Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 01:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Nemoland =)
Hej folkens!
Jeg har en lang "historie" jeg vil gøre så kort som muligt, omkring tvangstanker og paranoide løsninger/handlinger.

Jeg er en fyr i tyverne, opvokset i kbh.
Siden jeg er kommet til kbh efter en længervarende flytning til udlandet, har jeg røget hash på dags basis op til flere gange om dagen.
Altså i to år har jeg været det man kalder et rygerhovede, og har prøvet ting som amf,coke,ecstasy,svampe (trippede 24 timer i to dage træk), og snart salvia x5.
Det jeg skal fortælle jer er at jeg i de to år har lavet en ændring i min "personlighed" -
Jeg har fået nogle possitive sider og negative sider, har en indrer kamp om at overvinde disse problemer personlighedsmæssigt.
Nu er jeg mistroisk til generelt meget, jeg tænker to gange over tingene, og er paranoidsk når det gælder internet og min tanke om at nogen prøver at nå ind til mig derigennem, eller forfølger mig.
Jeg føler mig forfulgt og truet når jeg går udenfor, i tanken om at nogen individer jeg ikke kan navn/ansigt eller info om vil mig ondt.
Jeg er blevet mistroisk til min dengang bedste ven, denne slags man kan kalde bror.
Nu tror jeg han vil sætte mig op & dolke mig i ryggen, den tanke er kommet efter at vi i en periode var "uvenner" og ikke havde kontakt til hinanden.
Nogen af jer som har læst hertil vil måske være uenige med mig i kommende punkt, men jeg har denne kniv som jeg absolut skal ha på mig, jeg der er noget jeg ikk ka beskrive der fortæller mig om noget der vil komme.
Altså jeg går og føler at jeg venter på noget, som om noget sku ske eller hænde.
For må ærlig indrømme det ikke fordi jeg går og ser syner, eller høre ting...
Og når jeg ser andre af min farve så kommer adrenalinen op, og jeg får følelsen af at det er fjender.
Inde i mit hovede "udarbejder" jeg flugtplanen, i tilfælde af der skete noget hvordan jeg kom hurtigst væk derfra og kom i sikkerhed.
Det underligste ved det her er at selvom alle disse beskrevne stunder hænder, så "undvigere" jeg dem ikke.
Sådan ment at jeg alligevel søger det på en eller anden måde, hvis jeg feks skal køre et sted hen med en ven,hvor jeg tror han vil dolke mig i ryggen.
Men alligevel køre jeg feks med ham, selvom jeg så skal sidde med disse paranoide tanker om hvad der ku hænde hvordan jeg kom i sikkerhed og hvordan jeg kunne "teste" personen om han er ven eller fjende.
Alt dette giver mig problemer selvom der måske ikk var problemer, da jeg mister mine venner og veninder. Kommer til at gøre mennesker ked af det fordi jeg reagerer eller svare med mistroisk tilstand :S..

Jeg vil ikke til lægen, og proppes med medicin... Og jeg ved jeg ikke bliver klogere af at være spærret inde i psykiatrisk afd. Med folk der her andre psykoser og nogle der er dyssociale ja you name it ..
Jeg vil absolut ikk igennem det, så mit spørgsmål er til jer derude.. Der måske har oplevet dette jeg oplever eller kender noget til det?
Er der noget at gøre udover læge, et forsøg?!

Mvh.
T

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hej, det lyder ikke rart, kan godt nikke genkendende til nogle af tingene. Lige hurtigt, du skriver SNART salvia, som om at du skal prøve det snart, vent lige med det til du er mere frisk, rask eller hvad man kalder det, det er vel ikke livs nødvendigt at prøve det lige nu og nok heller ikke det smarteste. Men gå da lige til lægen og snak med ham. God bedring

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Måske terapi ved f.eks. en psykolog ville være mere attraktivt, hvis du er 'bange' for lægen?
Jeg må også fraråde dig, at eksperimentere med psykedeliske stoffer, sålænge du ikke har balance i dit sind

