Lad mig lægge ud med at sige, at jeg altid har troet denne påstand var løgn, eftersomat man ikke bliver skæv af at ryge papir.
Men bag på en pakke tobak til håndrulning, står der ud for et skema:
disse værdier viser at der kan frigives forskellige tjære- og nikotinværdier ved at rulle tykkere eller tyndere cigaretter og/eller ved at bruge forskellige typer cigaretpapirJeg forstod ikke, hvad der mentes med forskellige typer cigaretpapir, så jeg ringede til fabrikanten og spurgte.
Forskellen ligger i hvor porøst papiret er.
Den gamle papirstype A er tykkest og brænder langsomst. Derved tilføres der mindre ilt til forbrændingen end ved papirstype B. Dette bevirker logisk nok at papirstype A har større indhold af tjære og nikotin i røgen. Omvendt er papirstype B mere porøst, hvilket giver en hurtigere forbrænding, og større ilttilførsel. Derfor frigives der mindre tjære og nikotin ved papirstype B.
Gammel Rizzla papir er papirstype A mens Samson papir er papirs type B.
Selvfølgelig gør det ingen forskel i praksis, hvis man så bare suger det hårdere i pinden når man bruger type B.
Men hvis vi siger man suger lige hårdt uanset papirstype, får man vel den stærkeste røg når man bruger det
tykke papir fremfor det tynde?
Det strider da ellers imod jointrullerpåstanden om at man ikke bliver skæv af at ryge papir, og derfor minimerer papirsmængden i sine pinde.
Jeg går ud fra at samme principper gør sig gældende, uanset hvilken urt(er) man lægger i sit papir når man ruller