Kondulerer, hvivl i fred Albert, du forandrede verden som ingen anden
Citat:
Tirsdag døde den schweiziske kemiker og opfinder af stoffet LSD, Albert Hofmann.
Han blev 102 år gammel og døde af et hjerteanfald i sit hjem i den schweiziske by Basel, skriver CNN.
Albert Hofmann gjorde sin opdagelse, mens han forskede for medicinalfirmaet Sondoz i Basel i 1938. Han eksperimenterede med den medicinske brug af svampe, der vokser på hvede og andre kornsorter, da han fandt frem til det psykedeliske stimulerende stof LSD.
Opfinder tog stoffet ved et uheld
Fem år senere den 16. april 1943 fik kemikeren ved et uheld en lille smule af stoffet på fingrene under endnu et eksperiment.
»Jeg blev nødt til at tage hjem fra arbejde, fordi jeg pludselig blev ramt af en følelse af ubehag og mild svimmelhed«, skrev han i en besked til sine chefer i firmaet.
Cykelturen hjem blev ikke som vanligt. Alt, der kom ind i hans synsfelt, blev forvredet som i et buet spejl. Da kemikeren kom hjem, sad han i sin sofa og fik, hvad han kaldte et 'syn'.
»Alt hvad jeg tænkte på, opstod i farver og billeder«, har han ifølge nyhedsbureauet Associated Press sagt til schweizisk tv.
Tre dage senere forsøgte Hofmann sig med en større dose.
»Stoffet, jeg ville eksperimentere med, overtog mig. Jeg blev fyldt med en overvældende frygt for, at jeg ville blive skør. Jeg blev transporteret til en anden verden, en anden tid«, skrev Hofmann. XXXXX
Hippierne stjal hans opfindelse
Albert Hofmann og hans kolleger håbede, at stoffet ville blive et vigtigt bidrag til den psykiatriske viden. Målet var, at stoffet skulle bruges til behandling og af psykiske sygdomme, blandt andet skizofreni.
Men i 1966 gjorde de amerikanske myndigheder stoffet ulovligt. Det var unfair, syntes Albert Hofmann, der pegedede på, at brugerne ikke blev afhængige af stoffet.
Selv blev Albert Hofmann ved med at tage stoffet gennem flere årtier.
»LSD kan hjælpe dig til at åbne dine øjne«, sagde han engang til forsvar for det stærke stof.
Han erkendte dog også, at LSD kan være skadeligt i de forkerte hænder, for eksempel i bogen 'LSD: My problem Child'.
Han følte, at hippierne 'kaprede' stoffet, og at det var misbrug af hans opfindelse når de brugte det som rusmiddel.
»Jeg producerede stoffet som medicin... Det er ikke min skyld, at folk har misbrugt det«, har han sagt.
http://politiken.dk/udland/article501829.ece