Medlem
Brugeravatar

Min læge sendte mig til en psykriatri læge da jeg var deprimeret, det er jeg stadig lidt. Ham snakkede jeg med to gange så gad jeg ikke komme mere, forstår dig godt. Så sendte komunen mig til psykolog, der mødte jeg heller ikke op. Ved godt at det ikke er smart men jeg vil bare ikke sidde og dele føleser med en på timeløn.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Arius skrev:
Min læge sendte mig til en psykriatri læge da jeg var deprimeret, det er jeg stadig lidt. Ham snakkede jeg med to gange så gad jeg ikke komme mere, forstår dig godt. Så sendte komunen mig til psykolog, der mødte jeg heller ikke op. Ved godt at det ikke er smart men jeg vil bare ikke sidde og dele føleser med en på timeløn.

Man skal selv gøre noget for at få noget igen, man kan ikke bare vågne om morgene og tro at det hele sker af sig selv. Tror du virkelig at en person med den kompetence ikke ville hjælpe dig, når det er det han lever af og går op i?

MrWise. Jeg vil råde dig til at læse tråden som er sticky her i Medaljens bagside den hedder: Den udefinerbare angst.

Mit bedste råd er at få snakket med en som har evnerne til at hjælpe dig, du kan altid sige nej til medicin. Snak med din læge omkring det og han vil hjælpe dig.

Medlem
Brugeravatar

Portuz- Jeg ved det godt. Har fået det lidt bedre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Arius skrev:

Rigtig godt at høre. Psykologer og Psykiatere kan altså nogle ting man bør lytte til dem

Medlem
Brugeravatar

Portuz skrev:
Arius skrev:

Rigtig godt at høre. Psykologer og Psykiatere kan altså nogle ting man bør lytte til dem

Tak :) Ved det godt. Men sådan som jeg havde det på det tidspunkt magtede jeg ikke nogle mennesker så.

Junior medlem

Højst sandsynlig Paranoid Personlighedsforstyrrelse.

Tal med en terapeut/psykolog - Men gå for guds skyld ikke til en psykiater. De lytter til din fortælling, fortæller dig derefter at du er splitogravende sindssyg og fylder dig med stoffer.

Jeg taler af erfaring her, tag IKKE til psykiater medmindre du er psykotisk og rent faktisk har brug for kemikalier.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Nihilistic Rampage skrev:

Tal med en terapeut/psykolog - Men gå for guds skyld ikke til en psykiater. De lytter til din fortælling, fortæller dig derefter at du er splitogravende sindssyg og fylder dig med stoffer.

Ikke desto mindre har du lige lavet samme trick som psykiateren, at sætte etiketter på folk.
Har han en paranoid personligshedsforstyrrelse - eller er han bare en person, der i nogle år har oplevet paranoide tanker i forbindelse med et hashmisbrug?

MrWise - jeg vil råde dig til at stoppe helt med hashen, og se om det hjælper på din tilstand. Hvis du ikke kan kapere det, så trap så meget ned du kan, men det er klart bedst helt at stoppe. Hold ligeledes en pause med de stærkere stoffer, både stimulanserne (amfetamin, kokain, ecstasy) og psykedeliske stoffer (svampe). Du skriver at du trippede to dage i træk på svampe, hvilket lyder meget voldsomt. Et psykedelisk stof som svampe har en kraftig virkning på din bevidsthed, og kan gøre ubevidst materiale bevidst - det kan være årsagen til at du oplever en paranoid tilstand nu, at der er kommet noget op fra dit ubevidste, som ikke er oplevet færdig. Kan du huske hvornår din paranoia startede? Var det i forbindelse med et trip?

Mht. at søge professionel hjælp, så har jeg fuld forståelse for at du ikke vil dopes af psykiatriens stoffer, så søg hjælp hos en psykolog/terapeut og undgå psykiatere.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Drupe skrev
"MrWise - jeg vil råde dig til at stoppe helt med hashen, og se om det hjælper på din tilstand. Hvis du ikke kan kapere det, så trap så meget ned du kan, men det er klart bedst helt at stoppe. "

Fuldstændig enig jeg kan nikke genkendende til flere af de ting du nævner MrWise og de stoppede sammen med hashen.

