Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 11:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: N00bfejl
Medlem
Brugeravatar

Ja det måtte jo ske. man skal åbenbart minimum lave en noobfejl første gang man forsøger sig med et grow.
jeg lavede mit substrat af majsmel og brune ris, fordi jeg var utålmodig(nok den hyppigste grund til folk begår fejl) og ikke kunne finde hele rug kerner og vermiculite. Problemet er så at mit substrat er ret så tørt fordi både majsmelet og risene har suget en helvedes masse vand selvom jeg kom en del mere vand i end man normalt gør. Har i nogen ideer til hvordan jeg få noget desinficeret vand ned til mine kager?

jeg havde forestillet mig at jeg ville koge noget vand med låg over i 10 minutters tid, derefter lade det køle ned. så vil jeg lave en større glowbox så jeg kan få gryden ned i, og fylde en 10-20ml med sprøjte i hver kage som er ca, 60ml.

ind til videre (efter ca. en uge) er der kommet noget mycelie som små hvide pletter rundt omkring, men det går fandens langsomt. det kan selvfølgelig også skyldes at temperaturen i rummet er ca 22-24 grader men jeg er da næsten sikker på at det er fordi det mangler vand
her kommer nogle billeder
Billede
Billede
Billede

Titel: Re: N00bfejl
Medlem
Brugeravatar

Azhole69 skrev:
Ja det måtte jo ske. man skal åbenbart minimum lave en noobfejl første gang man forsøger sig med et grow.
jeg lavede mit substrat af majsmel og brune ris, fordi jeg var utålmodig(nok den hyppigste grund til folk begår fejl) og ikke kunne finde hele rug kerner og vermiculite. Problemet er så at mit substrat er ret så tørt fordi både majsmelet og risene har suget en helvedes masse vand selvom jeg kom en del mere vand i end man normalt gør. Har i nogen ideer til hvordan jeg få noget desinficeret vand ned til mine kager?

jeg havde forestillet mig at jeg ville koge noget vand med låg over i 10 minutters tid, derefter lade det køle ned. så vil jeg lave en større glowbox så jeg kan få gryden ned i, og fylde en 10-20ml med sprøjte i hver kage som er ca, 60ml.

ind til videre (efter ca. en uge) er der kommet noget mycelie som små hvide pletter rundt omkring, men det går fandens langsomt. det kan selvfølgelig også skyldes at temperaturen i rummet er ca 22-24 grader men jeg er da næsten sikker på at det er fordi det mangler vand
her kommer nogle billeder
Billede
Billede
Billede

Jeg er ikke den vildeste ekspert på området, men du må nøjes med mit svar indtil videre. Hvilken svamp er det? Det kunne altså godt skyldes temperaturen. Jeg oplever at de vokser bedst lidt over 25 grader.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
det er lidt svært at se fugtigheden på de små fotos - men myceliet vokser bedst ved 25-28 grader - derefter sænker du temp. når kagerne fødes... Går udfra det er en cubensis strain...!?

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Meget langt væk
Som sagt kan man ikke se andet end thumbnails - der er ingen links til billederne. Jeg ville umiddelbart tvivle på, at der er for lav fugtighed, specielt fordi du også siger du gav dem ekstra vand. Man kan godt bruge brune ris (hele, ikke malede) alene, jf den såkaldte 9'er tek (søg på google). Men du skulle nok have undladt majsmelen. Det er meningen at 'kagen' skal være luftig og lige præcis vandmættet. Ikke at det bliver en klæbrig, uigennemtrængelig dej.

Ved de nævnte temperaturer er det ikke specielt mærkeligt at der går en uges tid før du ser vækst. Jeg ved ikke lige hvad der er bedst at gøre. Hvis du har mere tilbage af dit sporeprint/kanyle kan du jo bare lave nogle flere glas, denne gang uden majsmel, og så kan det være at du alligevel er heldig med majsmel-glassene også. Du kan, hvis du har en glovebox, og ikke har mere tilbage af dit sporeprint (?) fiske noget af myceliet op fra majsmelkagerne og putte det over i en mere normal, steriliseret kage. Hvis du vil injicere vand, så for alt i verden ikke ret meget, og kun i et par enkelte af dem, for at se om det ser ud til at hjælpe.

Det nemmeste er at lave nogle flere, nye kager - og så skaf noget vermiculite og gå efter den helt almindelige opskrift (fungifun.org). Vermiculite er ikke så svært at få fat i som du tror. Det bruges til at udklække krybdyrsæg f.eks. - så du kan få det i en dyrehandel.

Men held og lykke, og meld lige tilbage hvis det rent faktisk lykkes med din majsmel opskrift! :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ja men det skal da nok lykkes, jeg kan bare se at de er knas tørre. desuden bruger folk jo popcorn til at spawne med så hvorfor ikke majs mel? planen var egentlig også at tage nogle lecasten og hamre dem i stykker i stedet for vermiculite, og så bruge melet som nærring, hvilket jeg også har gjort i den bedst voksende kage (den der ser mørk ud, jeg skal nok ordne billederne når jeg kommer hjem.)
Pga. det er pp 5 plastik beholdere, kan man bøje det, og komme til at knække den hårde indtørrede dej lignende substrat og altså se at det er knastørt, men det er det måske også når i laver det med vermiculite og rismel? altså temmelig hårdt?

det er cubensis og strainet er equador
det hele er selvfølgelig øko og blevet steriliseret.

Titel:
Dedikeret medlem

Der er forskel på mel og korn. Når det er korn så er der jo masser af luft i substratet, og man kan fx. ryste glasset for at fordele myceliet bedre efter noget tid.

