Portuz skrev:
Jeg gad godt vide hvordan man skulle vide hvor lang tid ens drøm vare?
Du vil jo aldrig vide om den korte drøm vare 3 timer eller den lange drøm vare 3 minutter

Have en "drømme sitter"
Måle alfa, delta og theta bølger, hold eøje med indikationer af rem søvn og gentagende gange blive vækket alt sammen gentaget over mange sessioner ville kunne give en indikation af den forløbne tid for den vågne
egen erfaring siger mig at jo længere søvn jo flerre og længere drømme (blandt andet vurderet af vågne observatører) og jo nemmere er det at komme tilbage til en drøm hvis man vågner.
Faktisk øger en længere søvn og ekstra temperatur under dynen muligheden for lucid dreaming. Ofte forsøger folk sig med dette når de normalt går i seng og det kan gøre det sværre at opnå tilstanden.
der er for mig at se mange kvalitative ligheder mellem lucid drømme - out og body og k-hole - forskellene tror jeg kan kan forklares ved at se disse tilstande som beslægtede men med forskellig dybde.
så er det bare at finde udstyr og sponsorer der vil støtte den slags forskning. Faktisk er der resultater der ihvertfald indikerer at man kan fremprovokerer oob oplevelser ved at sende den samme tone (bestemt frekvens) ind i et par headphones men ud af fase så hjernen selv forsøger at skabe harmoni.