Drupe skrev
"Mht. at søge professionel hjælp, så har jeg fuld forståelse for at du ikke vil dopes af psykiatriens stoffer, så søg hjælp hos en psykolog/terapeut og undgå psykiatere."

Ikke helt enig set i bakspejlet havde det sku været smart af mig og have brugt 3 mdr i behandling istedet for de 6 år det tog for mig at komme oven på mentalt, men dengang mente jeg også som Drupe.

Junior medlem

Nihilistic Rampage skrev:

Jeg taler af erfaring her, tag IKKE til psykiater medmindre du er psykotisk og rent faktisk har brug for kemikalier.

Hold da fest.. Ja har "symptomer" der ku ligne det, men jeg tror nu mere det er som Drupe nævner det her "eller er han bare en person, der i nogle år har oplevet paranoide tanker i forbindelse med et hashmisbrug?"

Alt dette bunder faktisk fra et eller flere overfald, denne paranoidske ting er startet siden det.
Og jeg tror hash"misbruget" har været med til at skubbe det...
^^Sådan ville det lyde hvis jeg sku forklare min tanke....

Drupe, ja stop helt med hashen ... Det overvejer jeg stærkt, siger jeg med en joint i munden :) -

Jeg sys at endel herinde fra har haft en grim oplevelse, men er overkommet det.
Og kan forstå den eneste hjælp at hente er fra det offentlige, så jeg får snakket med lægen..

Til sidst vil jeg takke samtlige for deres hjælp og råd, mit sidste spørgsmål lyder på -

Kan man tvangsindlægges/blive tvunget til nervemedicin og hva man nu får for de ting jeg har sagt??

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Din læge kan ikke tvangsindlægge dig eller tvinge medicin i dig selvom du spørger ham til råds. Det har han/hun slet ikke kompetencer eller autoritet til. Hvis jeg stod i din situation ville jeg bede om en henvisning til psykologhjælp og som andre siger prøve at gå uden om psykiatrien i første omgang.

Citat:
Drupe, ja stop helt med hashen ... Det overvejer jeg stærkt, siger jeg med en joint i munde

Tjah... man kan ikke (altid) blæse og have mel i munden. Jeg vil råde dig til at tage det velmenende råd til dig. Hvis du ikke vil stoppe med hashen kan jeg ikke tage jeg ikke tage dit ønske om hjælp seriøst. Hvis du ikke kan stoppe med hashen selv så ser jeg bare endnu et argument for at du skal søge vejledning om misbrug, f.eks. gennem en psykolog eller anden form for terapeut.

Held og lykke med det!

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Det kan umiddelbart virke helt uoverkommeligt at stoppe med at ryge hash, hvis man har gjort det hver dag i lang tid. Men det er bare et "bump" man skal over: Allerede efter nogle få dage virker det meget mere overskueligt, og efter en uge eller to kan det virke helt underligt, at man syntes at man bare skulle ryge hele tiden. Man kan selvfølgelig stadig savne det, hvis det at ryge er forbundet med en bestemt tid på dagen, et bestemt sted etc., og man derfor bliver mindet om at man her "plejede" at ryge.

Det er rigtigt at man ofte kan komme sig over grimme oplevelser, men det går meget langsommere hvis du ryger hash så tit, da hash sløver mange processer i sindet ned. Så prøv at stoppe med hashen, og tag en dag af gangen. Hvis du går til din læge og får en psykologhenvisning kan det speede processen yderligere op, da du får hjælp til at bearbejde de overfald der oprindeligt førte til din tilstand.

Medlem
Brugeravatar

Jeg er ikke uddannet psykolog men udfra det jeg læser vil jeg sige ret stor chance for paranoid/evt. skizoid personlighedsforstrrelse.

Lad VÆRE med at ryge det Salvia medmindre du vil udløse flere problemer. Det vil jeg ikke udelukke kunne ske med det du forklarer.

Medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke at han lytter, nu tror jeg bare at han er endnu mere nysgerrig.

Junior medlem

Ingen herinde kan svare dig på om du er psykisk syg, det kan kun en "professionel", -altså en person der er uddannet i psykiske sygdomme og som sidder og kan se dig imes han taler med dig, som fx din læge eller en psykolog. Og nej - du kan ikke blive tvangsindlagt, dette vil kræve du er til meget stor fare for andre.

