

Desværre er mange praktiserende læger analfabeter omkring opiat/benzo-behandling og det er ikke muligt at gå ved en smertelæge(anæstesiolog) fast. Anæstesiologen udstikker en indikativ behandling (præperater og dosis) og starter den op og så vedligeholdes den af egen læge. Det ville være en klar fordel løbende at komme til et "servicetjek" ved en anæstesiolog, således der kan blive taget hånd om evt tilstødende udfordringer ved behandlingen. Men sådan fungerer det ikke.

Derfor er der mange smertepatienter, som opererer på den "sorte" marked og det er medårsagen til, at det for nogle skrider, således det bliver et misbrug frem for en behandling.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det var ærgeligt. Men nu er modafinil heldigvis faldet en del i pris på det "grå marked" de senere år, så det er nok ikke så meget dyrere end en recept.

I øvrigt, jeg ved ikke om det er bedre end ritalin mod døsigheden, jeg ved bare at det er blevet brugt til det og at det har færre bivirkninger.

Håber du finder en løsning :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]