Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 00:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor kraverne vender
Hej, er her nogle der ved om Nicotiana Rustica er et hallucinogen?

Jeg ved ihvertfald at den indeholder op til 20 gange mere nikotin end Nicotiana Tabacum, så noget kraftigere er den da.

Medlem

Nu vil jeg nu heller ikke mene at en plante bliver hallucinogen bare fordi den har et højt nikotinindhold.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
At en plante indeholder 20X mere nikotin end en anden er vel dårligt? Er nikotin på nogen måde ønskværdig?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nikotin er stimulerene i små mændger og beroligende i moderater mængder. Men et hallucinogen er det ikke. Desværre.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Det kommer da an på hvordan det bruges. De fleste klassifikationer af stoffer som hallucinogener eller ikke-hallucinogener er baseret på at give stofferne til passive subjekter som ikke er i stand til at genkende en hallucination med mindre en lyserød elefant pludselig flyver rundt foran dem.

Jeg holder mig personligt fra det med mindre jeg er ekstremt fuld. Og det medfører kun en forstærkelse af de hallucinationer jeg ellers ser, når jeg er fuld, som jeg ikke skal komme nærmere ind på her, da der kan være mindreårige tilstede. Jeg ville dog mene at det siger en del mere om mig selv, end om karakteren af den ånd, folk med større viden om, og respekt for denne plante, møder.

Nikotin er MEGET farligt, og man kan nemt dø af det ved oral indtagelse, og MEGET ubehagelig og sikkert heller ikke godt for helbredet ved rygning gennem næsen. Og man kan da også sagtens præstere at blive meget syg af det ved almindelig rygning. Men mit gæt er, at det ikke er delirium som følge af overdosering man skal gå efter.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Om Shanti skrev:
De fleste klassifikationer af stoffer som hallucinogener eller ikke-hallucinogener er baseret på at give stofferne til passive subjekter som ikke er i stand til at genkende en hallucination med mindre en lyserød elefant pludselig flyver rundt foran dem.

Lad mig lige uddybe. Måske burde jeg have skrevet "anerkende" istedet for "genkende". Hallucinationer er, sådan som _jeg_ opfatter begrebet, et allestedsnærværende fænomen. Jeg medgiver gerne at den normale brug af begrebet i mange sammenhænge er at foretrække, for eksempel hvis man skal klassificere hallucinogene stoffer med henblik på at gøre det ulovligt at indtage disse når man vil betjene et motorkøretøj. Problemet med (EDIT: den normale brug af) begrebet er, at det reducerer sindet til en passiv størrelse, der normalt er istand til at opfatte "virkeligheden" og så lige pludselig begynder at opfatte ting, der "ikke er der". Denne reduktion har som nævnt værdi i forbindelse med brug af biler på offentlige veje, men ikke ret meget længere. Det er IMHO utroligt begrænsende at opfatte sit eget sind på den måde. Man risikerer at gøre sig selv meget passiv, og indtagelse af stoffer risikerer at blive lidt ligesom at sidde og hallucinere foran de her kasser, hvor der kommer elektromagnetiske signaler ud af, hvis nogen har hørt om dem, hvor man nemt glemmer den ufattelige og uvurderlige betydning af ... en selv (EDIT: for det man ser/oplever).

Selvfølgelig kan man under normale omstændigheder godt ryge en cigaret og samtidig betjene et motorkøretøj, men med den rette indstilling kan tobak helt sikkert forstærke synerne.

Til Troldmand, følgende link er desværre på engelsk, og heller ikke specifikt om rustica.. det er noter fra bogen "Tobacco and Shamanism in South America" af Johannes Wilbert.
http://www.hoboes.com/Politics/Prohibit ... Shamanism/
Siegel, Collings, and Díaz (1977:22) citeres for, at med nikotinkoncentrationer over 18%, er cigarer lavet af N. Rustica stærke nok til at producere hallucinationer og katatoni, og overgåes ikke af nogen andre (tobaksarter, går jeg ud fra) i verden.

En enkelt tobakshistorie løst oversat fra nævnte hjemmeside...
Ligesom Hoebo, mesteren blandt de mørke shamaner, kan Hoarotu shamanen også genkendes på sit blege ansigt og bryst, særligt efter han har indtaget en større end normal dosis tobak, enten for at "slå en person ihjel" eller helbrede nogen. For at udføre det første synger shamanen en "formørket visions sang", som uvægerligt ender med påkaldelsen af Miana. Sangen finder sted i skovens ensomhed, mens shamanen tygger tobakken og samtidig ryger omkring seks tyve-tredive cm lange cigarer. Mens han ryger og synger, kommer kaidoko snaren, som han normalt bærer usynligt, under brystbenet, langsomt frem fra hjørnerne af hans mund. Snaren bevægeser sig langsomt mod offeret, nær eller fjern, indtil den ankommer. Derefter inhalerer shamanen kraftigt på cigaren, drejer den omkring og blæser i den mens han har ilden i munden. Ud kommer strimler af røg som bærer den magiske tordenkile af røg til offeret. Røgen trænger ind i offeret under ribbenene og søger efter hjertet. I dette øjeblik lukkes snaren om offerets hals, som gisper efter vejret og føler den magiske pil ramme sit hjerte.

... altså tobakken fungerer på samme tid som hallucinogen og som magisk instrument.

God fornøjelse, men IMHO lad være med at spise det, det er sgu for farligt og ikke mindst også en UBEHAGELIG måde at dø på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]