Jeg syntes det er svaert at saette helt faste rammer for hvad der er misbrug og hvad der er brug af hash. Jeg har selv vaeret i et 2 aarigt hash misbrug, af 1-3g af det gode om dagen. JEg har nu vaeret roeg fri i 21 dage, og har kun indtaget det oralt 2 gange siden, for at kunne sove.
Jeg mener definitionen paa et misbrug er, at hvis hashen haemmer en i at goere de ting man vil og opnaa de maal man vil, er det et misbrug. Problemet er at de fleste hashmisbrugere kan gaa flere aar i en bobbel og tro at det er den fedeste tilvaerelse de har. De andre interesser og maal for sit liv som man havde, kan hurtigt komme til at virke ubetydelige og ligegyldige, bare man har sin daglige ryger. Det er farligt. Derfor er det meget vigtigt at have gode venner og familie, der kan rette en op, og fortaelle en at man er ude paa et skraaplan.
Under mit eget misbrug, dannede jeg selv en "mig" og "dem" taenkemaade, hvor "dem" er folk der ikke ryger. "Dem" fik jeg hurtigt defineret som yuppier, der dyrker materialismen og jagter falske glaeder i livet, jeg havde foragt, ja naermest ondt af dem. "Mig" var en simpel mand, en samvittighedsfuld mand, der har begge ben paa jorden og dyrker de rigtige vaerdier i livet (hash inkluderet). Paa den maade bliver det endnu nemmere at melde sig ud af flere sociale sammenhaenge og af samfundet som helhed (med kriminalitet, domme og meget andet tilfoelge). Og dermed var det at vaere hashryger ogsaa en kaempe del af min identitet. Det er os virkelig farligt. Hvis i ved hvad jeg mener