Mht dit kommende salvia trip . som så mange andre har skrevet LAD VÆRE! Hvis ikke for din egen skyld, så for andres, når du har det, som du skriver, vil jeg vurdere, der er en reel chance for, at du kunne finde på at gøre andre skade under trippet, især hvis din paranoia tager over. Og seriøst én ting er hvis du selv bliver alvorlig psykisk syg efter trippet, dette er du advaret imod, så enhver skade du forårsager dig selv er DIN EGEN SKYLD, og hey hvis du har lyst til at ødelægge dit liv og forværer din chance for at blive rask så er det dit valg. NOGET HELT ANDET er hvis du forårsager skade på EN ANDEN under trippet, - noget som jeg ser som en reel mulighed når en paranoid tripper på salvia, især når du i forvejen går med kniv - just in case. Så tænk lige en ekstra gang over det, vil du virkelig risikere at gøre skade på andre uskyldige mennesker bare for at du kunne få en oplevelse ud over det sædvanlige?

Men hey.. just my 2 cents...

Junior medlem

Ciba skrev:
Ingen herinde kan svare dig på om du er psykisk syg, det kan kun en "professionel", -altså en person der er uddannet i psykiske sygdomme og som sidder og kan se dig imes han taler med dig, som fx din læge eller en psykolog. Og nej - du kan ikke blive tvangsindlagt, dette vil kræve du er til meget stor fare for andre.

Mht dit kommende salvia trip . som så mange andre har skrevet LAD VÆRE! Hvis ikke for din egen skyld, så for andres, når du har det, som du skriver, vil jeg vurdere, der er en reel chance for, at du kunne finde på at gøre andre skade under trippet, især hvis din paranoia tager over. Og seriøst én ting er hvis du selv bliver alvorlig psykisk syg efter trippet, dette er du advaret imod, så enhver skade du forårsager dig selv er DIN EGEN SKYLD, og hey hvis du har lyst til at ødelægge dit liv og forværer din chance for at blive rask så er det dit valg. NOGET HELT ANDET er hvis du forårsager skade på EN ANDEN under trippet, - noget som jeg ser som en reel mulighed når en paranoid tripper på salvia, især når du i forvejen går med kniv - just in case. Så tænk lige en ekstra gang over det, vil du virkelig risikere at gøre skade på andre uskyldige mennesker bare for at du kunne få en oplevelse ud over det sædvanlige?

Men hey.. just my 2 cents...

Hvad er sansynligheden for at udvikle nget yderligere?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Har du nogen sinde prøvet salvia..?

Salvia er et kraftigt psychedelium og ikke noget man bare ryger for sjov.
Det kan kaste dig ud i helt andre dimensioner og give dig et indblik i en anden verden, som du måske aldrig kommer dig over.

Så ja der er store chancer for du ryger længere ud ved at prøve det, og når du går og har det sådan i forvejen er det super dumt at kaste sig ud i det.
Jeg menes at have hørt at sleve trippet på salvia er langt heftigere end eks. på svampe..

Mht dín historie.. Du mener altså at der er nogle efter dig? Det kunne jo i princippet også være sandt.. så hvis du altså har udløst en potentiel fare så burde du vide om der er noget om det.

Hvis det bare pludseligt er kommet uden videre så tror jeg du lider under en mild form for paranoia og tror du vil have godt af at ligge hashen på hylden et godt stykke tid. Eller måske rejse væk?

Administrerende Direktør
Brugeravatar

En markant forskel på salvia i forhold til de fleste andre entheogener er at der stort set ikke er noget come-up. Hvis du får gennembrud så er det bare at lægge sig ned og flyde med for der er ikke tid til at gøre sig tanker om hvad der skal til at ske. Jeg vil som andre før mig kraftigt advare imod at ryge salvia hvis man ikke har en stærk og stabil psyke samt er i harmoni med sig selv.

Citat:
Hvad er sansynligheden for at udvikle nget yderligere?

Hvad mener du?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]