Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 06:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

@JEL Problemet er vel som sådan netop som du siger at psykisk sundhed er en subjektiv følelse, altså hverken sammenligneligt eller målbart, og da der ikke skal det samme til at gøre alle glade/have et bedre liv/være mere psykisk sunde, er det mere kryptisk at rådgive om. Det bør mere være en overvejelse man selv tager; om de valg man må tage for at få et fysisk sundt liv, går på kompromis med at man har et psykisk sundt liv. Synes kun det er helt fair at informere om de skadelsesvirkninger der er ved fysisk usunde produkter.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for København
Jeg forstår ikke de personer som ikke kan lide vand, hvorfor!? :s
Er de blevet opfostret på saftevand i sutteflasken eller hvad?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hypnotized skrev:
Jeg forstår ikke de personer som ikke kan lide vand, hvorfor!? :s
Er de blevet opfostret på saftevand i sutteflasken eller hvad?

Det er efterhånden ikke helt unormalt folks standard drik er med sukker

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Der er satme også forskel på postevandet rundt om i landet! I Aarhus centrum fx smager vandet ikke nær så godt, som i Kolding fx, og Kolding kontra endnu mindre byer og vandværker er der også forskel.. I England smager postevandet lidt af klor.... De steder jeg har været i Norge, smager vandet helt fantastisk!

Så forstår god at postevand ikke er alle folks førstevalg...

Medlem

Jeg har faktisk tit tænkt på at få sådan en kildevandsbeholder! :) Det kunne bare være helt suværent..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
JEL - Vi er enige så. Hvis du føler du har det godt, har du det godt. MEN, folk glemmer bare ofte, at der er konsekvenser af at leve usundt. Det kan godt være, man føler, man har det godt, når man fylder dig med slik, men på længere sigt vil du måske få det dårligt.

Man skal altså sørge for at have det godt igennem hele livet og ikke kun lige her og nu, og da usund mad og drikke kan have negative indvirkninger på kroppen på længere sigt, mener jeg ikke, at det er en god måde at få det godt på.

Annoying attention wh0re!
Brugeravatar

Geografisk sted: In the chopaaaaaaaa.
Portuz skrev:
Smiling Faces: Pas på med det, det er rigtig dårlig energi :)

Sway skrev:
Mht at vand ryger lige igennem dig, hvorimod sodavand ikke gør, har måske noget at gøre med at der er så meget bras i sodavand så kroppen optager næsten det hele, men når man drikker vand optager den kun det den har brug for ?

the-red-pill skrev:
JEL - Vi er enige så. Hvis du føler du har det godt, har du det godt. MEN, folk glemmer bare ofte, at der er konsekvenser af at leve usundt. Det kan godt være, man føler, man har det godt, når man fylder dig med slik, men på længere sigt vil du måske få det dårligt.

Man skal altså sørge for at have det godt igennem hele livet og ikke kun lige her og nu, og da usund mad og drikke kan have negative indvirkninger på kroppen på længere sigt, mener jeg ikke, at det er en god måde at få det godt på.

Jeg har kun en masse lallede udtalelser.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
HopIFjordeN skrev:
Der er satme også forskel på postevandet rundt om i landet! I Aarhus centrum fx smager vandet ikke nær så godt, som i Kolding fx, og Kolding kontra endnu mindre byer og vandværker er der også forskel.. I England smager postevandet lidt af klor.... De steder jeg har været i Norge, smager vandet helt fantastisk!

Ja der er meget stor forskel på smagen af vand. Vi har hus i svergie også, det ligger lidt øst på. Jeg har aldrig smagt så lækkert vand før. Så blødt og lækkert troede jeg ikke vand kunne smage.

Desuden er det svært at få shampoo'en ud af håret igen hvis man bruger for meget.

Relativistisk båthorn

Sway skrev:
Mht at vand ryger lige igennem dig, hvorimod sodavand ikke gør, har måske noget at gøre med at der er så meget bras i sodavand så kroppen optager næsten det hele, men når man drikker vand optager den kun det den har brug for ?

