the-red-pill skrev:
Ville du hellere leve i et friere land med langt større kriminalitet og uden et sygehusvæsen? Det er flotte ord, men de kommer fra en forkælet mund. I Danmark har vi langt flere muligheder, end de har så mange andre steder. Vi har langt større frihed til at gøre hvad vi vil, end de har mange andre steder.
Jeg tror ikke frihed er det samme som øget kriminalitet. Det kommer også an på hvordan man definerer kriminalitet.
I sovietunionen var der meget begrænset frihed, men meget overvågning og kontrol og straf. Det mener jeg er udtryk for kriminalitet begået af magt-haverne. At undertrykke er efter min mening kriminelt.
Der var næppe mange indbyggere der indbyrdes gik rundt og skød hinanden på gaderne, handlinger som man tit forbinder usa med, og set i dét lys var soviet måske et paradis.
Når man så ser på bande-vold i usa feks, og gi'r frihed skylden, så ka' man også godt spørge om det i virkeligheden skyldes frihed eller Ufrihed. Hvor frit er usa egentlig når det kommer til stykket? De har en langt mere restriktiv narko-politik en danmark, selvom de har et langt dårligere socialt system. I usa belaster en narko-bruger i langt mindre grad det offentlige system, simpelthen fordi narko-brugeren meget oftere ikke er medlem af nogen sundheds-systemer. Alligevel forfølges de meget kraftigere i usa. Hvor er sammenhængen i det?
Ud af det jeg si'r her, ka' du måske læse at jeg ikke mener man ka' stille spørgsmålet op på den måde du gør det. Jeg ser ikke valget sådan som du stiller det op.
Du si'r jeg er forkælet her i danmark, og antyder at jeg ikke ville være det i et mere frit samfund. Det ved jeg ikke om jeg er enig i. Det ka' godt være jeg virker materialistisk forkælet i danmark, hvis du kun kigger på min måneds-indkomst. Men måler du det i livs-kvalitet så er overvågningen og kontrollen ekstremt livs-ødelæggende (ihvertfald for mig)
Og spør' du mig om jeg mener mit liv er godt i danmark vil jeg svare nej.
Guld gi'r ingen lykke hvis man er lænket til en beton-klods. Penge er intet værd uden frihed. Ihvertfald ikke for mig, og jeg ka' jo kun tale for mig selv.
I holland hvor man ka' købe og indtage hash uden at blive straffet, tror jeg ikke kriminaliteten er meget anderledes end den er i danmark, og dermed er der intet reelt argument for at en legalisering, altså øget frihed, vil føre til mere kriminalitet eller dårligere sundhed. Jeg tror såmænd ikke engang skatte-betalerne i holland ville ku' mærke nogen skatte-forskel hvis hash blev gjort illegalt der. Så jeg mener det er en kraftig overdrivelse at mene at legalt hash ville føre til at alle sku' betale mere i skat eller at sundheds-væsenet ligefrem ville bryde sammen.
Som dankdawg også si'r, så er det alle de der lever sundt der belaster systemet mest fordi de bli'r så satans gamle at de ska' ha' hjælp i 100 år. Vi hash-rygere er da i det mindste solidariske og dør før vi bli'r pleje-krævende (eller gør vi?)
Du si'r vi har frihed til langt flere ting her i danmark end man har så mange andre steder, og ja det har man hvis man vil de ting danmark tillader. Men hvad når man vil nogle
andre ting? Når man
ikke ønsker at lave det mainstream-folket laver, hvad frihed og hvilke muligheder har man så?
Jeg er enig i at man i danmark ka' sikre svage bedre økonomisk end man formentlig ka' i et mindre homogent samfund hvor man tillader flere friheder, og det er selvfølgelig godt for de mainstream-svage. Men det sker på bekostning af livs-kvalitet for dem der ikke er mainstream, blaa mig, hvilket i sidste ende betyder at den frihed danmark gi'r dig gør mig Ulykkelig.
