Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 20:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Jeg ved ikke helt om det er det rigtige forum jeg skriver dette i da det drejer sig om Punktstokket Indigo-Rørhhat(Boletus Erythopus) og Netstokket Indigo-rørhat (B. luridus) samt Satans Rørhat (B. satanas)
Jeg har ikke kunne finde meget på nettet om disse og ikke noget som fortæller om deres virkning.

Men for en sommer ti år siden var jeg i Lofoten (Norge, 200 km nord for den nordlige polarkreds) hvor vi var på fiske samt gå -tur og vandrede rundt på øerne.
Min far og jeg faldt da over nogle punktstokket indigo rørhatte og nogle netstokkede indigo rørhatte som vi ville spise om aftenen til vores fisk. Vi havde vist fundet en 8 stykker og de var rimelig store. Min far sagde at de havde en psykedelisk og berusende virkning hvis man spiste en 5-10 af dem selv, så vi var jo lidt spændte på om de gav noget de her. Kan ikke helt huske om han sagde det var en psilocybin svamp som dem vi plejer at plukke (spids nøgenhat) eller muscarine som i rød fluesvamp.
Her er svampen, den varierer en del i udseendet:

Billede

Vi stegte så svampene nede i fiskehytten samme aften. Og jeg husker at den gav en berusende virkning og let sitren af farver samt overflade-energierne blev mere synlige. Den gav nu også godt humør. Mindede meget om de rørhatte min faster plejer at plukke.

Har egentlig godt kunne tænke mig at prøve dem igen og finde et sted de vokser (som ikke er over 1000 km væk)

Er der nogle som har erfaringer med Indigo-rørhatte? hvor mange man skal indtage? De smager virkelig fortræffeligt i en svampe stuvning og på nybagt brød :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... ght=indigo

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Ihh tak. så der er nogle her inde har en lille smule erfaring med den svamp. Men ikke rigtig nogen som er sådan kloge på den, og ved med dosis og sådan..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Hvis du ikke kan finde noget info, gider jeg ikke rigitgt se om jeg kan klarer det bedre. Men jeg kan fortælle at jeg har spist indigo rørhat og den kan sagtens findes i DK. Jeg mener dog hverken den har muscarin eller psilosybin i sig!

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Hamp: Fandt skam en smule info på den anden tråd med dosering. Men ikke nogen rapporter over trips og effekt.
Blir godt til efterår med en god svampejagt! så må jeg prøve den igen og en lidt større mængde. nam nam

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Her er hvad gode gamle Sten Larris har at sige:

http://home8.inet.tele.dk/larri/HALU/HSVAMP.HTM#bole

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

tak for info saiko. Ja har læst den anden tråd.. altså hele den anden tråd med links.
Hyggelig fætter ham der har den hjemmeside med de svampe dér, har brugt en time på den.
Men er nu ikke blevet meget klogere på den indigo rørhat da der for mig ikke står særligt meget om hvad den indholder og sådan. Er måske svært når den ikke er brugt så meget, ikke kemisk analyseret eller forsøgt at se hvor man kan komme hen med den.

Men det må efterårtet vise :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Stor respekt til kære Sten Larris, hvor ville vi mon være uden ham. Jeg har faktisk også hans autograf, fra dengang jeg mødte ham. Han skriver jo om mange svampe, blandt andet også Fibret flammehat, en svamp jeg selv har forsøgt mig med en enkelt gang, uden at kunne mærke nogen effekt. Hvis man læser hans beskrivelse af rørhattene, synes jeg også at det lige så godt kunne være placebo effekt som noget der skyldes indholdet i svampene....
Jeg vil dog ikke stoppe dig i at forsøge, da jeg ikke anser det som farligt, men vil bare påpege at jeg bestemt ikke finder det bevidst at der er aktive forbindelser af den interessante slags i netop disse svampe. Men som han skriver, de smager jo godt!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]