the-red-pill skrev:
(Jeg vil lige gøre jer opmærksomme på, at jeg selvfølgelig kun kan udlægge buddhismen på den måde, jeg har forstået den, ud fra hvad jeg har læst og hørt)
I buddhismen prøver man at forstå og lære så meget om sig selv som muligt. Man prøver at indse, at det at tilfredsstille sine lyster (mad, sex, stoffer osv.) ikke nødvendigvis gør dig lykkeligere, da man oftest efter at ha fået noget rigtig godt, bare vil ha endnu mere. Man giver slip på verden og forstår, at der ikke eksisterer godt eller ondt. Man stræber efter at nå intetheden/"altheden" (Nirvana), ved at sætte sig fuldstændig fri fra den materielle verden.
De prøver altså at give fuldstændig slip på alt. Der eksisterer ikke godt eller ondt. De indser, at det at tilfredsstille sig selv ikke betyder noget. MEN idet de mener, der ikke eksisterer godt og ondt og at ens lyster bedrager en burde de jo bare lægge sig ned til de døde. Først dér har man virkelig givet slip og nået oplysningen. De tilfredsstiller sig jo bare ved at leve sundt og opnå en masse ting. De er bare afhængige af andre ting. Nogen der kan forklare mig, hvordan de forklarer deres måde at leve på?
Buddhas (Siddhārtha Gautama) 6 disciple forlod ham også, da han stoppede med at sulte sig selv, fordi han var ved at dø. Så holdt han jo alligevel knyttet til livet.
Grunden til at hans forlod dem var han opdagede at når man føler en så ekstrem vej til ophøjning, hindrer man sig selv i at nå den endelige og fuldendte oplysning. Siddharta (eller den første Buddha) mente at hvis man opnår Nirvana ville man være i stand til at se ud over universets grænser, forstå livets mening osv. Hele meningen med buddhisme er at nå den form for endelige ophøjning, selvom det tager mange liv, og megen intens træning. Buddhismen modsiger ikke sig selv, den er bare ret svær at forstå på nogle punkter.
Skal forresten lige sige at jeg selv er buddhist, men først er begyndt på min træning for et par måneder siden. Det er megen lære jeg skal have ind i mit hoved, og meget som jeg selv skal opdage. Alt kan ikke læres, men man kan hjælpes godt på vej af forskellige Lamaer.