Hvis jeg er så forkælet som du si'r, hvorfor er jeg så ikke lykkelig for at bo i danmark? Hvorfor føler jeg mig ikke fri? Hvorfor ska' jeg frygte politiet når jeg ta'r ind på CA for at købe hash?
Så ska' jeg svare på dit spørgsmål, så ville jeg til enhver tid vælge at forlade dette samfund til fordel for et hvor jeg ikke bli'r forfulgt og undertrykt som jeg gør i danmark under den nuværende regering.
Jeg har brugt hospitals-væsenet 1 gang i hele mit liv, indtil nu. Sammenlagt mindre end 24 timer. Og selvfølgelig er jeg tilhænger af et offentligt system, det har jeg jo sagt hele tiden. Men jeg trækker altså personligt grænsen ved tvang, fordi jeg ved hvor frygteligt det ka' være at blive tvunget til noget mod sin vilje. Som dank si'r, der er visse ting man aldrig må gå på kompromis med, og tvang er 1 af disse ting. Ihvertfald for mig.
Så ja, jeg vil hellere sælge min danske sundheds-garanti, end min frihed. Og dør jeg så af det, så dør jeg. Men så dør jeg i det mindste vel-vidende at
jeg bestemmer over mit eget liv.
Jeg vil ikke tvangs-underlægges din angst for at komme til skade. Jeg støtter op om et fælles-system og betaler gerne skat så vi ka' ha' et godt sundheds-væsen (hvilket vi jo ikke engang har i danmark, hvis du feks ser på antallet af kræft-helbredelser, hvor landet er direkte elendigt til at redde liv), men det må aldrig blive på bekostning af folk's frihed til at leve lykkelige liv. Et menneske-liv er for vigtigt til at man må underlægge det en masse begrænsninger. Og mit formål med at støtte op om et sundheds-væsen er ikke at det ska' overskygge folk's frihed, men at det ska' underbygge folk's frihed. Det ska' være der når folk har brug for det, ideelt set, men det ska' ikke være moral-diktator der indskrænker hvad folk må og ikke må. Så meget er intet sundheds-væsen værd.
Lykke og livs-glæde er vigtigere end sikkerhed. Og det er de ting et sundheds-væsen ideelt set ska' underbygge. Og det betaler jeg selv gerne skat til selvom jeg aldrig håber at sku' få mere brug for hospitals-væsenet.
the-red-pill skrev:
Jeg går ind for et offentligt sundheds-system. Netop derfor synes jeg, det er ansvarsløst at foretage sig noget, hvor der er en stor risiko for, at man kommer til skade. Det være stoffer som være det badning med dræberhajer. Hvis stoffer var lovlige så kvaliteten blev tjekket og HR blev udbredt, ville problemerne omkring skadeligheden slet ikke være så store. På den måde ville stoffer ikke være en stor trussel mod ens sundhed, og de skulle derfor ikke beskattes så højt. Om ikke andet har man et ansvar for det offentlige sundheds-system, når man nu er en del af det og tager del i dets goder.
Jeg føler mig bestemt også meget ansvars-bevidst overfor sundheds-systemet. Jeg belaster det ikke mere end nødvendigt. Jeg går ikke til lægen hver anden dag med bagateller. Jeg skubber ikke andre bag i køen fordi jeg vil skønheds-opereres feks. Jeg ophøjer ikke mine kæle-dyr i en sådan grad at de ska' læge-behandles af læger der ellers ku' arbejde med mennesker. Jeg trækker ikke resourcer ud af menneske-behandling for feks at få ligegyldige kosmetiske behandlinger, eller for feks at få behandlinger af mine kæle-dyr. Jeg synes blaa de tendenser man ser hvor læger bruger mere tid på ansigst-løftninger af gamle kvinder, eller operationer på hunde og katte, er for klamme når man samtidig ser hvordan fattige hutler rundt på gaden. Men jeg vil alligevel ikke tvinge et anderledes system igennem, da det ville gi' alle andre et argument for at de også ka' tillade sig at tvinge mig.
the-red-pill skrev:
Når man foretager sig noget, man ved kan være meget skadeligt for ens helbred (de svære er at finde grænsen og sætte regler om hvornår noget er farligt), pisser man på ens ansvar overfor fællesskabet. De fleste mennesker kan godt styre det selv og kan godt skade sig selv til en hvis grænse, men de ved hvornår de skal stoppe. Andre kender ikke grænsen eller er simpelthen afhængig af en ting såsom stoffer og kan derfor ikke stoppe. Det er selvfølgelig beklageligt, at det skal gå ud over dem der godt kan finde ud af det, men man er nødt til at sætte nogle fælles grænser for, hvad der er farligt og ikke er.