Det er da muligt. Så meget ved jeg heller ikke om sodavand eller de tilsætnings-midler der bruges i dem :)

Men iøvrigt så passer regeringen vel på vores sundhed??? Mon ikke de straks ville forbyde det hvis det var bare den mindste smule risikabelt? Det har de jo så travlt med når det drejer sig om andre stoffer.
(ok, det er selvfølgelig en joke, for vi ved jo alle godt at sundhed ikke er den reelle faktor bag deres sundheds-politik, men at penge er)

BisMann skrev:
@JEL Problemet er vel som sådan netop som du siger at psykisk sundhed er en subjektiv følelse, altså hverken sammenligneligt eller målbart, og da der ikke skal det samme til at gøre alle glade/have et bedre liv/være mere psykisk sunde, er det mere kryptisk at rådgive om. Det bør mere være en overvejelse man selv tager; om de valg man må tage for at få et fysisk sundt liv, går på kompromis med at man har et psykisk sundt liv.

Vi er helt enige her :) , det er ikke så let at rådgive om subjektive forhold. Det er også netop derfor jeg går så klart ind for frit-valg til den enkelte, fremfor det kollektive valg som narko-politikken er udtryk for.

Subjektiv sundhed ka' kun subjektet vurdere, og ingen andre.

BisMann skrev:
Synes kun det er helt fair at informere om de skadelsesvirkninger der er ved fysisk usunde produkter.

Det synes jeg også er helt iorden. Information want's to be free! Men det må bare aldrig føre til at folk udsættes for Ufrivillig tvang. Der går grænsen for mig.

Information har efter min mening det formål at hensætte en person i en tilstand hvor de reelt ka' vælge hvad de ønsker. Det er hammer-svært med den kultur vi har pt, hvor feks reklamer ka' sige det mest absurde lal der intet har med virkeligheden at gøre. Det synes jeg er problematisk for det reelt frie valg.

Og det problem gælder ikke kun sodavand, men mange andre produkter også.

For et par dage siden sagde tv2 feks at læger ikke ville gi' deres patienter den fulde information om deres egen sundhed. Fuldstændig absurd og Utilstedeligt.

Og politikere lyver også konstant så man ikke ka' se forskel på noget som helst. Hele irak-krigen er jo en berømt løgn der har kostet tusindvis af mennesker deres liv og førlighed (lem-læstede soldater og dræbte irakere)

Det er et fundamentalt problem i konkurrence-samfundet at information bli'r tilrettelagt unfair for at styrke en's egen konkurrence-position. Det er en af de tydeligste fald-lemme ved konkurrence-samfundet. Når man ska' konkurrere mister man incitamentet til at være ærlig omkring sit produkt, for er man ærlig risikerer man at det ikke sælger. Det ka' også være lige omvendt, at man fremhæver nogle produkt-egenskaber mere end de reelt ka' bære, fordi man dermed måske får fremstillet sit produkt som endnu mere sundt end det reelt er.

Og det problem stikker meget dybere end sodavand's sukker-indhold.
Ærlig information ka' ikke overleve hvis konkurrencen er for hård, og det er netop den hårdhed vores nuværende regering hele tiden skruer op for (blaa gennem privatiseringer og dårligere sociale forhold)

Mht privatiseringer ka' man feks spørge sig selv om dsb har noget incitament i at oplyse det reelle antal forsinkelser de har, eller om det bedre ka' betale sig for deres forretning at pynte på tallene så de ka' vinde næste udbuds-runde over andre selskaber de konkurrerer med.

Eller om den private læge har noget incitament i at oplyse det korrekte antal gange han fejl-opererer, når han ska' konkurrere om patienterne's penge.

Eller om fly-selskaber har noget incitament i at oplyse hvor tit deres fly er udsat for Uheld, når de ska' konkurrere om passagererne's penge. I den branche er det så grelt at piloter har fået lov til at ind-rapportere anonymt fordi man ellers ikke ville få den sandfærdige information om fly-sikkerheden! Sygehus-personale har vist også sådan et anonymt system, men det ved jeg dog ikke med sikkerhed.

Men tænk engang at man må ha' anonym ind-rapportering for at få sandheden om produkt-sikkerheden at vide, fordi konkurrencen er så hård at de fleste hellere vil lyve eller tie stille og tilbageholde vital information hvis de ska' underskrive rapporten med navn (fordi de måske så ville blive fyret eller miste salgs-andele og miste deres indtjening (en indtjening som bli'r mere og mere alpha-omega i et samfund hvor de sociale sikkerheds-net skæres væk, som jo er det den nuværende højre-regering gør)). Det er grotesk.

Synderen er konkurrencen, da den under-minerer moralen.

grappa_zappa skrev:
Jeg har faktisk tit tænkt på at få sådan en kildevandsbeholder! :) Det kunne bare være helt suværent..

