Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 21:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej, jeg vil gerne høre jer om en ting...

Jeg har en ven som ryger meget hash/pot/skunk og har gjort det længe, dagligt, måske med udsving i hvor meget, men ofte flere gange om dagen. Og hele dagen... Et forbrug der har været sådan de sidste 4-5 år... Han er sød, og rar at være sammen med, men jeg ved det påvirker ham.

Jeg ryger også selv - i et godt stykke tid 2-3 gange ugentligt også med længere perioder dagligt, men jeg holder også lange pauser

Jeg ser, at der tit herinde bliver rådet til at tage pauser og sådan, men hvordan gør man det på en respektfuld måde? er det noget i vil råde til, at man tar en snak med sine venner om sådan noget?

Er der nogen erfaringer?

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
....................

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 16:43, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Men ligemeget hvordan du approacher det så skal du støtte ham i det i finder ud af. Altså hvis han beslutter at holde pause skal du også helst være røgfri i den tid så han har en at følges med, for det er slet ikke sjovt at komme ud af et misbrug alene.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg fik en god ven ud af det da jeg selv snakkede meget om at stoppe selv, tror han gik rundt og tænkte meget på det selv og det endte så med han hoppede på vognen :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Lækkert nok. Mig og min kammerat har også besluttet at vi holder bong-pause fra efter roskilde :)

Junior medlem

Mjeelllloo :)

Omhandlende emnet at tage med en kammerat om forbrug/misbrug.

Eftersom jeg selv har røget meget, næsten hverdag den sidste måned bestemte jeg mig for at holde en pause. Dette er noget jeg har valgt pga. de kommende eksamener jeg skal op i, her i 3g.
Jeg oplevede i fredags, i byen at jeg vil tiltalt af en fra min klasse omkring mit forbrug. Jeg var i byen og personen kom hen til mig og sagde "stop med at ryge hash, du bliver skør" eller noget i den stil. Eftersom jeg ikke havde røget i noget tid og fordi det er en person jeg aldrig snakker med, vagte det en del vrede i mig.

Det er konfrontere folk omkring hash, skal gøres ordenligt hvis det skal virke. I mit tilfælde havde jeg allerede hold pause i noget tid og jeg fik absolut intet ud af den klamme kommentar. jeg fik ikke engang lyst til at overveje min situration eftersom jeg ikke engang snakker med personen der sagde det til mig, hun havde bare set mig ryge og skulle lige føle sig hellig. Mest af alt fik jeg mest lyst til at fortælle hende at hun ikke skulle drikke øl, da det ville gøre hende mere fed end hun i forvejen er.

Så hvis du skal gøre det, så snak ordenligt til personen ellers får det bare en negativ konsekvens. Snak lidt om hvad du føler og hør hans eller hendes synspunkter.

Held og lykke samt mange hilsner

Medlem
Brugeravatar

Hey, tak for svarende!

Ja, altså egentlig burde den slags ikke være så svært. Og måske i virkeligheden lidt en "pligt" som kammarat, at tale om sådan nogle ting - om ikke andet, så bare på grund af muligheden for negative virkninger. Det er vel i grunden også tanken bag et site som det her, at åbne op for dialogen omkring "stoffer" og hvad de gør ved os. Det har nok noget at gøre med, at der er et vidst tabu omkring stof-brug i det hele taget :?. mmmhmhm, og ja, naturligvis skal det gøres med respekt, selv med respekt for at vedkommende vil holde fast i sit valg om at ryge dagligt, vil ikke være formynderisk.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Den linje er jeg helt enig i. Ultimativt er det din kammerat der selv vælger og det er rigtig godt at være bevidst om det er hans gode ret at gøre hvad han har lyst til med sin egen krop.

Dernæst vil jeg mene at det er i orden at konfrontere sine venner med sine bekymringer. Han har højst sandsynligt gjort sig en del tanker selv omkring hans for/mis-brug og bliver måske endda glad for at det ikke er noget han behøver at gå rundt med selv.

Held og lykke med det! :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]