Jeg er helt enig i at vi lever på en planet som dybest set er et lukket øko-system, og at alle handlinger derfor har konsekvens for alle andre's. Hver gang du ud-ånder udsender du kulilte-molekyler i atmosfæren til mulig skade for mig og andre. Men derfor forbyder jeg dig altså ikke at trække vejret. Hver gang du drikker et glas vand, eller ta'r et bad, så er du skyld i at andre mennesker dør af tørst i andre lande fordi du bruger vand der ellers ku' ha' reddet deres liv. Du får stadig lov til både at drikke vand og bade. Verden er ikke perfekt i den henseende, selvfølgelig ikke, men man ka' simpelthen ikke gøre regnskabet op på den måde.
Sundheds-væsenet er
ikke en rentabel forretning, og det har aldrig været formålet med det. Sundheds-væsenet udspringer af en solidarisk tanke om at ville hjælpe folk der var i nød (Uanset
hvorfor de kom i nød, om det var narko eller ski-ferie). Og det er dén ideologi jeg er tilhænger af.
Sundheds-væsenet er en tilbygning til vores livs-kvalitet,
ikke en over-bygning. I samme øjeblik det bli'r en overbygning bli'r den fascistisk og tvingende, og så forsvinder hele formålet med systemet (at forbedre folk's liv)
dankdawg skrev:
the-red-pill skrev:
Du afviser hermed at stoffer skader nogen i det danske samfund. Du mener, at stoffer ikke har kostet den danske stat nogen penge i form af hjælp til folk, der har taget skade af deres stofmisbrug (jeg vil kalde det et misbrug i deres tilfælde).
Nej, det gør jeg ikke. Jeg kan bare ikke se hvorfor dette skulle retfærdiggøre en afgift. Bortset fra det, så koster sunde mennesker faktisk staten flest penge. De lever nemlig længst, og jo ældre man bliver, jo mere koster man sundhedssystemet.
Godt argument.
Det viser bare hvor kompliceret det er at gøre op i kroner og øre hvem der koster hvad. Og hvad en legalisering vil koste rent økonomisk.
Dr.Divinator skrev:
(er det i øvrigt muligt at legalisere alle rusmidler? Altså, med FN’s konvention vedr. psykotroper? Der står at et land som forbryder sig i mod bestemmelserne ”vil blive pålagt en passende straf”)
Sidst jeg hørte, så blev FN kaldt for en ikke-regering, og dermed er der intet teknisk i vejen for at melde sig fra diverse konventioner. Danmark ku' starte en krig udenom FN, så ka' det sikkert også legalisere narko.
Forskellen er netop om man mener FN er en verdens-regering eller bare en klub for verden's forskellige regeringer. Og indtil videre si'r blaa usa igen og igen at FN
ikke har regerings-myndighed. Ergo er det problem ikke-eksisterende (med-mindre usa ændrer mening selvfølgelig, men det gør de næppe da de dermed ville underkende deres egen ret til at invadere irak og andre lande

)
BisMann skrev:
Siger ikke at samfundet skal styrer individet, siger netop at samfundet kun er noget på grund af individerne der danner samfundet, og at man derfor ikke skal sætte samfundet over individerne da dette ikke giver mening og ingen har interesse i dét.
Du har selvfølgelig ret i at vi alle er samfundet, overordnet set. Men i eksemplet jeg svarede på til the-red-pill, blev samfundet stillet op som en modsætning til individdet (læs øverst her i tråden, på denne side, hvor du selv quoter the-red-pill

)