De har så problemer med at være bakterie-samlere har jeg hørt. Her tænker jeg på den slags beholdere man tit ser i film, hvor vandet står en hel dag i stue-temperatur.

Muad Dib skrev:

Du ska' optimalt set ha' det godt så længe du lever, og ka' man tilpasse det så man dør dagen før man ville få komplikationer, så passer pengene vist meget godt. Det er selvfølgelig sat på spidsen, for naturligvis vil de fleste gerne leve gode liv så længe som muligt :) . Og de fleste mennesker vil jo, helt af sig selv, forsøge at optimere deres sundhed hvis de har reelt frit-valg til at ku' gøre det.

Problemet er bare at den evigt voksene lov-begrænsning gør det sværere og sværere at vælge sit eget liv, og dermed skabes apati og lige-gyldighed. Hvis man ved man ikke er herre over sit eget liv, så er det nemmere bare at skide det hele et stykke. Unge ved de ikke ka' få de gode uddannelser hvis de ikke er perfekte i det boglige eller hedder det rigtige navn, og så er det nemmere bare at blive bande-medlem og bruge vold mod det etablerede samfund der står for alle disse lov-begrænsninger.

Jo flere love der er, jo mindre frihed er der, og jo sværere er det at få det liv man gerne vil ha'. Og når man så samtidig kobler det med dårligere sociale forhold og skarpere konkurrence, så vil man Uværgeligt se flere der vælger det hurtige fix fremfor det mere langtids-holdbare der kræver mere indsats.

Konkurrence ska' vindes I DAG, for imorgen er det for sent for der har konkurrenten allerede hugget ordren. Og sådan et pres har altså sine konsekvenser på hvordan mennesker vælger mht lang-sigtede valg.

Og konkurrencen forgrener sig ud på mange områder, feks mode. Igår sagde de feks at folk der går i byen er begyndt at sætte ild til sig selv for at være seje når de drikker sprut :lol: Man ska' være med i in-crowden for enhver pris, for ellers taber man konkurrencen og mister sit job og sin indkomst og dermed sit hus sin bil sin swimming-pool og sit designer-tøj og sin smarte mobil og sit lækre hår og alle sine venner.

Jamen altså... hvor meget raket-forsker ska' man være for at ku' regne ud at sådan en mentalitet ikke ka' føre til et godt bære-dygtigt samfund????

Hvis folk følte sig sikre på deres eksistens selvom de ikke var mode-rigtige, så tror jeg det ville ændre sig i en bedre retning i samfundet som helhed. Men det kræver et socialt system, og ikke et konkurrence-system hvor nogle mennesker tjener millioner om ugen mens andre er hjemløse.
Dén skarpe kontrast, som vi ka' takke højre-fløj's mentaliteten for med deres mantra om idol-dyrkelse af Ulighed, er direkte med-virkende faktor til at folk under-graver deres egen sundhed for bedre at ku' vinde (eller bare være med i toppen) konkurrencen.
Det ses i AL konkurrence, også i sport.

Så når regeringen (og den's støtter) frem-elsker et sådan system og en sådan tanke-måde, hvor efterlader det dem så? Det efterlader dem på bænken hvor de kriminelle sidder. For det ER kriminelt at indrette samfundet så folk ender med at ta' så alvorligt skade som flere og flere gør i jagten på vinder-trofæet.

Og så ka' jeg iøvrigt lige tilføje til alle, og for lige at komme tilbage til selve topic, at cocacola i danmark oplyser på deres egne 2-liter's flasker at de indeholder så meget sukker at 1 liter sodavand svarer til det anbefalede max-indtag pr dag. Så vurderet ud fra det må det være sundt nok at drikke op til 1 liter pr 24 timer :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
JEL skrev:
Sway skrev:

Det er da muligt. Så meget ved jeg heller ikke om sodavand eller de tilsætnings-midler der bruges i dem :)

Men iøvrigt så passer regeringen vel på vores sundhed??? Mon ikke de straks ville forbyde det hvis det var bare den mindste smule risikabelt? Det har de jo så travlt med når det drejer sig om andre stoffer.
(ok, det er selvfølgelig en joke, for vi ved jo alle godt at sundhed ikke er den reelle faktor bag deres sundheds-politik, men at penge er)

Altså jeg aner det ikke, for jeg har samme lidt det samme problem som dig. Drikker omkring ½ - 1½ ltr sodavand når jeg er på arbejde og runder vel de 3 ltr væske om dagen, men hvis jeg så drikker vand i stedet for sodavand når jeg er på arbejde, skal jeg også rende på lokum hele tiden :x

Relativistisk båthorn

altså ka' vi konkludere at vand er noget pis... :peace:

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
ENIG!