Med mel klistrer det hele sammen og bliver til en sten! Sådan lyder det i hvert fald på det du skriver: "hårde indtørrede dej lignende substrat". Hvis du har puttet ekstra vand i kan det have medvirket til det, da det kan have fået risene (går ud fra de ikke er malede) til at koge ud og blive endnu mere dej-agtigt. En kage med vermiculite skal ikke være hård. Den kommer til at hænge fint sammen pga myceliet.

Jeg tror ikke at du kan få det til at bløde op ved at injicere vand. Men prøv! Jeg krydser fingre!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ja det har du sku nok ret i. så vil jeg prøve med grovvalsede havregryn, jeg har prøvet før at lave et steriliseret substrat med det før, dog uden at komme sporer i(fordi jeg ikke havde nogen på det tidspunkt) og dt virker som om det får en rigtig god konsistens. men jeg må nok også et smut forbi dyrehandleren og købe noget vermiculite og prøve den traditionelle pftek. men tak for hjælpen :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du skal mixe økologisk rismel med vermaculite, mættet med vand - men kun lige mættet, ælt det sammen så det får en konsistens lig god muldjord... Men ja, mange andre medier end rismel kan bruges - bare hold det økologisk! =)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Jeg har ikke hørt om nogen som bruger havregryn, kun havremel til agar, men hvem ved, cubensis er jo ret alsidig. Prøv med hele økologiske brune ris. Det virker i hvert fald med sikkerhed. Derudover rugkerner som nok er det allerbedste men lidt vanskellige at sterilisere så de ikke flækker. Hirse skulle også være godt.

Medlem
Brugeravatar

Billede

Jeg har ikke forsøgt at komme vand i, men istedet har jeg prøvet at ryste kagen i stykker for at skabe lidt mere luft og lettere adgang for myeceliet og det fungerer rigtig godt. se på nr. 3 fra venste, den satte jeg netop der fordi den var den 3. hurtigst voksende, men efter rysteturen er den helt klart den næst hurtigste, hvis ikke den hurtigste.

Så jeg har tænkt mig at ryste alle de langsomt voksende komprimerede kager.

Det nye ved mit setup er at kagerne står på en 30 grader varm radiator (ikke super stealth, men der er et hviske stykke over og mine forældre kommer ikke og roder :) )

jeg regner med at lave en incubator her i weekenden.

PS: Det med forældre, JO jeg er gammel nok nasser bare stadig hos de gamle.

Titel:
Dedikeret medlem

Så er der da stadig håb for majskagerne! Men indtil du får bygget den inkubator er det en god idé at skrue en smule ned for radiatoren, evt. sætte en plade mellem bøtterne og radiatoren, da termostatregulerede varmeapparater er kendt for overraskelsesangreb mod mycelie i områder med høj temperaturvarians.. selvfølgelig lidt afhængig af, hvilket rum, den står i, osv... :-)

Medlem
Brugeravatar

tak for svar og kritik, glemte jeg vidst lige at nævne.

Nu har jeg fået bygget en incubator, eller rettere det gjorde jeg i sidste weekend, og jeg har fået temperaturen til at ligge meget stabilt på 29 grader.
siden alle kagerne har fået en god ryste tur, har det hele vokset en del hurtigere :D
og jeg har indtil nu ikke set nogen tegn på kontamination bortset fra en enkel, hvilket desværre også var den hurtigst voksende. jeg er næsten sikker på at det er en kontamination, fordi det ser en smule blågrønt ud og jeg tror ikke det er en "brusing".

Nu til spørgsmålet.
Jeg har på de fleste af mine andre jars, lagt mærke til myceliet har forskellige nuancer, jeg er klar over at det sikkert sker fordi det er en multispore insprøjtning, men jeg synes bare det ser en anelse gråt ud noget af det, og andet krid hvidt. men det er jo også bare fordi det er mit første grow og jeg ikke har så meget erfaring med at spotte den slags..
her kommer et billede
Billede

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Umiddelbart vil jeg sige du er safe - det ser endda ret godt ud=) På billedet ihvertfald - lidt svært at bedømme, men ser ingen faresignaler... men det vil være ret tydeligt når/hvis der er opstået en kontamination!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det lyder sku godt, jeg regnede nu heller ikke med at det var en kontam.. jeg har 8 af dem der :) regner med de flusher rimelig mange gange fordi der er meget næring i dem, der er nemlig ingen vermiculite i. kun ris og mel.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ser godt ud, men giv dem mere til til at kolonisere fordi hvis du ikke har puttet vermiculite i kagerne, så kan de blive lidt klumpet især i midten.

Hvis din substrat er rig på nærinsstoffer, så kan kagerne give flere flushes, men jeg synes det er spild af tid at vente så længe. Den bedste løsning som jeg har fundet indtil videre, er at forhindre dannelsen af overlay - tykt mycelium lag, ved at bruge hestelort :).

Billede

Så får man næsten det hele på en gang :).

Titel:
Medlem
Brugeravatar

A.Z.BEST-
Altså heste*HURRA* + vermiculite og lidt gips som substrat, og en casing uden på eller hva?

sådan husker jeg ham gutten fra "let's grow mushrooms" gøre det.
det er i hvertfald det jeg har tænkt mig at gøre næste gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har brugt verm+hesteguld ;)+ brun ris mel til den. Ingen casing den her gang og heller ikke noget kalk/gips. Men du må gerne bruge andres opskrifter eller eksperimentere selv :). Det er jo det, der er sjovest ved dyrkning, ikke også? :D

Jeg prøver malt extrakt næste gang istedet for BRM og/eller rugkerner eller fuglefrø Men hesteguld giver dejlig pinset - det er sikkert. Synes også, at hvis der mindst er to ingredienser i kagen, så få man bedre resultater.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]