Medlem

JEL, Jeg tror ikke sådan en afkølet kildevandsbeholder udgør noget problem. Der er jo jævnligt eftersyn, samt udskiftning af beholder på sådan en satan. :)

Jeg kan godt li vand. Hvis jeg f.eks. har fået lidt fed mad så får jeg det meget bedre af at drikke godt med vand til.

Rent og kold vand er velvære! :)

Relativistisk båthorn

@grappa_zappa; check denne side hvis du vil skræmmes langt væk fra vand-beholdere:

http://www.aquatechnology.net/frame86055.html

De skriver blaa:

Citat:
However, as our understanding of microbial contaminants and their detection has improved, scientists have found that a wide range of microorganisms, including viruses, parasites/protozoa and bacteria, may persist in "potable" or so-called "safe" drinking water.

Pathogens including Legionella, Pseudomonas, Klebsiella, Acinetobacter, Aeromonas, Bacillus, Alcaligenes, Moraxella , Giardia, Cryptosporidium, and even pathogenic amoebae are appearing with regularity in "potable" water.

Recent research studies have identified a wide range of microbial problem areas including community drinking water supplies, delivered and store-bought bottled water, water coolers, water lines in dental offices, shower heads, air conditioning systems, ship holds, home plumbing systems and even under-sink reverse osmosis water treatment systems purchased, ironically, for the removal of water contaminants.

Citat:
A wide range of international studies have shown that this "biofilm", containing a wide range of microbial contaminants, resides on the inner surfaces of plastic water bottles that consumers increasingly have turned to because of their concerns about tap water safety. Water coolers in home and industrial environments have been found to contain a wide range of pathogens.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
JEL, luk røven og drik noget skide vand! :lol:
Det er bare dårlige undskyldninger.
Tænk på hvor klam din cola er. Der har gået rotter og tykke mænd, som alle har rørt ved gevindet.

Ikke flere undskyldninger med toiletbesøg osv.
DRIK VAND!! Evt. supl. med cola en eller to gange om ugen. Se det er god HR.

DET ER IKKE COLA SOM DRÆBER! DET ER UVIDENHED!

http://www.erowid.org/cocacola=doses%

Relativistisk båthorn

hvad vil du helst drikke? Cola fra en flaske som en tyk mand har rørt gevindet på, eller vand fra en ferskvands-sø som han-fisk har svømmet rundt og befrugtet æg i? I rest my case (med god cola-smag i munden :) )

Selvfølgelig er vand ok, hvis man ka' li' det, men ku' man så ikke istedet forsøge at opfinde noget vand der smager af cola (eller andre gode ting), så man også havde dét at vælge imellem? Hvorfor ska' det være et valg mellem sundhed eller smag, hvis man nu ka' få begge ting?

Medlem
Brugeravatar

JEL: OMG STÆDIG!
Nu må det fandme slutte haha :D

Medlem
Brugeravatar

Og hvis du vil ha' noget vand der NØJAGTIGT smager af Cola, ja så hedder det altså Coca Cola Light :lol:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
JEL, vand med cola smag= cola= usundt.
Du kan ikke lave VAND med smag- blot tilsætte smag osv. til vand, og således skabe en uhyre usund drik, som fimsede folk uden viljestyrke kan mæske sig i.
Og iøvrigt så er fiskesæd m.m ikke nødvendigvis værre end den tykke mands naller. Jeg ville personligt vælge fisken, hvis vi går udfra at bagge individer har efterladt sekreter på henholdsvist vandet og colaen.
I (ditto) rest my case.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Paul Muad Dib skrev:
JEL, vand med cola smag= cola= usundt.
Du kan ikke lave VAND med smag- blot tilsætte smag osv. til vand, og således skabe en uhyre usund drik, som fimsede folk uden viljestyrke kan mæske sig i.
Og iøvrigt så er fiskesæd m.m ikke nødvendigvis værre end den tykke mands naller. Jeg ville personligt vælge fisken, hvis vi går udfra at bagge individer har efterladt sekreter på henholdsvist vandet og colaen.
I (ditto) rest my case.

Helt ærlig, stop nu bare. Det bliver sgu for useriøst.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 50 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]